Nekromanti Några kommentarer

Vehener

Veteran
Joined
12 May 2003
Messages
94
Location
Varhelst hatten faller men med hjärtat på Söder.
En grupp krigarmagiker (SLP) i min kampanj använder sig av magi för att komplettera sin slagstyrka och jag skulle behöva feed-back på några av deras effekter (i.e. har jag glömt något/ är något felbalanserat).

Fjäderflykt [2]
Alstringstyp: pneumotropi
Räckvidd: beröring
Varaktighet: temporär (kan inte göras permanent).
Beskrivning: 'Fjäderflykt' läggs på en pil eller skäkta (eller annat objekt av motsvarande storlek och vikt) vars normala och långa avstånd fördubblas och vars skada höjs med +2. Detta är en effekt som med framgång används av randryttarnas krigarmager. Det ökar inte deras alviska långbågars maximala räckvidd (då det mycket långa avståndet förblir oförändrat) men gör att de effektivt kan angripa fiender på uppemot 180 meters avstånd.

Doftlös [1+]
Alstringstyp: pneumotropi
Räckvidd: beröring
Varaktighet: temporär (effekten kan inte göras permanent)
Beskrivning: För varje filament som används så gör effekten det en nivå (+Ob1T6) svårare att lukta till sig föremålet eller personen som påverkas av effekten.

Spökljud [1]
Alstringstyp: pneumotropi
Räckvidd: avstånd
Varaktighet: momentan
Beskrivning: skapar ett ljud (i stort sett valfritt ljud men inte ord) som har som utgångspunkt någonstans inom räckvidden. För att skapa ett speciellt ljud så behövs ibland särskild färdighet (det krävs ett slag mot 'djurlära' för att skapa ett fågelläte).

Dela sinne [2]
Alstringstyp: psykotropi
Avstånd: beröring
Varaktighet: temporär (kan inte göras permanent)
Beskrivning: Effekten medför att magikern kan använda en persons, eller varelses, sinnen (syn, hörsel, känsel, lukt, smak) inom räckvidden. Om man vill kan man även göra så att personen eller varelsen kan läsa magikerns sinne men då måste detta specificeras då man formaliserar besvärjelsen. Randryttarna använder sig av effekten för att dela sina riddjurs sinnesintryck.

Insikt [2]
Alstringstyp: psykotropi
Räckvidd: beröring
Varaktighet: temporär (kan inte göras provisorisk eller permanent)
Beskrivning: besvärjaren kan läsa offrets ytligaste tankar om dessa är tydliga nog (vilket de är i en stridssituation) och offret inte medvetet söker dölja dem (vilket räknas som en extra handling). Effekten av detta är att besvärjaren får ob1D6 enklare på sitt VINIT-slag och ob1D6 enklare för slag mot undvika. Effekten är bara riktad mot en motståndare men genom att utöka räckvidden till avstånd och forma en areaeffekt så kan den användas mot flera motståndare. Observera att effekten är alltför riktad för att fungera som en tankeläsande effekt.

Socialt osynlig [3]
Alstringstyp: psykotropi
Räckvidd: personlig
Varaktighet: temporär (kan inte göras permanent)
Beskrivning: Besvärjaren är fortfarande fysiskt synlig men folk får svårt att lägga märke till honom. Det blir svårare att känna igen honom och minnas vad han gjort. Attributslag mot PSY för att känna igen eller för att minnas hur besvärjaren såg ut, vad han gjorde eller motsvarande blir ob3D6 tärningar svårare.

Tungotal [2]
Alstringstyp: ataxatropi
Räckvidd: personlig
Varaktighet: temporär (kan inte göras permanent)
Beskrivning: Omvandlar besvärjarens ord till en oförståelig ström av gallimatias som låter som ett språk men inte är det. Enda sättet för en annan person att förstå effekten är att lägga samma effekt på sig själv. Effekten används bland annat av randryttare på fientligt territorium.

Förnimma iakttagelse [3]
Alstringstyp: astrotropi
Räckvidd: personlig
Varaktighet: momentan
Beskrivning: Besvärjaren känner med ens om han blir iakttagen med vardagliga eller magiska medel. Besvärjaren kan avgöra om han är iakttagen med hjälp av magi, eller om en besjälad varelse iakttar honom.

Tack på förhand
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Kommentarer

Mitt första intryck är att en hel del av den potential Eons magisystem har dessvärre slösas bort här. Alla utom en av effekterna är statiska och kan inte förändras, vilket gör deras flexibilitet väldigt begränsad. Detta leder tyvärr också till en likriktning; formler som använder dessa effekter kommer att bli onödigt lika varandra.

En annan sak som slår mig är att dessa effekter förefaller onödigt specifika. Samtidigt är deras definitioner i vissa fall ("Fjäderflykt", "Insikt", "Dela Sinne" och "Förnimma Iakttagelse") tämligen svävande. Eons effekter har som gemensam nämnare att de är generella; det finns t.ex. inte en Döda - effekt för fyrfotadjur och en för fåglar.

Här tycker jag särskilt att "Insikt" fallerar. Du kan för endast två filaments kostnad läsa motståndarens ytligaste tankar - men bara i strid. Varför inte hela tiden? Jag kan inte tänka mig att en människas tankar är särdeles klara i stridens hetta, med adrenalin och skräck sjungande i blodet. Effekten borde kunna användas i förhörssyfte. Vad värre är, den går inte att motstå med mindre än att offra en handling. Istället skulle jag låta antalet filament stå emot offrets VIL, eller dylikt. Då hade formeln dessutom blivit mer flexibel. Som det är nu hade effekten Insikt fungerat effektivare.

Spökljud finns för övrigt redan. Denna effekt heter "Ljud" och är i princip identisk.

Av alla dessa tyckte jag Förnimma Iakttagelse var den avgjort intressantare. Jag hade spunnit vidare på kopplingen mellan denna effekt och den alviska blicken; det hade kunnat bli mycket tankeväckande.

//Björn - om du får oväntat besök
 

Vehener

Veteran
Joined
12 May 2003
Messages
94
Location
Varhelst hatten faller men med hjärtat på Söder.
Re: Effekten "Insikt"

(...Effekterna - och de besvärjelser de tar form i - är förhållandevis statiska eftersom Randryttarna, dvs. den grupp magi som tagit fram dem, lever i en militär hierarki utan större utrymme för fri fantasi. De lever efter tanken om 'mål' -> 'uppfyllande av mål', men funderar inte särdeles mycket på vad som finns utanför målen eller att det skulle vara möjligt att välja helt nya mål. Därför kan effekterna tyckas inflexibla/svaga, men det är helt enkelt Kulturny ....)

Min tanke är att "Insikt" skall vara en specialiserad form av "tankeläsning" (en effekt med vilken man skulle kunna läsa någons, förutsatt att denne misslyckas med ett motståndsslag, tankar (kan inte skada i förhörssituationer)). "Insikt" syftar endast till att avläsa de allra ytligaste av tankar och ryggmärgsreflexer då offret är fokuserad på just dessa tankar (exempelvis i en stridssituation, men varför inte den förälskade ynglingens ältande av sin kärestas namn). Orsaken till att jag vill ha den separerad från "tankeläsning" är att jag föreställer mig att en sådan mer allmän effekt skulle ge besvärjaren för mycket input på en gång för att kunna dra nytta av det i en stridssituation (snarast skulle mottagandet av en alltför strid flod av tankar störa besvärjarens egen koncentration). Då den är så specifik i förhållande till en fullt utvecklad "tankeläsningseffekt" där man kan läsa någons tankar så hade jag tänkt mig att offret inte alls borde få något motståndsslag, men det resonemanget kanske saknar logik? Vinner effekten i balans och regeläkthet om offret ges ett motståndsslag, eller om offret kan negera effekten genom att medvetet (utan att detta kostar någon handling) väljer att dölja sina tankar?
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Effekterna Insikt m fl

En hel del sköna nya effekter - du har verkligen varit flitig. Effekterna Insikt, Dela sinne och Förnimma iakttagelse ådrar sig särskilt min uppmärksamhet.

1) Insikt - Att i en handomvändning ge RP eller SLP fördelar i strid är alltid knivigt och kan lätt leda till obalans (fast iofs finns redan motsvarande problem med många av teknikerna i stridskonsterna). Eleas har en poäng i att det här känns som en väldigt specifik effekt om det gäller tankeläsning i någon form. Ett sätt att komma runt det vore att istället göra Insikt till en form av förbättrat "sjätte sinne" eller analysförmåga (öh...förbättrad insikt alltså). Med den här effekten ökar helt enkelt magikerns möjligheter att korrekt analysera den info han får genom att observera sin motståndare och därmed ökar hans chanser att korrekt förutse motståndarens nästa drag.

Med det resonemanget kan man motivera att inte bara VINIT utan alla offensiva och/eller defensiva manövrer blir -Ob1T6 lättare. Detta är ju dock en saftig fördel, så för att behålla spelbalansen skulle jag helt enkelt säga att Insikt förbättrar VINIT och inget annat (att även Undvika skulle bli lättare känns inte särskilt konsekvent om inga andra manövrer också blir lättare).

2) Dela sinne - En intressant effekt men vilka speltekniska fördelar ska den ge? Jag kan även tänka mig en nackdel med att dela sinnen - det blir svårare att använda sina egna! Randryttarna låter som en beriden spejartrupp, så varför inte göra Dela sinne till en effekt/besvärjelse som de använder tillsammans med tränade djur, t ex jakthundar eller -falkar (flygspaning någon?), så att de kan speja på avstånd. Man kan då använda djurens värden på t ex HÖR, SYN, Speja/Spåra, m m men har minst +Ob1T6 extra i svårighet om man måste använda sina egna sinnen.

3) Förnimma iakttagelse - Jag uppfattar det som att Randryttarna är alver? Om så är fallet känns effekten ganska överflödig - räcker inte det alviska ögat (Ob4T6 mot PSY för att känna om man blir iakttagen av en vanlig dödlig, Ob3T6 om iakttagaren är alv, osv) som "early warning system"?

Så tycker jag!


/Rax
 

Vehener

Veteran
Joined
12 May 2003
Messages
94
Location
Varhelst hatten faller men med hjärtat på Söder.
Re: Effekterna Insikt m fl

2) Dela sinne - En intressant effekt men vilka speltekniska fördelar ska den ge? Jag kan även tänka mig en nackdel med att dela sinnen - det blir svårare att använda sina egna! Randryttarna låter som en beriden spejartrupp, så varför inte göra Dela sinne till en effekt/besvärjelse som de använder tillsammans med tränade djur, t ex jakthundar eller -falkar (flygspaning någon?), så att de kan speja på avstånd. Man kan då använda djurens värden på t ex HÖR, SYN, Speja/Spåra, m m men har minst +Ob1T6 extra i svårighet om man måste använda sina egna sinnen.
Att helt enkelt låta det aktiva användandet av 'dela sinne' motsvara en handling. Ser man via sitt djur (randryttarna använder sig bland annat av flygriddjur med ypperligt synsinne, och dessa flygridsdjurs hanar - som är avsevärt mindre - för långdistansspaning) så kräver det en sådan grad avkoncentration att man får +ob1D6 ökad svårighetsgrad på sina handlingar. Makes sense.

3) Förnimma iakttagelse - Jag uppfattar det som att Randryttarna är alver? Om så är fallet känns effekten ganska överflödig - räcker inte det alviska ögat (Ob4T6 mot PSY för att känna om man blir iakttagen av en vanlig dödlig, Ob3T6 om iakttagaren är alv, osv) som "early warning system"?
Randryttarna är själva inte alver men de stred tidigt (i en kampanj som föregick den nuvarande) mot alver, och när de senare började strida mot arktiska kraggbarbarer som slutit sig samman med ett urgammalt troglodytiskt folk med djupgående magiska kunskaper så hade de insett att information (bl.a. kunskap om man är iakttagen och fienden vet vad man gör) är A och O, varför de utvecklade effekten 'Förnimma Iakttagelse'.
 
Top