Nekromanti Några korta frågor från en n00b.

G

Guest

Guest
Så, då har jag köpt Eon [igen]. Jag tror att systemet passar mig idag, speciellt till den jordnära och smutsiga kampanj jag har på gång. Nu till min fråga/or:

1. Vilken kampanjbok ska jag köpa för att få så mycket information som möjligt om stridskonster?
2. Om du fick skriva upp dina 4 favoritmoduler, så skulle de bli vilka? Gärna med kort motivering.
3. Jag ägde Magi & Mystik en gång i tiden, men kommer inte ihåg så mycket av dess innehåll. Min kampanj kommer vara ganska så Sword & Sorcery inspirerad. Hur bra passar alla nya besvärjelser, ritualer och extraregler som finns i Magi & Mystik till en sådan kampanj?
4. Sköldvräkning [kommer inte ihåg namnet exakt nu, har inte boken här]. Räknas den försvarshandlingen som en del av en sköldblockering eller måste man som försvarare annonsera denna handling istället eller efter ordinarie blockering?

Det var nog allt just nu. Tack på förhand.

Craygh

Swordsman
1. Det finns ingen kampanjbok med information om stridskonster. I alla fall inte som räknas. Köp vapenmästaren.

2. jag antar att du inte räknar in grundregelböckerna bland moduler.

Vapenmästaren - All information du behöver om stridande yrken, vapen, rustningar och stridskonster samt information för hur du smider unika vapen och rustningar. Lättöverskådliga materialtabeller och information om hur du skapar en egen stridskonst. Fruktansvärt användbar.

Mystik och magi - För att den är för magi och, ja, mystik vad Vapenmästaren är för stridskonster, rustningar och vapen.

Om du enbart köper fyra moduler, ta med Asharien och Soldarn för att ha någonstans att spela. Det är en modul som beskriver de två länderna ganska bra.

Den fjärde modulen skulle jag välja utefter vilken kampanj jag ska spela. Monster i mundana kan lätt komma till pass, Vandöda och nekromanti är helt oersätlig om du över huvud taget är tänkt komma i närheten av vandöda, men har inte så mycket med nekrotropi i övrigt att göra. Riddaren är bra om du vill spela med medlemmar av adeln. Religioner - gudarnas kamp är bra för att få en överblick över de fyra religionerna och hur de bör påverka olika människor på olika platser.

3. Vad gäller sword & sorcery så passar inte EON till det över huvud taget med sitt magisystem tycker jag, om man inte moddar lite, men om du ska köra det i EON så går det inte alls utan mystik och magi, i min mening.

4. Försvararens vräka är en separat handling och måste deklareras tillsamans med övriga handlingar. Den räknas således som en extra handling och kommer att göra alla handlingar inom rundan en nivå svårare, as per usual.

Ceram

Hero
2.

Thalamur: Boken handlar mest om samhällets elit och inte om bondlurkar och äventyrare men landet är ruggigt koolt och boken är bra. Jag har vissa svårigheter att hålla isär vad som faktiskt står i boken och vad jag hittat på medan jag läst men det ser jag som ett bra betyg.

Tiraker: den här boken har funnits i hur många år som helst och känns lite skåpmat för mig men det går inte att komma ifrån att tirakerna är topp.

Barbarer: Förr eller senare vill man ju ha med diverse barbarfolk och boken om dem är bra, vissa folk är riktigt inspirerande.

Sen beror det lite på vad man vill ha med. Vapenmästaren innehåller en del som är riktigt nyttigt, kanske nödvändigt om man ska ha stridsfokus. Vandöda är kul och mystik och magi också om man orkar läsa så noggrant att man tar in systemet. Sen är Asharien och Soldarn bra om man vill ha en landsmodul som är lättare att tillämpa än Thalamur.

Ymir

Liten kantbaron
De allra bästa Eonmodulerna är tyvärr en rätt nischad skara:

Dvärgar
Tiraker
Gamla 'Alver'

Dessa är otroligt solida och färgstarka kulturskildringar, som är noga genomtänkta, utförliga och mer eller mindre (det senare, i särskilt dvärgarnas fall) nyskapande rakt igenom. De har dessutom by far de mest inspirerande hemlighetskapitlen av alla Eonmoduler.

Trenden i mer sentida kulturmoduler (Cirefalier, Thalamur) har varit mer high och mindre detaljistisk - framförallt får man knappt veta ett jota om språken. De är båda bra, likfullt, men Thalamur är mycket splittrad - den är bitvis direkt genial, och bitvis bara fattig. (Jag hatar ätterna, som ni kanske vet).

Cirefalier har inga lika grandiosa partier, men håller en mer jämn kvalitét. Det hade kunnat vara en av de fyra bästa Eonmodulerna...

om det inte vore för att Mystik & Magi -fortfarande-, efter alla dessa år, känns som ett fundamentalt komplement till grundböckerna. Den definierade Eon en gång, och gör så fortfarande.

Men snart kommer Jargien, och på sikt Damarien, och Västlanden.

Fatta så de kommer rula.

- Ymir, tror

Craygh

Swordsman
Meh, jag har nästan hellre Demoner och Demonologi Än Västlanden, Jargien OCH Damarien.

Inte för att jag inte tycker om landmoduler, utan för att det redan finns ett antal sådana medans det inte finns i stort sett ett skit som beskriver Demoner, Andeplanet och Schamanism.

Regmolar

Swashbuckler
1. Som sagt, Vapenmästaren är typ det enda som innehåller sådan information alls.

2. Det här är lite svårt, eftersom mycket beror på vad jag gör för tillfället eftersom de har olika användningsområdet. Men i linje med Ymir anser jag att "Tiraker - Mörkrets döttrar" och gamla "Alver - Förbannelsens folk" är något av det bästa som producerats till Eon, eftersom jag tycker att Eons alver är välbeskrivna, intressanta och välgjorda, och Tiraker visar att man kan göra orcher djupa och häftiga.

"Barbarer och människofolk" är genomgående välskriven och innehåller intressanta, välbeskrivna, häftiga och underliga folkslag och mycket information om dem.

"Magi och mystik" kommer med eftersom den är fullständigt nödvändig ifall du ska ha magi i Eon utan att hitta på exakt allting själv, och den gör sitt jobb bra. Dessutom kan jag inte låta bli att älska förhållningssättet med magi = naturvetenskap och allt som det ger upphov till (förutom försöken att få ihop det med hur vår världs fysik fungerar, då).

3. Snarare än modulen i sig så är det Eons magisystem som kanske inte fungerar så bra - magikers farlighet är kraftigt begränsad (undantaget lischen i "Vandöda och nekromanti") och magierna sällan särskilt spektakulära jämfört med annan fantasy (även om en normal person nog blir lika skrämd från vettet av en liten eldboll som en lite större eldboll). Du kommer kunna skapa egna magier, potions och magier lagrade i skrifer, magiska prylar och sedan inte så mycket mer. Fast det är kanske å andra sidan rätt viktigt om du ska spela Sword & Sorcery.

Äh, gör som jag och använd modulen som basis för att hävda att magisystemet bara beskriver den allmänt rådande magi som lärs ut på akademier, universitet och av gamla gubbar i grottor, och använd det som ursäkt för att lägga in äldre magitraditioner som tycker reglerna bara beskriver en mindre del av en större verklighet som ännu inte kan beskrivas med Legio Colonans 1700-talsvetenskap. Eller använd demoner, de kan gör allt :gremwink:.

4: Redan besvarat.

G

Guest

Guest
Tackar samtliga för bra och utförliga svar. Har gjort en bäställning på 3 moduler efter era rekommendationer. Då var det dags att äventyra!

G

Guest

Guest
Det blev Vapemmästaren, Mystik & Magi och slutligen Vandöda & Nekromanti...

Fick precis även veta att polaren beställt Dvärgboken, kan kanske bero på att han spelar en dvärg :)

Ymir

Liten kantbaron
Det är sant. Haken är mest att Demoner och Demonologi kommer bli mer eller mindre dålig, för det har alla andra dylika moduler till Eon varit hittils. (V&N, L&H liksom...wee).

Till skillnad från kulturmodulerna.

- Ymir, befarar

Craygh

Swordsman
*harkel*

Till skillnad från kulturmodulerna.
Har för mig att du, liksom jag, har en gås eller två oplockad med Thalamur, som ju är en kulturmodul.

I övrigt håller jag med dig, förutom då att jag tycker att Vandöda och nekromanti faktiskt är en riktigt bra modul. Det som stör mig något oerhört med den dock är att den inte är särskilt mycket EON alls. Vad den dock tillför ordentligt är stämning och atmosfär, något som ibland kan saknas i de andra lite torrare modulerna.

DaseEon

Veteran
Hei.

Til punkt 3..

Jeg har valgt å la magikere hente ned antall filamenter som ønskes for å improvisere besvergelsen. På denne måten kan noen besvergelser bli ganske så effektive.

Synes likevel at det burde bli laget en ny magibok som inneholder flere besvergelser og spesielt nye ritualer. Jeg er GM i en gruppe og spiller selv en npc som ritual-magiker men finner det litt skuffende i hovedbøkene og myst&magi når det gjelder rituale.

PS.... Noen som kan forklare hva ritualene Caartablanca og permanent cartablanca i myst og magi side 129 kan brukes til? Tror selv at det er en formel for å lage en "scroll" som alle kan bruke, men ser da ikke helt forskjell på de to ritualene.

Ymir

Liten kantbaron
Anledningen att det inte finns så många färdiga ritualer i modulerna är, tror jag, att Neogames vill uppmuntra skapandet av egna. All magi i Eon baseras ju, som bekant, på den extensiva effekt-listan i slutet av Mystik och Magi-modulen.

När vi spelar använder vi mycket, mycket sällan de färdiga besvärjelserna och ritualerna i grundboken och Mystik och Magi. Folk kör antingen effekter rakt av ('hela trauma' behöver tex inte göras mer fancy genom att kombineras med nåt, den funkar som den är, till skillnad från tex 'döda'), eller hemmabyggda besvärjelser. Ritualer är egentligen mest ett sätt att få till stånd kraftfullare effekter.

Effektindexet finns där; man behöver inget annat. Eller ja, nya -effekter- är alltid intressant (vi hade massor på Drunoks Drängar, jag skulle länkat dit om servern inte kraschat, får be att återkomma ang. det), men fler färdiga besvärjelser och ritualer känner jag inte riktigt ett behov av. De gör aldrig exakt det man vill ändå. (Exempel: 'Driobutus Diaboliska Dagcenter', magnitud 4...nej, jag vill ha den med längre varaktighet, jag designar en egen besvärjelse utifrån effektlistan...)

That being said, jag har nog lite effekter på min egen hårddisk som jag kan dela med mig av iaf, en bunte som var ämnade att höra ihop med kamorftexten i 'Bestialiska folk', men inte fick plats i modulen. Tanken var väl att de är rätt unika för kamorfisk magi, men folk får ju givetvis göra vad de vill med dem. De kan ingå i Legio Colonans officiella canon eller whatnot, även om jag inte skulle rekommendera det av maktbalansskäl. Så here goes:

(Av dessa effekter är särskilt 'Förena Medvetande' och 'Förändra Avkomma' ritualmaterial - inte ens kamorfer kan alstra 6 magnituder Psykotropi hur som helst, till exempel).

Förena medvetande
Psykotropi: 6, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Temporär*

*Effekten kan inte göras permanent

Effekten skapar en mental koppling mellan magikern och andra magiker som också begagnar sig av effekten. Medan detta band är i kraft delar magikerna medvetande och tankar, som vore de en enda, sammansatt varelse. De förenade genomsyras av ett enda övergripande medvetande, vilket gör det omöjligt för de inblandade att ljuga eller dölja något för varandra. Effektens räckvidd är obegränsad, men den måste kombineras med effekten "Identifiera", vilken anger det Sanna namn som givits det gemensamma medvetandet. Detta namn är vanligen av rang 6. Under effektens varaktighet är magikern oförmögen att röra sig, tala eller på annat sätt förnimma omvärlden. Dock befinner sig själen fortfarande i kroppen, varför de autonoma funktionerna inte sätts ur spel.

Tidsficka
Kronotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Provisorisk*.

*Effekten kan inte göras permanent.

Skapar ett magiskt fenomen påminnande om de stasisfält alkemisterna använder sig av i artefakter. Tidsfickan kan skapas antingen fritt svävande eller inuti ett föremål. Därefter kan magikern, genom att rikta en besvärjelse mot det kronotropiska fältet, låsa denna i tidsfickan. Därefter cirkulerar den kastade besvärjelsen oförbrukad i en hypotetisk metaverklighet tills magikern avslutar tidsfickan. Då träder samtliga besvärjelser som lagrats i tidsfickan i kraft omedelbart, som om de precis färdigställts. Om det mål för besvärjelsen magikern definierat vid tidsfickans vävningsögonblick finns inom de uppdämda effekternas räckvidd, kommer dessa att påverka målet i vanlig ordning. I annat fall kommer samtliga effekters filament att dissipera okontrollerat.

Förändra avkomma
Biotropi: 2+, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Permanent

En magiker kan med effektens hjälp påverka de fysiska och mentala förutsättningarna hos ett ofött barn för att på olika sätt manipulera dess anlag i önskad riktning. För varje två magnituder i effekten kan man slå om ett av barnets attributslag, och behålla det nya resultatet om det är önskvärt. (Man kan välja det sämre resultatet). Magikern kan styra vilket eller vilka attribut som påverkas – vid högre magnitud kan man antingen slå om samma attribut flera gånger, eller fördela effekten på flera. Magikern själv vet vilka egenskaper som påverkas och hur han vill påverka dem, men exakt vilket genomslag effekten får kan man i bästa fall gissa sig till – sådan är naturen.

Effekten måste vävas inom en vecka efter befruktningen, på modern eller ägget fostret vilar i.

Blottlägga sinne
Psykotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Provisorisk*

Effekten använd för att tränga igenom de mentala skyddsbarriärerna hos en besjälad varelse, och öppna upp dess psyke för magikern. Detta har ingen omedelbar effekt i sig, annat än att göra offret mottagligt för andra effekter som påverkar dess tankar, känslor och minnen på ett djupare plan – Befalla, Empati, Tankeläsning., med flera.
Effektens magnitud måste motsvara offets Rang, men endast varelser med Magiförnimmelse kan känna att de påverkats.

Empati
Psykotropi 1+, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Temporär*

Effekten ger magikern instinktiva förnimmelser av offrets ytliga tankar och känslor. Han har under hela varaktigheten en snudd på ofelbar insikt i de känslor offret upplever, och vem eller vad de är riktade mot – i somliga fall rentav en bättre uppfattning än offret självt. Det psykiska band som skapats ger ingen tydlig uppfattning om offrets tankar, men tillräckligt för att magikern ska kunna förutsäga dess handlingar en smula – i strid med offret gör detta alla slag för VINIT, Insikt och försvarsmanövrer Ob1T6 lättare så länge effekten verkar. Sammantaget kan effekten i många situationer sänka svårighetsgraden för slag mot Förföra, Förhöra, Ledarskap, Övertala och Personlighet gentemot offret med Ob1T6. Övriga konsekvenser av magikerns ytliga insikt i offrets psyke är upp till spelledaren..

Effektens magnitud måste motsvara offrets Rang (Människor har Rang 3, kamorfer Rang 6). De flesta som påverkas upplever en lätt känsla av obehag, men få förstår vad som verkligen pågår.
- Ymir, nu i kostym

DaseEon

Veteran
Takker så mye!

Vi har mye å lære. De fleste av mine spillere er D&D spillere som litt og litt begynner å favorisere Eon.

Hovedsaklig er prinsippet med at en ikke er udødelig slik en blir i D&D noe av det som gjør spillet bra.

Jeg har funnet noen ritualer og bevergelser på: http://www.ingenting.f2s.com/ og litt annet interessant. Men som du sier så kan vi jo starte å lage egne bevergelser/ritualer eller bare benytte effekter!

DaseEon

Veteran
Sorry at tråden ikke kom videre under ditt svar. Fan just nå ut hvordan det gjøres ;-)

G

Guest

Guest
Ikväll gäller det! Ikväll blir det Eon för hela slanten. Jag har dock ytterligare en fråga:

Hur fungerar det om man väljer att slåss med två närstridsvapen? Alltså ett vapen i varje hand. Ger det några fördelar överhuvudtaget, eller räknas det bara som en extra handling om man anfaller med det "andra" vapnet?

Hittar ingen information om det i grundböckerna. Är det kanske så att det är en stridsteknik? Har dessvärre inte fått hem vapenmästaren ännu...

Tack på förhand.

Regmolar

Swashbuckler
Slåss du med ett vapen i varje han får du alternativet att anfalla med vapnet i fel hand, vilket kostar en handling (som normalt), samt ger +Ob1T6 i svårighet för att du använder fel hand. Bara nackdelar alltså, även om det kan ändras genom ambidextrositet (eller hur det nu stavas; fysisk fördel) och/eller stridskonst.

G

Guest

Guest
Ok, tack för upplysningen. Då återstår bara att vänta på Vapenmästaren.

Ha det!

G

Guest

Guest
Re: Mer frågor från en n00b.

I fredags spelade vi en omgång Eon, startskottet på min nya kampanj. Vi hade alla spelat Eon tidigare, när första utgåvan kom, så alla var ganska så införstådda på reglerna och hur spelmotorn fungerar.

Jag upptäckte dock ganska snabbt hur stolpigt det blir att sköta det administrativa när man spelleder strider. All Trauma, Smärta och Blodförlust kan bli väldigt omfattande. Jag har skrivit ut SLP formulär, med T,S och B rutor, men trots allt så var det extremt tidskrävande. Så då undrar jag om ni har några tips på hur man kan förenkla det hela, eller iaf påskynda hela processen.

Tanken med kampanjen är att vi ska spela efter reglerna. Vi är alla med på att striderna ska vara detaljerade, dödliga och stundtals utdragna. Vi kör exempelvis med öppna tärningar, så det är rättvist och striderna bli spännande. Jag är egentligen inte ute efter att förenkla reglerna då vi gillar dom. Jag är ute efter att förenkla pappersexersisen.

Jag tror att jag kommer att skriva ut skade och träfftabellerna till spelarna så dom får hålla kolla på skaderna dom ger fienderna. Så slipper jag bläddra och leta efter rätt kolumner osv. Det kan vara en grej, har ni vana Eonrävar några egna tips?

Tack på förhand...

DesertRain

Hero
Re: Mer frågor från en n00b.

Jag brukar också köra med papper där jag antecknar fiendernas skador. Gäller det dock mindre strider som exempelvis ett överfall av rövare så brukar jag inte anteckna utan snarare ha en mental uppfattning om hur pass skadade motståndarna är och utifrån det bestämma död- och chockslagssvårigheterna. Det funkar helt okej och går betydligt snabbare än att anteckna allas skador på pappret.