Förena medvetande
Psykotropi: 6, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Temporär*
*Effekten kan inte göras permanent
Effekten skapar en mental koppling mellan magikern och andra magiker som också begagnar sig av effekten. Medan detta band är i kraft delar magikerna medvetande och tankar, som vore de en enda, sammansatt varelse. De förenade genomsyras av ett enda övergripande medvetande, vilket gör det omöjligt för de inblandade att ljuga eller dölja något för varandra. Effektens räckvidd är obegränsad, men den måste kombineras med effekten "Identifiera", vilken anger det Sanna namn som givits det gemensamma medvetandet. Detta namn är vanligen av rang 6. Under effektens varaktighet är magikern oförmögen att röra sig, tala eller på annat sätt förnimma omvärlden. Dock befinner sig själen fortfarande i kroppen, varför de autonoma funktionerna inte sätts ur spel.
Tidsficka
Kronotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Provisorisk*.
*Effekten kan inte göras permanent.
Skapar ett magiskt fenomen påminnande om de stasisfält alkemisterna använder sig av i artefakter. Tidsfickan kan skapas antingen fritt svävande eller inuti ett föremål. Därefter kan magikern, genom att rikta en besvärjelse mot det kronotropiska fältet, låsa denna i tidsfickan. Därefter cirkulerar den kastade besvärjelsen oförbrukad i en hypotetisk metaverklighet tills magikern avslutar tidsfickan. Då träder samtliga besvärjelser som lagrats i tidsfickan i kraft omedelbart, som om de precis färdigställts. Om det mål för besvärjelsen magikern definierat vid tidsfickans vävningsögonblick finns inom de uppdämda effekternas räckvidd, kommer dessa att påverka målet i vanlig ordning. I annat fall kommer samtliga effekters filament att dissipera okontrollerat.
Förändra avkomma
Biotropi: 2+, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Permanent
En magiker kan med effektens hjälp påverka de fysiska och mentala förutsättningarna hos ett ofött barn för att på olika sätt manipulera dess anlag i önskad riktning. För varje två magnituder i effekten kan man slå om ett av barnets attributslag, och behålla det nya resultatet om det är önskvärt. (Man kan välja det sämre resultatet). Magikern kan styra vilket eller vilka attribut som påverkas – vid högre magnitud kan man antingen slå om samma attribut flera gånger, eller fördela effekten på flera. Magikern själv vet vilka egenskaper som påverkas och hur han vill påverka dem, men exakt vilket genomslag effekten får kan man i bästa fall gissa sig till – sådan är naturen.
Effekten måste vävas inom en vecka efter befruktningen, på modern eller ägget fostret vilar i.
Blottlägga sinne
Psykotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Provisorisk*
*Effekten kan inte göras permanent
Effekten använd för att tränga igenom de mentala skyddsbarriärerna hos en besjälad varelse, och öppna upp dess psyke för magikern. Detta har ingen omedelbar effekt i sig, annat än att göra offret mottagligt för andra effekter som påverkar dess tankar, känslor och minnen på ett djupare plan – Befalla, Empati, Tankeläsning., med flera.
Effektens magnitud måste motsvara offets Rang, men endast varelser med Magiförnimmelse kan känna att de påverkats.
Empati
Psykotropi 1+, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Temporär*
*Effekten kan inte göras permanent
Effekten ger magikern instinktiva förnimmelser av offrets ytliga tankar och känslor. Han har under hela varaktigheten en snudd på ofelbar insikt i de känslor offret upplever, och vem eller vad de är riktade mot – i somliga fall rentav en bättre uppfattning än offret självt. Det psykiska band som skapats ger ingen tydlig uppfattning om offrets tankar, men tillräckligt för att magikern ska kunna förutsäga dess handlingar en smula – i strid med offret gör detta alla slag för VINIT, Insikt och försvarsmanövrer Ob1T6 lättare så länge effekten verkar. Sammantaget kan effekten i många situationer sänka svårighetsgraden för slag mot Förföra, Förhöra, Ledarskap, Övertala och Personlighet gentemot offret med Ob1T6. Övriga konsekvenser av magikerns ytliga insikt i offrets psyke är upp till spelledaren..
Effektens magnitud måste motsvara offrets Rang (Människor har Rang 3, kamorfer Rang 6). De flesta som påverkas upplever en lätt känsla av obehag, men få förstår vad som verkligen pågår.