Nekromanti Några ord om Codex 1-8.

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,332
Location
Enköping
Tänkte göra en liten kort genomgång av de första Codexarna med mina åsikter om diverse saker i tidningen. Ursprungligen skrev jag detta för nummer 1-6 me jag har nu utökat den och glädjande nog har jag kunnat stryka några av mina synpunkter.

Omslaget:
Logotypen är helt okej och jag hoppas den ljusa bården runt den försvunnit för gott för den gav ett "billigt photoshoptrick"-intryck.
Antalet påannonser eller vad man kallar dem var i extremaste laget på nummer fems framsida, men senaste numret var okej.
Omslagsbilderna har för det mesta varit skräp men nummer tvådög väl. Det måste dock finnas en otrolig mängd med alternativ till att sätta en ful polygonuppbyggd gubbe på omslaget. En Bergtings eller Gullbrandsenfärgbild på omslaget vore inte helt fel, eller åtminstone nån bild då och då som inte kommer från ett elektroniskt spel.
Det kanske blir bättre sen när Codex har funnit en nisch och kan experimentera mer med sitt yttre.

Innehållsförteckningen fungerade inte så bra ett tag men i nummer sju och åtta har det blivit ordning på den. Det som är krångligt att hitta i åttan är nog nyheterna, speciellt som det hamnade serie och filmnyheter i datasektionen.

Ledaren: Mycket slag på bröstet blir det men som fanzinredaktör förstår jag glädjen och stoltheten. Men den bör inte gå ut över sakligheten som i nummer sex där vi uppmanas att inte glömma bort att vi läste om Neverwinter nights först i Codex. Alla dataspelstidningar och siter jag känner till var före så... Inte så lätt att vara först som en liten publikation med minst två månader mellan var nummer. I övrigt är alt rätt med ledaren även om jag föredrar "debattledare" som slår an en ton eller kommer med frågeställningar som sen utvecklas i tidningen. Men det kanske är för mycket begärt av en tidning som har så många intressen.

Nyheterna: Har gått från dåligt till bättre. Både varianten i nummer sju och den i åttan fungerar för mig men det bör göras en större insats för att nyheterna ska komma rött om ni ska köra med nyheterna i bården.

Artiklar: Jag tar det i kronologisk ordning. de artiklar jag inte kommenterat har jag antingen inte läst eller så har jag ingen speciell åsikt om dem.

Alarinn och övriga Eonartiklar: Jag spelar inte Eon och är inte så förtjust i Krilles skriverier. 3 sidor känns dock lite väl kort plats att beskriva ett land på. Men Eon är ju ett av de populäraste rollpelen i Sverige så de har ju en given plats i tidningen tycker jag.

Porträttet: Eftersom jag själv ritar mycket är det kul att läsa om andra konstnärer. Det får gärna vara längre artiklar. Knaptons porträtt var lite väl kort. Jag hoppas att ni försöker få de tecknare ni porträtterar att göra en exklusiv bild till Codex som i senaste numret. (Kanske från koncept till färdig bild?)

Neotech at the movies: Jag spelar inte Neotech men artikelns förslag och ideer kan ju lätt anpassas till andra spel. Trevlig artikel.

Handböcker i fantasy: Utmärkt artikel med konkreta boktips. Mer vettig än detta nummers Farbror Fantasy.

Filmisk action: Bra artikel som hade varit än bättre om den kommit i förra numret.

Neomusic 2059: En bra artikel som borde följas upp med liknande artiklar till de andra stora rollspelsgenrerna.

Neil Gaiman: Porträtt av de stora namnen är inte fel men det vore roligare med lite mer okända namn som man missat i Tolkien-Pratchett-Jordan-djungeln.

Konstruktörens värld kontra din: Intressant inlägg men jag tycker att den motsäger sig själv några gånger vilket gör den lite murrig. Men precis som jag som tecknare tycker det är intressant att studera andras stilar så tycker jag som spelledare att det är intressant att läsa om andras lösningar och ideer.

Nej Mr Bond - Jag föredrar att ni dör: Bra ide i grunden och säkert trevlig om man ska göra endimensionella skurkar till de mer heroiska spelen.

Ur Drakens Mun: En debattartikel av det här slaget förväntar jag mig som sista ordet. innehållsmässigt intressant.

Bland djävlar, änglar och helt vanliga hjältar: Den här typen av kombinerade artiklar och recensioner är jag inte speciellt förtjust i. Ska de recenseras så bör de följa riktlinjerna för recensioner och ge dem betyg enligt den fastställda skalan. Artikeln som helhet tycker jag brister eftersom den saknar en vettig struktur, de tre modulerna recenseras och berättas om på olika sätt. Antingen skriver man en artikel eller en recension och om man ska skriva en artikel så bör den antingen tillföra något nytt, eller ge alla sidor ett liknande utrymme. Fakta är dessutom att föredra framför spekulationer.

Hur man skapar en levande rollperson: Gedigen artikel av ett slag som borde vara stommen i Codex. Tips som många kan dra nytta av.

10 tips till blivande redaktörer: på tok för kort, och vad konfliktspelsnyheterna gör i samma ruta förstår jag inte.

Varför Konvent?: Borde hetat varför Krille går på konvent. Denna typ av text känns ohemuligt onödigt och tillför nada till tidningen annat än utfyllnad..

Dungeons & Dragons: är det bara jag eller saknar artikeln fokus och inte hittar jag någon tillbakablick på rollspelens urmoder heller.

Att ha en rollspelande pojkvän och TEST: Kul artiklar, lite humor gör ju inte tidningen sämre.

The Ruby Inn: Jag får ju Polyhedron själv men även om jag inte skulle få det så är jag mer intresserad av längre miljöbeskrivningar än den här som man lätt slänger ihop på en kvart. Värdshuset till DoD i nummer 8 slår den här med hästlängder.

Gotisk skräckromantik: Det enda jag saknade var att Vampire inte nämndes.

Filmtajm: Betyg på osedda filmer? Nej tack.

Ultima Online: Jag förstår inte riktigt vilka artikeln vänder sig till. Vad ska man med atlasen till? Recensionen är det enda vettiga på dessa sidor.

Den förväntade humorn: Mer onödigt utfyllnadssvammel.

Rollspel online: artikeln som Ultima Onlineartikeln borde ha varit. Vettig, koncis och bra skriven.

Bland Tomtar och troll: Ytterligare en lustig och välillustrerad artikel.

Magic: ett himmelskt helvete: Borde ha stått bland resten av Magicandet.

D&D på enklaste vis: Förutom att inte alla versioner av D&D kommit som boxar och att recensionen saknade betyg så...

WHFB recension: Jag läste betyget men när ni nu har de käcka betygskryssen, använd dem. (Eller skippa dem helt vilket ni gjort nu.)

Grönland: den bästa artikeln i Codex hittills på grund av dagbokssektionen som nästan gav mig Lovecraftkänsla.

Neil Gaiman och Terry Pratchett: En artikel som bärs upp av de lustiga anekdoterna.

Vad är en stillsam betjänt: Herr Kristiansson visar att han kan skriva bra artiklar också. Bra råd till nybörjarspelledare. Ingressenerna bör dock arbetas på eftersom det handlar om så mycket mer än bara inledning av äventyr.

Ultraducks: saknar betyg.

Star Wars: Aldrig fel med Star wars enligt mig. En trevlig "uppföljare" till Rubicons artikel för ett bra tag sedan. Och recensionerna är separat från artikeln, och med betyg! Kul att någon nåtts av mina Jedihjärn-trick.

Midgårda besvär: Bra artikel även om skribenten motsäger sig själv och kommer med svar på vissa av problemen.

Skyskrapor och arkologier: En intressant artikel som trots att den skrivits för N2 passar andra spel i genren.

DoD: Wow, det var lite... (Bättre lite än inget och klart värt 29kr :gremwink: )

Och i den röda ringhörnan: Jag kom just på en grej. Varför inte ge Krille enfast spalt istället för att använda hans skriverier som utfyllnad?

Get a life: Bra artikel och intressant ide. Passar bättre till SLP än SP tycker jag men.

Fanzinespalten: En fråga bara. Om nu dataspel, konsolspel, kortspel, figurspel, rollspel, musik och film betygsätts, varför inte fanzin?

Final Fantasy IX: Det är inte direkt rättvisande av ett spels grafik när allt man visar är bilder från filmsekvenserna.

Film: Nog för att en kompis som varit med och gjort Enemy at the Gates var glad att läsa om sin film i Codex men vad har den egentligen där att göra? Likaså Hannibal och Traffic.

I begynnelsen var mörkret: trevlig artikel.

Saknar Vampire Counts ett betyg? Ja det gör den :)

Film: Finns det inget svenskt ord för story, eller är det en del av svenskan nu? Och jösses, fyra helsidor med förtittar på filmer, vad glad jag blir, eller inte.

Blair Witch: spännande att ge tre spel samma betyg. Ett unikt grepp av Codex. Om det är bra sen det är en annan sak.

Tropico: en tre sidors förtitt på Tropico, precis vad jag önskar, kan ni inte göra tre sidor till standard för varje förtitt vet jag. Nu när tidningen är 132 sidor så kan man klämma in säg tio förtittar som tar upp 30 sidor, och varför inte recsnioner på tre sidor var också? Då har vi ju nästan halva tidningen gjord.

20 år av skräck: Så en intressant artikel om rollspel får vara med i alla fall. Skulle vara kul om en recension av senaste upplagan kunde kommit med. En grej bara, AD&D har bytt namn, inte fallit bort, Traveller kommer snart ut igen och har väl i princip givits ut konstant. Av RuneQuest så finns i alla fall världen kvar.

Färdig



Daniel "Warduke" Schenström
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,332
Location
Enköping
Nej, betyg är inte nödvändigt men om man recenserar och betygsätter allt annat varför hoppa över just dem?

Codex är mindre beroende av fanzinen än tvärtom så om de inte skickar in får de inte den uppmärksamheten som Codex ger dem.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
att inte sätta betyg kräver ju en hel del av recensentens skrivförmåga. eftersom codex förlitar sig på amatörer och dessutom riktar sig mot en relativt ung läsarkrets så är betygsystemet en bra lösning.

men några fler fanzines blir det väl inte i codex i framtiden?

personligen saknade jag en ordentlig musiksida i senaste codex.

MVH/Sol
<A HREF="http://www.angelfire.com/art/heartcomics" target="_new">http://www.angelfire.com/art/heartcomics</A>
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,031
Location
Bureå
>Star Wars: Aldrig fel med Star wars enligt mig. En
>trevlig "uppföljare" till Rubicons artikel för ett bra tag
>sedan. Och recensionerna är separat från artikeln, och med
>betyg! Kul att någon nåtts av mina Jedihjärn-trick.

Jag visste väl att det inte var jag. Egentligen.
Nejdå, men jag håller med i det mesta du säger, i synnerhet angående omslagen. Codex kan fortfarande bli bättre, även om jag börjar bli rätt misnöjd med innehållet.

- daniel

"The force will be with you. Always."
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,332
Location
Enköping
Jo, fanzin ska det väl vara? Jag vet att hr Stenström slutat men det finns förhoppningsvis andra som kan ta över bevakningen.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,332
Location
Enköping
Det finns mer material än som får plats får jag intrycket av när två av mina artiklar och två andra har skjutits upp. Vem vet, nästa nummer kanske är 160+ sidor? ;)

Daniel "Warduke" Schenström
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
jag vet att det är mycket som inte kommer med då jag illustrerat flertalet artiklar till codex som inte kommit med. de artiklarna har hållit en väldigt hög klass och skulle ha fått plats i ett tunnare codex om man redigerat visst annat material. tycker jag i alla fall.
tidningen behöver inte bli tjockare utan mer redigerad!!

har jag sagt det förut??

jaja, min serie är med i Glöd 2/01.

MVH/Sol
<A HREF="http://www.angelfire.com/art/heartcomics" target="_new">http://www.angelfire.com/art/heartcomics</A>
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,332
Location
Enköping
Vad tycker du personligen skulle ha tagits bort då? Om tidningen först blir tunnare så försvinner några artiklar. Om man sen ska redigera bort några av de publicerade alstren så försvinner ytterligare några artiklar. Tråkigt för de skribenterna. (jag vet ju vad jag själv skulle svara på frågan om vad som ska bort men varför upprepa mig?)

Daniel "Warduke" Schenström
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,332
Location
Enköping
Du snackar med sorteringens okrönte kung. i mitt Codexhäfte jag har hemma (där jag skrivit de flesta av mina artiklar i) så har jag alla skribenterna uppradade, vilka nummer de varit med i och hur många sidor de bidragit med, jag har varje nummer, uppdelat efter kategorierna och hur många sidor varje sådan tagit och lite annan statistik.

Sen finns en lista på ett femtiotal olika artiklar som ursprungligen var meningen att gå till Codex men nu hamnar nån annanstans.

Daniel "Warduke" Schenström
 
Top