Nekromanti Några små idéer

Tja, saken är den att jag har haft ett par små idér till EON, tänkte att ajg lika gärna kunde dela med mig.
För det första, kontakter. Som jag ser det är det här lite rostigt, och många har husregler. En som jag sett är 1t6 gratis kontakter.
Här kommer min egen:
Kontakter slås fram som vanligt, representerande det folk du känner "utomsockens", men resultatet Syskon slås om på relationer, eller kanske ersätts. Välj själv.
För vart sjätte syskon man har slår man fram en kontakt på tabellen, med realtionen syskon. Alla andra syskon anses följa i faderns fotspår oh verka i hemtrakten.
Dessutom, så känner man lagom mycket folk i sin hemstad. Till exempel, är du från byn Bakomhålan i det soldiska inlandet känner du alla bybor vid namn, är du från Calnia känner du kanske alla som bor på din gata, säg, Svärdsfejarnas Gata om din familj hör till det hantverket.

Den andra idén är en sort bokidé, eller modulidé, vet inteom den planerats, men tror inte det. Namn vore Tjyvar & Mördare, eller dyl. Huvudsakligen en bok som diskuterar den underjordiska sidan av Mundana, och plockar bort ett antal stereotyper, som att alla tjuvar och lönnmördare bär tight läder och är barfota.
Har ett lätt utkast till sektioner:

Tjuven
Diskuterar tjuvens olika tillvägagångssätt, det vill säga, vad som definerar olika sorters tjuvar, så som inbrottstjuven, rånaren, ficktjuven och falskspelaren.
Banditen
Banditer, vrakplundrare, stråtrövare, you name it. Deras historior skulle då finnas här.
Lönnmördaren
Den vanliga enkla lönnmördaren, en stackars man utan skrupler, utan yrkeskunnighet som har ihjäl folk för pengar. Inga ninjor med extrema utrustningar och så vidare. De finner man istället i...
Speciella Företeelser
Dibuk's Azkann's Lie, Vita Klosrets Östanvinds munkar, spioner i äkta bondklass och lönnmördare i stil med Den namnlöse från Svärdsspel i Hadarlon.
Utrustning
Allt från Azkann's Blodsgjutare, till specialldesignade knivar, till enkla rep, änterhakar och andra gradens kvalité dolkar.
Alltså, vad experterna använder, vad dom andra använder, och de avbrytna trädgrenar rånare använder.
Även ett par exempel på stridskonster från olika expertgrupper.

Pendragon

Swashbuckler
Tja... bara vi slipper fantasyklyschan tjuvgillen. Camards lönnmördarskrå är redan på gränsen...

Tjuvar i Eon är nog mer något i stil med bondtjyvar som tjuven vadhannuheter i "Rid i natt". En fredlös som drivits ut i skogen, och smyger runt i byarna för att stjäla mat om nätterna.

/Joel - ogillar organiserad brottslighet och karriärkriminella i fantasymedeltid

Netfeed

Swashbuckler
/Joel - ogillar organiserad brottslighet och karriärkriminella i fantasymedeltid

men allvarligt
om du inte är bonde, springpojke, något inom kroppsarbete, inom handeln eller adel vad kan man då göra, okej inte magiker eller sådant trams heller, tjuv är ett av världens äldsta yrken. klart som fan att man kan skaffa sig en karriär inom det

skulle du acceptera organiserade brottslighet eller kärriärskriminella i ett rollspel som utspelar sig i dagens datum? det är ju samma sak, folk lever ju på brottslighet nu med

själv ser jag tjuv som ett yrke som nästan är ett givet ting när det gäller fantasymedeltid eller medeltiden i sig med

baah

//netfeed, som anser tjuv är ett trevligt rollspelsyrke

Pendragon

Swashbuckler
Min spontana reaktion?

BLÄH!

Tjuv är nånting man blir när man stulit nånting och åkt fast, det enda rollspel som behandlat tjuvar som folk är Khelataar där alla tjuvar hade ett tidigare yrke från tiden då innan man blivit fredlös och tvingats sticka till skogs.

Se det så här, yrkeskriminella i psuedomedltidsstäder bör vara ovanliga pga att straffet för stöld oftast är hängning eller stympning. Bägge gör det tämligen svårt att verka som tjuv efteråt. Detta gör att kriminellas bana blir ganska kort. Kåkfarare existerar inte eftersom fängelsestraff är ganska ovanliga, och mest reserverade för personer som är obekväma men av olika anledningar inte bör avrättas.

Man kan alltså inte leva som yrkestjuv med framgång någon längre tid, oavsett vad Robert E. Howard vill få dig att tro (irrelevant egentligen, då Conans värld är en högre stående civilisation än de flesta platser i Mundana). En tjuv är alltså i de flesta fall, om inte alla, en dräng eller en fattig hantverkare som stulit nånting som legat framme i ett obevakat ögonblick, inte en fasadklättrare i mörk kåpa som stjäl hönsäggsstora rubiner bevakade av levande ormstatyer.

Möjligtvis skulle jag kunna acceptera Conan-aktiga tjuvar i Jargiens största städer, och i västlanden, då de ligger närmare Conan's värld, men i östra Mundana är det bara löjligt.

/Joel - tycker att fredlösa landsvägsrövare och bondtjyvar bör utgöra den enda formen av yrkeskriminella, mest för att de är så illa tvungna.

Tja, planen vore ett par tjuvgillen. Jag kan ju inte ändra information från tex. Geographica Mundana där det sägs att Daval har fjorton tjuvargillen.
Dock skulle det nog bli mer att gillena är maffior/ligor som arbetar tillsammans än rättut tjuvgillen som sprider arbete till olika medlemmar efter kontrakt. Dessutom slår mig Ebhron som en plats där tjuvar och ohederligt folk slår sig ihop i grupper med rigida strukturer.
Lönnmördargillen ska inte finnas. Det finns grupper med lönnmördare, se Vita Klostret, Azkanns Lie och så vidare.

Bra idé det där med tidigare yrken, tänkte man kunde ju revidera tjuvyrkena så att dom inkluderar, säg, nån hantverksfärdighet, nån kunskapsfärdighet eller dyl. Så att säga en avklarad men ointresserad lärlingsperiod.

Och förresten, en till sak jag kom på efter att jag hade postat.
Det här är trots allt fantasy, så en del tjuvromantik behövs i mitt tycke. Det är trots allt roligt att spela.
Så vi stryker mörk kåpa, enorma juveler och ormstatyer, har kvar fasadklättrare, och tittar på den enorma mängd konkurerande handelshus som är spridda över hela världen.
Ett par dokument betalar säkert Daaks Lejon bra för, i alla fall om dom detaljerar handel från Hus Ramiz med vapen till den soldiska arméen.....

Pendragon

Swashbuckler
Fjorton tjuvgillen?

Och alla samarbetar? Det måste verkligen drälla av stöldbegärligt och dåligt bevakat gods i Daval...

Daval kan jag förvisso se som en såpass stor stad att fasadklättrande yrkestjuvar faktiskt kan förekomma, men fjorton separata tjuvgillen som samsas? Jag tycker att det hade varit troligare, och intressantare om de var i hård konkurrens med varandra, och bara hade ett fåtal medlemmar var (ca 20 eller så), och att dessa sysslar mot lönnmord och spioneri i viss utsträckning.
Rekrytering sker bland tiggare och liknande, då staden är tillrckligt stor för att hålla sig med en underklass av respektabel storlek.
Dock bör 95% av tjuvarna fortfarande vara "vanliga" människor som stjäl av desperation eller pga att de får ett bra tillfälle.

/Joel - ämnar hålla Railin borta från dumheter med hugg och slag om så krävs :gremwink:

Netfeed

Swashbuckler
alla behöver ju inte stjäla av desperation
det finns antagligen folk som tycker om det och som inte vill ha ett annat liv

skulle snarare satt den procentsatsen till 60%

Pendragon

Swashbuckler
En hängsnara är rätt avskräckande/avslutande för en sån karriär.

Förtydligande: Se på det så här.
Antingen växer den aspirerande tjuven upp hos sin familj och sätts tidigt i arbete inom familjenäringen, och har sålunda inte särskilt mycket tid eller motiv att stjäla.

Växer man upp utan försörjning, så lär man stjäla redan i tidig ålder, och tja... ordningsmakten lär knappast skona tjuvar för att de är barn, det är bara en tidsfråga innan de åker fast eller svälter ihjäl. Barn är som bekant inte särskilt slipade för det mesta, eller särskilt tåliga mot väder och svält. De flesta lär gallras ut rätt kvickt.

Jag upprepar, professionella tjuvar bör vara extremt ovanliga.

/Joel - fortfarande skeptisk till renodlade tjuvyrken

Ceram

Hero
proffstjuvar

I mitt mundana (eller åtminstone asharien, soldarna, västmark och drunok) finns det få proffs tjuvar men stora mängder desperata människor.

De fåtal tjuvar som överlever länge blir ofta riktigt skickliga och de är bara de som ger sig på "stora" stötar. De tjuvgillen som finns består mest bara av några erfarna tjuvar som beslutar sig för att ta vinsten när gatubarn eller andra desperata utför diverse kriminella handlingar. All vara med i ett sådant gille hjälper inte det minsta om man åker fast, det finns alltid någon som kan fylla platsen.

Livet är altså rysligt hårt för en stadstjuv. Livet som stråtrövare är lika hårt men det finns fler av dem då ordnigsmakten inte är lika hård på landsbyggden.

Fjorton tjuvgillen, ja.
Men nej, dom samsas inte, konstant kamp tror jag det står. Skyll nu inte på mig, det här är publicerat material.
Hade dom samsats ahde ju det varit ett tjuvgille ju :gremtongue: