Nekromanti några tankar om codex

slayer

Veteran
Hej allihopa!!!
jag har en del positiva och negativa saker att
säga om Codex.Positiva:det är bra att ni breddar er
istället för vara en nischad hobby- tidning.
Negativa:ta t.e.x serier det var intressant om superhjälte
figurerna X-men.men ack så ytligt.(läste om x-men i Bild och
Bubbla som var mer djupgånde om dem.)
och sen tycker jag att rollspelsresencenterna är
alldeles för snälla ,ingen stake i dem om sanningen ska fram.Ni tycker att jag är sparsam i min kritik om er
Men jag låter värsta kritiken vara nerlagd.
vi ses!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gardener

Champion
Angående recensioner

Varför måste man såga en produkt för att en recension ska anses vara bra och sanningsenlig? Varför är det bara recensenter som alltid sågar allt som blir riktigt kända? Är det inte riktigt fint att tycka något är bra? Hur kommer det sig att man inte kan ha någon stake bara för att man säger att något är välskrivet, utan bara för att man "vågar" säga att något suger?

Det om folks allmänna inställning till recensioner, nu över till Codex recensioner. Det är mycket lättare att få någon som är intresserad av något att skriva om en produkt än att ta någon som är helt ointresserad, speciellt när det inte finns någon direkt betalning. Om recensenten redan är intresserad så är chansen också stor att han lättare tar till sig innehållet i produkten, inget konstigt i det, det bör man ta med i beräkningarna om man använder recension som utgångspunkt för om man ska köpa produkten. Men det måste man alltid göra, vet man vad en recensent tycker om andra produkter är det lättare att veta vad man själv kommer tycka om den recenserade produkten. Det finns också ett egenvärde i att recensenten är intresserad av produkten som recenseras, eftersom personen då har insyn i ämnet som tas upp. Det är ointressant att läsa en rollspelsrecension av Per Bjurman, eftersom han inte kan ett smack om rollspel.

Att de flesta recensenter i Codex är amatörer och fortfarande har mycket att lära är dock en helt annan femma. Förhoppningsvis blir det bättre med tiden, allt eftersom de lär sig att skriva bättre.

MVH Olle Johansson
Webchef, www.rollspel.nu

DanielSchenström

Swashbuckler
Om serier i Codex

Hej, det är jag som skriver om serier i Codex.

Visst var det frunktansvärt ytligt och taskig timing med Bild & Bubblas artikel som jag tyvärr inte hunnit läsa än. Anledningen till att det inte blev mer djuplodande är ju antalet sidor jag har i förfogande. 2 sidor är inte så mycket men jag skulle heller inte vilja ha mer av en enkel anledning: Codex ska handla mest (inte bara) om rollspel och därför vill jag inte ta potentiell plats ifrån dem.

Med X-men kan man lätt fylla hela Codex utan att få allting sagt men hellre lite än inget. När jag slutat som serieskribent (sista serieartikeln kommer troligtvis nu i nummer :gremcool: så kanske det blir ändring på det.

Daniel "Warduke" Schenström

EchoFive

Veteran
<em>"och sen tycker jag att rollspelsresencenterna är alldeles för snälla ,ingen stake i dem om sanningen ska fram."</em>

Man ska aldrig kritisera bara för kritiserandets skull. Du tycker att det inte är en bra recension om man inte spyr galla?

När jag recenserade spel för Missil fick jag en hel del mail om min recension av Dominion: Storm over Gift 3. "Här har vi en recensent som vågar säga vad han tycker!" var en av kommentarerna. Folk gillade att jag var uppriktig och skrev vad jag tyckte om det. Men jag spydde inte galla - det finns kritik, och så finns det <em>kritik</em>.

<strong> / Johan Svensson, spelrecensent Codex</strong>

"The more stupid people think you are, the more surprised they'll be when you kill them."

tdh

Swordsman
Re: Angående recensioner

Varför är det bara recensenter som alltid sågar allt som blir riktigt kända?

Att uppröra fungerar alltid, ger alltid uppmärksamhet. Lyckligtvis blir de flesta förbannade snarare än påverkas av recensentens blajande. Ge inte sågarna mer uppskattning och uppmärksamhet än de förtjänar! Och det är i regel inte mycket...

Vem vet vad gårdagen bar med sig för i morgon?

Mikael Sol

Swordsman
Re: Om serier i Codex

jag tyckte att dina artiklar har varit bra. jag kan inte säga att artikeln om X-Men upprörde mig och jag har läst x-men de senaste 10 åren av mitt liv.
Den stora frågan är vem som ska skriva om serier när du slutat! För Codex ska väl fortsätta att skriva om serier? långt ifrån alla läser blid och bubbla och så många andra tidningar som skriver seriöst om serier i sverige finns det ju inte direkt.

MVH/Sol
Mer serier på:
www.angelfire.com/art/heartcomics

DanielSchenström

Swashbuckler

Jag vet inte vem som kommer att ta över. Jag har pratat med en person om att skriva en artikel om Preacher när utgivningen av samlingsvolymerna är klar men förutom det vet jag inte. Du kanske ska anmäla ditt intresse. Olas mailadress finns här på forumet.

Jag är glad att du slapp bli upprörd över artikeln om X-men i alla fall, jag har ju själv läst serien i 16 år men du kan ju tänka dig hur svårt det var att komprimera all info till 2 sidor, speciellt med alla biserier.

Daniel "Warduke" Schenström

Mikael Sol

Swordsman

jag vet inte om jag vågar skriva om serier. känns som om man gör något litet faktafel så blir man förföljd och avrättad ;)

jag nöjer nig ned att illustrera. det kommer jag antagligen också bli avrättad för...

MVH/Sol
Mer serier på:
www.angelfire.com/art/heartcomics

Ola

Swordsman

Codex har tagit upp ett samarbete med Seriefrämjandet och det innebär att vi kommer att få hjälp av Bild & Bubblas duktiga och extremt insatta serieredaktörer. Sedan får vi se hur stor plats serier tar i Codex, men troligen ett uppslag i alla fall och kanske mer när man kan knyta an en artikel till olika typer av spel.

Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu