Nekromanti Några tankar om fisktankar - spelledarpersoner

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln Några tankar om fisktankar - spelledarpersoner
Om man som spelledare förlitar sig mycket på improvisering och ger spelarnas och deras rollpersoner stor handlingsfrihet så blir det också viktigare med genomtänkta och starka spelledarpersoner med egna motiv, känslor och handlingsmönster. Använder man sig av väldefinierade spelledarpersoner så behöver man inte tveka när dessa konfronteras med olika mer eller mindre märkliga handlingar som bär rollpersonernas signatur. I denna artikel hade jag tänkt samla några av mina tankar kring och erfarenhe... (17171 fler tecken)

Gå till artikeln

Big Marco

Läskig
Mycket bra tankar och idéer - kul att exemplen inte kommer från sedvanlig fantasy. Jag tycker personligen att fisktanksäventyren är roligast att spelleda, så länge man som spelledare inte har heliga kor eller "måsten" inlagda, då dessa så gott som alltid kommer att slås sönder av RPnas inblandning.

Det som många äventyrsförfattare inte verkar fatta är att RPna är historiens hjältar och det är runt dem som saker och ting bör kretsa. Intrigmakeri mellan SLPer bara för sakens skull och utan att det används för att bygga RPnas berättelse är bara slöseri med tid, IMO.

Olle Linge

Snigel
Tanken att tanka fullt ur tanken

Bra jobbat Walium! Jag blir sugen på att utvidga fisktanksbegreppet när jag läser din artikel. Eftersom jag inte funderat så mycket på det ännu, vet jag inte om det låter sig göras. Jag tänker mig att man bygger vidare på bilden av en fisktank med olika typer av ingridienser. Dessa bidrar på olika sätt till att kategorisera spelledarens skapande så att det blir lättare och mer översiktligt.

Man kan tänka sig olika typer av fiskar (rovfiskar av olika slag, skalarer, malar, guppies och så vidare) eller delar av själva tanken (pump, grotta, alger på glaset) och så vidare. Tanken (höhö) i så fall skulle vara att de svarar mot olika typer av "objekt" i spelskapandet som ska vara universella och inte låsta till ett visst spel eller så. Jag kan tänka mig att det tar tid att utveckla det här, men jag tycker det låter intressant och jag ska se vad jag kommer på. Om någon annan kreativ själ också tycker det verkar intressant blir det lättare och roligare.

2ma2

Veteran
Jättebra och intressant. Jag är väldigt intresserad av möjligheterna av att bara sätta upp premisser och sen släppa lös rollpersonerna i dem. En annan sak som är ganska viktig, och jag tycker poängteras, är fisktankens inneslutna omfång. Det är ingen gigantisk värld, utan ett "slutet" samhälle där SLP och RP tvingas integrera med varandra. Ex en stad, en delstat som du nämner, en ö etc.

Jag har svårt att inte tänka På Morrowind när man tänker fisktank, men det är tyvärr bara premisser, men inga levande SLP; de står verkligen och väntar på att bli engagerade i av RP :gremsmile: