Nekromanti Några tankar om sekundära sinnesattribut

Ymir

Liten kantbaron
Sekunda attribut hos en individ tas ju fram med 2T6 vid behov, och behov kan faktiskt uppstå:
Smak är förstås sällan relevant, men det borde ju vara obligatoriskt vid somliga furstehov. "Ehm...nej, det här verkar lite förgiftat...". Kanske borde folk med extra starkt luktsinne ha högre Smak också, men det är kanske bara jag som fått för mig att smaksinnet påverkas mycket av luktförnimmelser?
Lukt är ju viktigare då, speciellt hos raser som är kända för att ha extra starkt luktsinne - tex henéa och tiraker. Hade dessa inte rentav kunnat slå Lukt med 3T6, och/eller rentav ha det som primärt attribut (vad skillnaden på det och att slå det med 3T6 nu är)? (Det finns ju trots allt en tom attributruta att fylla i på rollformuläret).

Men min primära tanke gällde Känsel. Det kan tyckas som ett väldigt irrelevant attribut, men det är ju bara för att vi så sällan behöver förlita oss på det. Men hur är det med en blind person, som förlorat eller alltid saknat Syn, det sinne med vilket vi andra framförallt förnimmer världen omkring oss? Borde inte en blind karaktär vid någon tidpunkt ha tränat upp sin Känsel så pass (genom konstant, konstant användande) att det blir ett primärt attribut för personen? (Ett värde som slagits fram med Ob2T6 är trots allt inte jättesvårt att höja). Nog bör man åtminstone ge nyskapade blinda karaktärer 3T6 i Känsel och skriva upp det på rollformuläret, primärt attribut eller ej?

Men vad är egentligen skillnaden mellan ett primärt och ett sekundärt sinnesattribut - om den bara är att de sekundära har lägre genomsnittsvärden förstår jag inte ens varför jag undrar. Det är väl klart att Känsel är ett primärt attribut för en blind - i en tyst omgivning är det hennes enda medel (luktsinnet undantaget) att förnimma omvärlden, trots allt.

- Ymir, med några blindstyren i sin kampanja kampanjer

Ackerfors

Alas, your rapids!
Synd att inlägget inte går att läsa...

...För det är bra, tycker jag. Lite väl mycket Eon-nivå på, men det är ju Eon det är till så regler för sådant här kanske behövs. :gremgrin: :gremwink:

"Kanske borde folk med extra starkt luktsinne ha högre Smak också, men det är kanske bara jag som fått för mig att smaksinnet påverkas mycket av luktförnimmelser?"

Jo, det har jag också hört, så om de går att sammanlänka på något sätt vore det ju bra. Smaken och lukten påverkar ju ens uppfattning lika mycket, eller något sånt.

"Lukt är ju viktigare då, speciellt hos raser som är kända för att ha extra starkt luktsinne - tex henéa och tiraker. Hade dessa inte rentav kunnat slå Lukt med 3T6, och/eller rentav ha det som primärt attribut (vad skillnaden på det och att slå det med 3T6 nu är)? (Det finns ju trots allt en tom attributruta att fylla i på rollformuläret)."

Ja, varför inte. Jag tycker på något sätt det känns ologiskt att ett spel som Eon har hörsel och syn som primära attribut, men inte känsel, smak och lukt. Finns säkert någon vettig förklaring till det, som jag missat.

"det sinne med vilket vi andra framförallt förnimmer världen omkring oss?"

Jag kan mycket väl ha fel, men är inte det ganska falskt? Har för mig att doft och hörsel ger mer intryck om världen än syn och framförallt mycket mer än man tror.

"Borde inte en blind karaktär vid någon tidpunkt ha tränat upp sin Känsel så pass (genom konstant, konstant användande) att det blir ett primärt attribut för personen? (Ett värde som slagits fram med Ob2T6 är trots allt inte jättesvårt att höja). Nog bör man åtminstone ge nyskapade blinda karaktärer 3T6 i Känsel och skriva upp det på rollformuläret, primärt attribut eller ej?"

Jag tycker det är självklart att det ska med, om hörsel eller syn försvinner. Att det inte står med från början är som bekant ett mysterium för mig, men nog ska det dit alltid.

"Men vad är egentligen skillnaden mellan ett primärt och ett sekundärt sinnesattribut - om den bara är att de sekundära har lägre genomsnittsvärden förstår jag inte ens varför jag undrar. Det är väl klart att Känsel är ett primärt attribut för en blind - i en tyst omgivning är det hennes enda medel (luktsinnet undantaget) att förnimma omvärlden, trots allt."

Bra fråga! :gremsmile:

---
För er som inte ser Ymirs inlägg får ni hela citerat här.

Sekunda attribut hos en individ tas ju fram med 2T6 vid behov, och behov kan faktiskt uppstå:
Smak är förstås sällan relevant, men det borde ju vara obligatoriskt vid somliga furstehov. "Ehm...nej, det här verkar lite förgiftat...". Kanske borde folk med extra starkt luktsinne ha högre Smak också, men det är kanske bara jag som fått för mig att smaksinnet påverkas mycket av luktförnimmelser?
Lukt är ju viktigare då, speciellt hos raser som är kända för att ha extra starkt luktsinne - tex henéa och tiraker. Hade dessa inte rentav kunnat slå Lukt med 3T6, och/eller rentav ha det som primärt attribut (vad skillnaden på det och att slå det med 3T6 nu är)? (Det finns ju trots allt en tom attributruta att fylla i på rollformuläret).

Men min primära tanke gällde Känsel. Det kan tyckas som ett väldigt irrelevant attribut, men det är ju bara för att vi så sällan behöver förlita oss på det. Men hur är det med en blind person, som förlorat eller alltid saknat Syn, det sinne med vilket vi andra framförallt förnimmer världen omkring oss? Borde inte en blind karaktär vid någon tidpunkt ha tränat upp sin Känsel så pass (genom konstant, konstant användande) att det blir ett primärt attribut för personen? (Ett värde som slagits fram med Ob2T6 är trots allt inte jättesvårt att höja). Nog bör man åtminstone ge nyskapade blinda karaktärer 3T6 i Känsel och skriva upp det på rollformuläret, primärt attribut eller ej?

Men vad är egentligen skillnaden mellan ett primärt och ett sekundärt sinnesattribut - om den bara är att de sekundära har lägre genomsnittsvärden förstår jag inte ens varför jag undrar. Det är väl klart att Känsel är ett primärt attribut för en blind - i en tyst omgivning är det hennes enda medel (luktsinnet undantaget) att förnimma omvärlden, trots allt.

- Ymir, med några blindstyren i sin kampanja kampanjer