Nekromanti Nån som kört med Wounds/Vitality-systemet? …

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag klurar på om jag ska börja köra med Wounds/Vitality-systemet (från UA [ursprungligen från SW d20]) i stället för det vanliga hp-systemet i min Eberron-kampanj.

Vad jag kan se är att crits blir jävligt mycket farligare och att vanligt folk blir mycket, mycket lättare att ha ihjäl.

Är det någon som har praktisk erfarenhet av att använda Wounds/Vitality? Finns det andra effekter än de ovan nämnda? Ökar risken för TPK? Dör rollpersoner med taskigt Fort save som flugor? Blir sneak attack obalanserat überfarlig?

Krille

Super Moderator
Re: Nån som kört med Wounds/Vitality-systemet? …

"Är det någon som har praktisk erfarenhet av att använda Wounds/Vitality?"

Jag spelade och spelledde i en femton månader lång SWd20-kampanj. Där behövdes ett sådant system, eftersom det inte finns några förtrollade megafläskvapen som man kan få med tiden. Pistoler gör liksom inte mer i skada, och det finns inga förtrollade pistoler att få tag på. Det gör att det behövs någonting för att balansera ut den ökade mängden HP.

Wounds/Vitality tar ut en del av effekten, men inte fullt ut. Trots allt så är det inte så många träffar som blir crits, och då har SWd20 ändå ökade crit-områden för diverse vapen. En höglevels rollperson (den högste hade lvl 13 till slut) tål ändå ohemult mycket stryk, även om i medel var tionde träff är farlig.

SWd20 lider dessutom av ett annat balansproblem. Eftersom pistoler gör bra mycket mer ont än bredsvärd, men mängden Wounds/Vitality är rätt låg från början, så är systemet skitdödligt i två eller tre levels (beorende på klass). Sen är det välbalanserat i fem levels, och sedan så tål man hur mycket som helst i 90% av fallen. Men med det vanliga HP-systemet så hade förmodligen problemet varit ännu värre.

Min åsikt är att om man inte är besatt av balans och challenge rating, och sågar ner d20 till en hanterbar mängd regler utan så förjordans mycket korskopplingar, så är wounds/vitality ett klart mycket bättre system än det vanliga HP-systemet.

Gordeg

Hero
Re: Nån som kört med Wounds/Vitality-systemet? …

Jag har spelat en del SW D20 och jag tyckte att systemet med wounds/vitality lyckades föra över känslan från filmerna på ett bra sätt. En halv pluton stormsoldater kan stå och mata skott mot hjältarna på 10 meters avstånd utan att träffa - anledningen är att de bara nöter vitality :gremsmirk:

Det funkar också bättre med negativa modifikationer för skador när man använder wounds. Lite lustigt med system i vilka rollpersonerna kan slåss helt obehindrat så länge de inte slagits medvetslösa.

Bra att du nämner sneak attack, jag har inte spelat men wounds/vitality i D&D så jag vet inte om det är obalanserat men jag kan tänka mig att det är viktigt att se över vilka specialattacker som går direkt på wounds.

Annars instämmer jag i att det är ett bättre system än den traditionella HP-högen.

Gordeg

Storuggla

Champion
Kan ju bara berätta att jag kört med Lifebloodsystemet som finns i T20, vilket var snorfarligt för folk utan rustning (som det bör vara alltså). Nu är Vitality mycket sämre än Lifeblood, men jaja, försök du bara. Men Sneak Attacks ska du inte fiffla med, snuskhummer! :gremwink:

Storuggla, rostat bröd

Archer

Swashbuckler
Star Wars d20 och Wounds/Vitality

Har endast kört med det i Star Wars RCR d20, men även funderat på att som du använda det i D&D.
Kort och gott kan man säga att även den mäktigaste rollperson lätt slås ut av critical hit. Och en smart rollperson tar feats för att öka threat-rangen för det vapen han använder.
(kom ihåg att om du har t.ex. 15-20 i threat range, och du slår en naturlig 15-20, är det ett threat. Med hyffsad attack bonus (+5 till +8) så lyckas man bekräfta dessa threats rätt ofta).

På grund av erfarenhet av hur ofta crits händer håller jag inte med om Krilles inlägg nedan. Rollpersoner går åt för lätt, för fort, oavsett level när crits kommer med i leken och man använder Wounds/Vitality systemet.

Ta också med i leken att rollpersonerna under sin "äventyrar"-period utsätts för fler threats och crits än vad de flesta NPCs gör.

De flesta vapen i Star Wars gör 3d6 eller mer i skada, och en rollperson kan räknas med att ha 14-16 i Con (i medel), vilket ger honom samma mängd Wounds. Medel på 3d6 är 11.
Ta också med att om du tar wound-skada får du slå ett Fort save för att inte bli medvetslös. Och även om du lyckas med detta är rollpersonen Fatigued (-2 på effective STR och DEX, kan inte charga eller springa).

Så genom ett scenario i den klass som filmerna (strid mot 20-40 stormtroopers, EPIV, eller mer), är risken att även din hög-level karaktär ligger medvetslös ett flertal gånger, eller har nedsatt förmåga att undfly fiender, försvara sig effektivt (-2 på DEX påverkar mer än vad man tror), eller att han råkar ut för mer än en crit, vilket nästan garanterat tar död på eller får honom att ligga döende.