Nekromanti nån som kan komma med lite idéer?

morkbollen_UBBT

Warrior
Jag funderade lite på framtida kampanjer och jag funderade på att lägga fokus på människan och dess brister(kanske lite styrkor också).

Har någon nån bra ide på hur jag kan lägga upp lite olika sidor av det hela. Och nej jag gillar inte alver, dvärgar och annat knott, så dom kommer inte ha nån större roll i det hela.

Den är väl fantasy, men det ska väl inte göra nån skillnad. Tänkte bygga upp många olika syner på världen och liknande som jag iaf ska försöka göra någorlunda vettiga. Försöka att göra världen mindre svart och vit, utan väldigt gråskalig.

Som sagt jag skulle behöva lite idéer, nån som har nån? ut med dom!

Troberg

Sinister eater
Jag funderade lite på framtida kampanjer och jag funderade på att lägga fokus på människan och dess brister(kanske lite styrkor också).
(snip)
Den är väl fantasy, men det ska väl inte göra nån skillnad. Tänkte bygga upp många olika syner på världen och liknande som jag iaf ska försöka göra någorlunda vettiga. Försöka att göra världen mindre svart och vit, utan väldigt gråskalig.
(snip)
Som sagt jag skulle behöva lite idéer, nån som har nån? ut med dom!
Jajamensan, visst har jag ideer, och de är inte mindre än en av den västerländska litteraturens klassiker!

Heart of Darkness av Jaoseph Conrad

En mörk resa ner i den mänskliga naturens bottenslam.

För fantasy, gör om kolonialmakterna till ett korrupt imperium, som Rom när det var som mest storhetsvansinnigt. Gör infödingarna till naturnära fantasyraser. Gör Kurtz till en galen paladin eller liknande.

Simply perfect!

_-olle-_

Veteran
Vadå?! Gillar du inte alver?! Dom har ju spetsiga öron! Tuffa namn! Långt hår! Vad mer kan man begära???

_-olle-_

Veteran
Hur ska jag tolka "naturnära fantasyraser"? Typ som förtryckta reptilmänn eller kanske troglodyter slagna i järn? Men det är klart, det tänjer defenitivt ut de moraliska implikationerna i Conrads drama!

Troberg

Sinister eater
Hur ska jag tolka "naturnära fantasyraser"? Typ som förtryckta reptilmänn eller kanske troglodyter slagna i järn?
Ingen aning, det beror på världen. Det viktiga är väl att de har ett teknologiskt och vetenskapligt underläge.

morkbollen_UBBT

Warrior
vad sägs om typ halv trillobitmän? Typ jag tänkte kan jag använda D&D dom har bra regler för halv-raser. Dom är ju garanterat i teknologiskt underläge, jag menar dom kan ju knappast göra mycket med sina korta människoliknande armar eller ben.

Men det svåra blir väl vad jag ska välja som den överlägsna rasen. Det känns lite förutsägbart med människor, ni vet vi är ju människor. Kanske robotar? Det blir lite starwars över det. Dom naturliga trillobitmännen som slåss mot robotnik(det kan deras kejsare heta).

Fan, jag har en spelare som gillar typ att vara i centrum, han skulle kunna vara trillobitman och det visar sig att en av robotniks närmaste man är hans far(cyborg så klart).

Tack grabbar :gremwink:

morkbollen_UBBT

Warrior
Du glömde otroligt sexiga(va fan, vi har ju alla tänkt samma tanke när vi såg sagan om ringen första gången), Vem här på forumen tyckte inte att legolas var hot?!

_-olle-_

Veteran
Håll dig till handlingen...

Jag tycker att du ska följa Conrads handling närmare. Det skulle passa mer om Robotarna försöker "upplysa" trillobiterna med cybernetiska-slav-implantat som gör Trillobiterna till deras slavar. Men för att kunna kontrollera Trillobiterna så måste Robotarna sysselsätta Trillobiternas sinnen så de skapar en låtsasvärld som slav-cybernetiken kopplar upp Trillobiterna till. I den världen så finns Robotnik för att se till att Trillobiterna inte får för sig att fantisera ihop något farligt!

morkbollen_UBBT

Warrior
Re: Håll dig till handlingen...

ok, vi vidarutvecklar det. Hmmm, det låter som vi har en matrix story på G! Vad sägs om att vi låter spelarna spela gruppen av neo-trillobiter som slagits sig fria från robotniks slavchips, bara att det är en jungel snarare än virutuell verklighet. Det jag skulle kunna göra en bra mix med mina favorit filmers concept. matrix, Star wars 1 och lotrrrrr,,,,

_-olle-_

Veteran
Trillobitmänn

Men jag undrar, vad för slags förmågor har trillobitmän? Gömma sig under stenar är ju givet men har dom känselspröt?

morkbollen_UBBT

Warrior
Re: Trillobitmänn

ja visst! Har du inte sett dom där bilderna i historie böckerna?

Dom har helt klart känselspröt, fast D&D stödjer inte det så bra. Vad tror du om typ mörkersyn, för dom har ju inga ögon så då måste dom ju ha mörkersyn.

Sen har dom ju skal, så dom är ju tåliga som in i... dock antar jag att dom måste ha en nack del, och det får väl vara deras korta oskyddade människo armar och ben. Ahh dom har ju nersänkt förflyttning som dvärgar och halvlingar.

OK, jag har för tråkigt, men jag är seriös, så skriv seriösa inlägg också, men va fan har ni nått regelförslag på trillobitmännen hör av er!

gitarrpoet

Veteran
Jag förstår inte om det är ett helt nytt rollspel du vill göra om det eller om du vill ha "kampanjer" som du nämner eller om du vill ha ett helt eget rollspel.

Jag tror inte att mina spelare skulle acceptera en sån värld utan någon mystik; Svart mot vit, Dvärgar hatar alver, alver är bättre än människorna och lever för alltid ^^.Jag är rädd att du tar bort mycket av ordet fantasy när du vill skapa ett sånt rollspel. Du vill alltså fokusera på människor; deras nackdelar och fördelar som kontrar varandra, i en meningslös moraldemoliserad värld som den vi lever i nu, där allt är grått? Tror det blir svårt att skapa känslor hos spelarna, men jag vet inte... Kan du inte utveckla lite idéen?

För som jag ser det får det bli något slags politiskt intrigspel eller.. ahh.. Nu minns jag. Jag hade ett rollspel som hette mörkrets tid för länge sen, det var lite mer fantasyaktigt, men vi spelade det inte så i det här fallet utan alla spelade människor under någon spelkväll... Det artade iallafall sig så att det var 2 bönder som drev en bondgård(låter tråkigt?) men det var det inte.. Dessa 2 kom iallafall i onåd med en skatteindrivare som dem spetsade med en 3uddad högaffel och tvingades fly.. Verkade bli kalas kul..

men så kom eon =)
Kan du specifiera lite mer hur du menade?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Trillobitmänn

Dom har helt klart känselspröt, fast D&D stödjer inte det så bra. Vad tror du om typ mörkersyn, för dom har ju inga ögon så då måste dom ju ha mörkersyn.
Troligare att de har blindsyn (blind sight) om de inte har ögon.

/Mikael

_-olle-_

Veteran
Som jag ser det så försöker man undvika "svart och vitt" i och med att ett system med två diametralt motsatta poler ganska snabbt blir klichéartat och platt. Det kan lätt kännas som en nödlösning att låta alver symbolisera godhet(vitt) och orcher ondhet(svart) eller skapa en ond religion i kontrast till en god. Många intressanta frågor och konflikter omöjliggörs om man rutar in världen efter ett så grovt system... blir nästan som binära tal... antingen så är du 0 eller 1... uhm... nu börjar jag bli flummig(are)

Hur som hellst så menar jag inte att dom extrema polerna inte FÅR existera, mer att utrymmet mellan dom kanske är det mest intressanta...

Troberg

Sinister eater
vad sägs om typ halv trillobitmän? Typ jag tänkte kan jag använda D&D dom har bra regler för halv-raser. Dom är ju garanterat i teknologiskt underläge, jag menar dom kan ju knappast göra mycket med sina korta människoliknande armar eller ben.
Menar du männsikoarms- resp människobensliknande armar och ben eller menar du att armar och ben liknar en liten människa, ungefär som Deadly Bulb som har en grisfot?

morkbollen_UBBT

Warrior
Verkar som en förtydling är på plats.

Jag vill ha världen mer i gråskalor eftersom jag inte vill göra en helt klassiskt hjälte kampanj.

"Jag förstår inte om det är ett helt nytt rollspel du vill göra om det eller om du vill ha "kampanjer" som du nämner eller om du vill ha ett helt eget rollspel."

Jag förstår inte helt vad du menar med det gittarpoeten, men jag tänkte skriva en kampanj till en redan gammal spelvärld. Om du med rollspel menar system, så får vi väl se, jag tänker inte bestämma mig ännu.

Jag kan hålla med om att mystiken med olika raser och dyl. är väldigt intressant ibland, men jag(och förhoppningsvis mina spelare) gillar en mer tillbaka dragen fantasy värld. Folk är hjältar för det dom gör inte bara för att det måste finnas hjältar. Om dvärg och alv hat bryr jag mig inte mycket. Jag tycker det är bra mycket intressantare att titta till människorna.

För att förtydliga det ytterligare så hade jag inte tänkt en moraldemoraliserad värld utan bara visa på att världen inte är så svart och vit. Ett lands hjältar är den andres värsta fiender. Visst det kommer finnas onda människor och goda för den delen, men dom kommer följa en tro, inte följa regler som säger att dom är onda så därför är det ok att kötta dom.

Det är inte tänkt att bli nått intrigspel om inte spelarna tar det till det. Jag gillar action och med det menar jag inte strid :gremtongue:

Vad jag bad om hjälp med var hur man kunde visa upp olika delar av människans olika personligheter på ett bra och trovärdigt sätt, inte med trillobitmän eller alver(fast jag ska nog planera in en massaker på alver i min kampanj, kanske kan spelarna få vara som lyckas ta dö på denna ändå döende rasen).

På nått sätt måste jag motivera spelarna att agera efter passion och övertygelse från deras egna sida, helst inte pga att nån säger till dom eller för att att nått gynnar det andra(om inte detta är deras passion). Det är ett lite slirigt ämne, men om nån har nån syn på det poppa vidare.

gitarrpoet

Veteran
Vissa religoner är ju goda och andra är goda, överallt; Inte bara i Dnd med Heronious mot Hextor(och alla neutrala där imellan); I mundana är ju religonerna rätt tydliga, i regel så är en religon baserad på räddsla eller förlåtelse; Där det sistnämnda betäcknas som gott. Rp:erna vill nog gärna ha en sån värld, och jag som SL också, Samorika läran är god Daak kyrkan är ond, däremot är det klart att det finns väl andra tolkningar av dem som i consaber där Daak ses lite mer godare och några obskyra munkar på Katharis som använder religonen som täckmantel, etc etc.

Hur som hellst så menar jag inte att dom extrema polerna inte FÅR existera, mer att utrymmet mellan dom kanske är det mest intressanta...
Nej precis, men en SL som inte nyansätter allt mellan svart och vit är ju värdelös, men klara riktlinjer och poler behövs; Jag menar inte att det ska vara binärt utan imaginärt där oändligheten av möjligheter finns på dimsionen hur långt åt vilket håll man vill komma, i princip ^^. Många tal, tal är vackert.

kliché eller inte så anser jag det vara fantasy, och om man inte gillar det kanske man borde spela något verklighets rollspel; scifi, skräck eller dåtid.