Ett bra första tips är att prata lite med sina spelare innan man börjar och förklara att det äventyr man ska sätta sej ned och köra är lite annorlunda än vad ni brukar, t ex med mer deckargåtor och klurande än action och mystik, bara så att de är beredda på det.
Om det är första gången ni spelar ett äventyr mer av deckartyp kan du som SL kolla igenom äventyret och se om du kan göra några av deckargåtorna lite "enklare", t ex genom att låta en SLP försäga sej så att spelarna fattar att han/hon döljer något, att låta mer än en SLP veta saker som spelarna behöver veta så att äventyret inte kör fast totalt om spelarna missar en grej, du kan göra extra "handouts" d v s brev och sådant som spelarna kan hitta som innehåller ledtrådar (sådant brukar alltid uppskattas av spelarna!). Det är alltid en bra idé att göra själva deckargåtan lite enklare att klura ut om det är första gången man kör ett sådant här äventyr.
En annan grej man kan göra i ett äventyr som bygger mycket på att man går runt och pratar med olika SLP och försöker få reda på vad de vet (som just Lagen i Trinidad) är att på olika sätt försöka göra det roligt för spelarna att prata med alla SLP, så att de inte bara känner sej frustrerade. Gå igenom de SLP som spelarna sannolikt kommer att prata med mest och ge var och en av dom ett karaktärsdrag som är enkelt att gestalta och gärna lite roligt, t ex svär oerhört mycket när du spelar sheriffen eller läspa när du spelar skurkens löjliga medhjälpare. Med lite tur kommer spelarna tycka att det är så underhållande att höra dej prata som en SLP att de vill prata med fler och fler bara för att se vad du har hittat på den här gången.
Allt handlar om att vänja sej tror jag. Förklara från början att äventyret är annorlunda och låt sedan spelarna gradvis komma in i ett nytt spelsätt - det är ofta bättre att "belöna" spelarna när de gör något bra (nu menar jag "belöna" som i med en ny ledtråd eller något, inte med pengar eller prylar) än att "straffa" dem när de gör något dumt. Om de t ex skjuter sheriffen eller någon annan innan de löst mysteriet får du väl helt enkelt skippa resten av äventyret och spela hur rollpersonerna blir jagade av uppbådet istället!
varma Western-hälsningar från
Örnie