Nekromanti [Nördar och Monster] Konflikter

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
786
N&M är i grunden ett Mouse Guard-hack. Till stor del. Ju mer jag arbetar med det, desto mer börjar det visserligen skilja sig från Mouse Guard. Nu har den turen kommit till konfliktsystemet.

Ett av problemen jag ser med konfliktsystemet i Mouse Guard är hur man avgör hur allvarliga konsekvenser det blir efter en strid. Den som får ner sin motståndares Conflict Resolution till 0 uppnår sitt mål. För att döda sin motståndare krävs det att ditt lag inte förlorar någon av sin egen Resolution i konflikten. Jag tycker det känns lite omständigt. Så jag tänker så här i stället:

Övergripande struktur
När en konflikt uppstår delar de olika sidorna upp sig i lag, och varje lag rullar för Konfliktvärde. När ett lags Konfliktvärde når 0 har de förlorat konflikten och vinnaren uppnår sitt mål. Målet nedtecknas i början av konflikten och kan bestå av upp till tre delmål. Vi kommer till dessa snart.

I konflikten väljer varje sida tre stycken Konfliktkort. Spelledaren börjar och väljer tre stycken kort dolt och lägger face-down på bordet. Därefter väljer spelarna kort. Om det är färre än tre spelare kan en spelare välja flera kort. Om det är fler än tre spelare får någon spelare stå över att välja kort den rundan. Spelarna kan diskutera tillsammans vilka kort de ska välja, men det är spelaren vars tur det (spelarna bestämmer turordning själv) som har sista ordet i valet av kort. Korten läggs face-down på bordet så de matchar spelledarens kort. Sedan vänds första kortet upp och hanteras. När det är gjort vänds andra kortet upp, därefter tredje. Om inget lag har vunnit när tredje kortet vänds upp påbörjas en ny runda.

Konfliktnivåer
Det finns tre olika nivåer i konflikten. Den lägsta nivån, där de flesta konflikter börjar, representerar putt och gräl. Det är inget allvarligt. Den andra nivån representerar slagsmål, där det finns risk för faktiska skador. Den tredje nivån är dödligt våld. Olika fiender har olika gränsvärden för vad som krävs för att lyckas höja konfliktnivån. Exempelvis är det inte möjligt att höja konfliktnivån till nivå 3 mot en varulv om du inte har tillgång till något som faktiskt är dödligt för den. För att höja konfliktnivån läggs Attackkort (se nedan), och det krävs sedan ett visst antal lyckade tärningar för att lyckas höja nivån. Hur många som behövs är inte bestämt än, men skulle kunna bero på fienden. Det bör vara svårare att höja till nivå 3 än 2. Det bör också vara svårare att sänka från nivå 3 till 2 än från nivå 2 till 1.

Mål
Inför varje konflikt skriver varje lag ned ett mål de har för konflikten. Detta görs i diskussion mellan spelare och spelledare så att målen är någorlunda jämlika. Det skulle bli konstigt om rollpersonerna träffade på mobbare vars mål var att utsätta rollpersonerna för offentliga pinsamheter, medan rollpersonernas mål var att döda dem. Det är sedan möjligt att anteckna mål för varje nivå med om man så vill. För att uppnå sitt mål behöver man slå ner sin motståndares konfliktvärde till 0, och beroende på vilken nivå detta görs på uppnås olika grader av mål (exempelvis krävs det att man är på nivå 3 för att lyckas döda någon)

Konfliktkort
Det finns fyra typer av kort, som alla interagerar med varandra på olika sätt. Det finns:
Attack: Används för att sänka din motståndares Konfliktvärde, eller höja Konfliktnivå.
Försvar: Används för att höja ditt lags Konfliktvärde, eller sänka Konfliktnivå.
Manöver: Används för att ge bonusar till ditt lag eller avdrag till din motståndare.
Fint (lite av ett specialkort): Används för att göra extra mycket skada på din motståndare, men innebär hög risk (mer om det sedan).

Om två likadana kort möts händer de oberoende av varandra. Vid attack vs attack gör båda lag skada på varandras konfliktvärde, exempelvis. Attack vs försvar innebär att vinnaren får sin vilja igenom. Vinner attackkortet görs lika mycket skada som antalet fler träffar. Vinner försvarskortet återfås lika många konfliktvärde som antalet fler träffar. Om manöver vinner mot attack eller försvar ger det antingen en bonus till spelarnas nästa slag eller ett avdrag till motståndarens. Fint är lite speciell. Om fint spelas mot försvar får försvararen inte rulla alls för att försvara sig. Det blir en attack som går rakt igenom. Om fint spelas mot attack misslyckas finten om den som attackerar rullar utan motstånd.

Färdighetsprövningar
För varje kort som lagts behöver en färdighetsprövning göras. Om man har attackerat rullar man för en färdighet som har med attack att göra, exempelvis Slåss eller Skjuta. Försvar rullar för Röra sig, och så vidare. Varje färdighetsprövning som görs beskrivs av den vinnande parten. Om det är ett oberoende slag (typ attack vs attack, där båda sidor får sin vilja igenom) beskriver båda vad de gör.

Konfliktbrädet
För att hålla koll på konfliktvärden och nivåer används ett konfliktbräde. Det ser mer eller mindre ut i stil med detta (fast snyggare):
Nivå 3: {| 12 | 11 | 10 | 9 | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |}
Nivå 2: {| 12 | 11 | 10 | 9 | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |}
Nivå 1: {| 12 | 11 | 10 | 9 | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |}
Någon form av markörer används för att visa var de olika lagen står i form av konfliktvärde och nivå.
 
Top