Nekromanti Nörden - en löjeväckande person.

Troberg

Sinister eater
Nja, simmare är bra mycket mer löjeväckande än nördar. Nördarna sitter ju bara inomhus.

Vimes

Sillkung
Äh.

Det här jävla upproret blir jag less på dock. Det är så jävla o-edgy, till och med för att vara ett folkuppror regisserat av en reklambyrå. Nörden har redan fått en massa upprättelse, och är knappast lågstatus längre. Nörden är mainstream. Bara för att nörden inte fick ligga så mycket i tonåren är nörden inte en diskriminerad grupp liksom. Get a grip.

Recca

Femme Fatale
"Nörd men stolt"

Ska vi ta ordet från våra belackare som bögarna gjorde med sitt?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Vimes said:
Äh.

Det här jävla upproret blir jag less på dock. Det är så jävla o-edgy, till och med för att vara ett folkuppror regisserat av en reklambyrå. Nörden har redan fått en massa upprättelse, och är knappast lågstatus längre. Nörden är mainstream. Bara för att nörden inte fick ligga så mycket i tonåren är nörden inte en diskriminerad grupp liksom. Get a grip.
This.

Fienden

Hero
Re: "Nörd men stolt"

Recca said:
Det är redan gjort. Om någon blir ledsen för att bli benämnd som 'nörd' borde den personen skämmas. Alla människor och dess mammor är självutropade 'nördar', bara gå på Tumblr så lär du väl se det.

solvebring

Superhero
Jag är för att ändra i SAOL och har bidragit till uppropet. Beskrivningen stämmer helt enkelt inte längre – den är kass. Däremot behövs det väl inte direkt någon social upprättelse, eller vad man ska säga. Vimes har redan sagt det som behövs sägas där. Vi har liksom redan tagit ordet tillbaka, för vad jag vet tar de flesta "nörd" som en komplimang och som något positivt och coolt.

/solvebring som själv blir väldigt glad av att kallas för nörd.

Basenanji

Postd20modernist
En liten märklighet dock, är att det skillnad på nördar och nördar.

I mina umgängeskretsar är det skitacoolt att vara öl-nörd, men fullkomligt tabu att spela rollspel. Kanske att spela bädspel, men då ska det göras med en stor portion distans.

Okej, jag får väl ändra det där till "i mina icke-rollspelar-umgängeskretsar", för hos mina rollspelsvänner är det förstås ok med roll- och brädspel.

Sedan finns det ju skillnader mellan olika rollspelsnördar också, där det bland vissa är "omöjligt och löjligt nördigt" att spela på ett visst sätt.

Jag menar att fenomenet är större än bara "nördtiteln"

anth

Vetefan
Tjavva said:
[Nörden - en löjeväckande person.]

Ja, enligt SAOL så är det så.

...Är det så?
Nej, motargument: Nördarna regerar!

I Sverige har vi två ord: tönt och nörd.
Tönten är töntig. Nörden är någon som snöat in sig på något, t.ex. rollspel.
(så alla som spelar rollspel är per definition nördar)
Men nörd och tönt är inte synonymer - bara för att man är det ena betdyder det inte att man är det andra.

Storuggla

Champion
Vem slår upp ord i SAOL längre? Man slutade väl använda ordböcker efter att man slagit upp alla snuskiga orden en gång och fnissat åt dem.

Storuggla, vem fan har snott mina strumpor

Recca

Femme Fatale

Kraetyz said:
Recca said:
Det är redan gjort. Om någon blir ledsen för att bli benämnd som 'nörd' borde den personen skämmas. Alla människor och dess mammor är självutropade 'nördar', bara gå på Tumblr så lär du väl se det.
Det kanske undgick dig att jag var ironisk.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Recca said:
Kraetyz said:
Recca said:
Det gick i vilket fall mig förbi, men ironi är som bekant en slö kniv på nätet.

Fienden

Hero

Vitulv said:
Recca said:
Kraetyz said:
Recca said:
^Det här. Ironi fungerar bara om man använder en massa emoticons och versaler. Möjligtvis asterisker också, men aldrig, aldrig understreck.

!Paxen

Swashbuckler
Storuggla said:
Vem slår upp ord i SAOL längre? Man slutade väl använda ordböcker efter att man slagit upp alla snuskiga orden en gång och fnissat åt dem.

Storuggla, vem fan har snott mina strumpor
Det skulle ha varit perfekt tillfälle att använda: "Storuggla, zebran gjorde det". just sayin'..

On Topic så kunde jag inte bry mig mindre. Nörd är någon som har snöat in sig på ett eller flera ämnen och inte nödvändigtvis något negativt längre. Problemet är väöl snarare så är det väl lite väl posotivt ord.. Folk tror ju att nördar i överlag är smarta!

Recca

Femme Fatale

Kraetyz said:
Vitulv said:
Recca said:
^Det här. Ironi fungerar bara om man använder en massa emoticons och versaler. Möjligtvis asterisker också, men aldrig, aldrig understreck.
Du och Vitulv är som två tomtar under samma hus. De gånger en är ensam vet man att det är nära till nr 2.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
anth said:
I Sverige har vi två ord: tönt och nörd.
Tönten är töntig. Nörden är någon som snöat in sig på något, t.ex. rollspel.
(så alla som spelar rollspel är per definition nördar)
Men nörd och tönt är inte synonymer - bara för att man är det ena betdyder det inte att man är det andra.
Skulle vilja att man gick över till de amerikanska orden och deras innebörd. Det skulle ge mer precision i diskussionen och det blir helt uppenbart vilka som är "löjeväckande":

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook

Leon

Leo carcion
Om man inte kan pricka in sig på den där kartan, är man normal då? Innebär detta att jag måste börja gilla fotboll och Ralph Lauren

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Etepete said:
Om man inte kan pricka in sig på den där kartan, är man normal då? Innebär detta att jag måste börja gilla fotboll och Ralph Lauren
Om du bortser från skissen ovan. Anser du att du bäst beskrivs som Normal, Geek, Nerd, Dork eller Dweeb?

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook

Leon

Leo carcion
EvilSpook said:
Om du bortser från skissen ovan. Anser du att du bäst beskrivs som Normal, Geek, Nerd, Dork eller Dweeb?
Tja, dålig fråga... jag ger mig