Nekromanti Nördiga appar till iPhone

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Har du en iPhone? Vilken/vilka är dina förnämsta nördappar? Själv har jag en app som heter "spellbok" som är en enormt smidig liten databas med alla spells till D&D3.5 och Pathfinder. Den kostar sju kronor och jag rekommenderar den varmt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Dicenomicon är världens bästa scriptbara tärningsrullare, typ.
i4e hanterar D&D4e-gubbar.
iBodger låter en bygga Warmachinearmélistor (även om det är lite kasst att man inte kan begränsa byggandet till enbart gubbar man har i sin egen collection, nu när man faktiskt kan inventera sin samling i programmet också)
DM Tools använder jag för att hålla reda på inititativet samt mina monsters hit points och grejer i D&D4e. En riktig lifesaver.
BGG är ett program som är kopplat till BoardGameGeek, används främst för att svara på frågor som "av de spel jag har, vilka kan man spela på 6 spelare?"

Vitulv

krank said:
iBodger låter en bygga Warmachinearmélistor (även om det är lite kasst att man inte kan begränsa byggandet till enbart gubbar man har i sin egen collection, nu när man faktiskt kan inventera sin samling i programmet också)
DM Tools använder jag för att hålla reda på inititativet samt mina monsters hit points och grejer i D&D4e. En riktig lifesaver.
BGG är ett program som är kopplat till BoardGameGeek, används främst för att svara på frågor som "av de spel jag har, vilka kan man spela på 6 spelare?"
Fett.

Jag kollade lite på DM Tools, och den ser ut som en typiskt klockren app. Är den bara för D&D4 eller? För de dillar om d20 i beskrivningen, men jag tror inte att de verkligen menar d20, utan just 4e.

Den kostade ju lite grann, så jag vill inte köpa den om den inte hör till ett spel som jag inte själv DM:ar.

krank

Vitulv said:
[Fett.

Jag kollade lite på DM Tools, och den ser ut som en typiskt klockren app. Är den bara för D&D4 eller? För de dillar om d20 i beskrivningen, men jag tror inte att de verkligen menar d20, utan just 4e.

Den kostade ju lite grann, så jag vill inte köpa den om den inte hör till ett spel som jag inte själv DM:ar.
Jag vet inte alls hur 3e sköter saker, så jag har svårt att uttala mig.

Det man gör är typ:
1. Skriv in monster (initiativmodifikation och maxHP)
2. Skriv in rollpersoner (se ovan)
3. Skapa encounters (lägg in rätt antal av rätt monster)
4. Klicka igång en encounter, lägg in rollpersonerna i den.

Init räknas som d20+initmod, högst börjar. Den håller reda på när man nått halva sin HP. Man kan manuellt klicka i statuseffekter, prone, etc.

Skulle det funka för det du spelleder?

Vitulv

krank said:
Vitulv said:
[Fett.

Jag vet inte alls hur 3e sköter saker, så jag har svårt att uttala mig.

Det man gör är typ:
1. Skriv in monster (initiativmodifikation och maxHP)
2. Skriv in rollpersoner (se ovan)
3. Skapa encounters (lägg in rätt antal av rätt monster)
4. Klicka igång en encounter, lägg in rollpersonerna i den.

Init räknas som d20+initmod, högst börjar. Den håller reda på när man nått halva sin HP. Man kan manuellt klicka i statuseffekter, prone, etc.

Skulle det funka för det du spelleder?
Hmm, jo jag antar att det skulle göra det. Men ligger monstren inne i databasen i förväg, eller skriver man själv in deras värden? För om det är förinlagda värden så funkar det nog inte, i och med att de har olika värden mellan de olika spelen*.

* Jag tänkte skriva versionerna, men ändrade mig för det handlar faktiskt inte om olika versioner utan om olika spel.

krank

Vitulv said:
Hmm, jo jag antar att det skulle göra det. Men ligger monstren inne i databasen i förväg, eller skriver man själv in deras värden?
Man skriver in själv.

tull

Hero
Har precis skaffat iPhone 4. Några fler tips på appar att ladda ned? Har precis skaffat SRD Spellbook.

Tänkte vi kunde utöka tråden till Generellt nördiga/töntiga appar?

Genesis

Ni dés ni maître
krank said:
Nä nu har fan blivit religiös. Har kranken skaffat iFåne?

tull

Hero
Genesis said:
krank said:
Har Krank något från apple då byter jag nick till "Det stympade könet" eller något. Han använder android tror jag, för de har väl också så kallade appar?

krank

Persson said:
Genesis said:
Har Krank något från apple då byter jag nick till "Det stympade könet" eller något. Han använder android tror jag, för de har väl också så kallade appar?
Dags att gå till skatteverket då, hör jag. Jag är lycklig (nåja) ägare av en iPod Touch 3rd gen 8gb, dvs en helt OK manick dock utan de fräsigaste funktionerna som kom med nya skärmen och processorn och så. Jag har väl köpt sisådär en hundra olika apps i runda slängar, och innan jag rensade och de införde mappar så var alla mina nio sidor upptagna av små ikoner.

Telefonledes har jag en Nokia N900 och är mycket glad över den (linuxbaserad!) men det finns en hel del apps som dels passar bättre på en iPod touch och dels inte finns på något annat. iPodens platthet, ringa vikt och hyfsade batteritid gör att jag tycker att den funkar ypperligt så länge man inte tror att den är mer än vad den är. Jag använder sällan iTunes iom att jag hittat program till linux som klarar av att föra över musik till den så länge jag inte uppgraderar till iOS 4.x.

Varje arbetsdag använder jag Stanza-appen för att läsa böcker i 2*50 minuter medan jag promenerar till och från jobbet. Jag använder den så mycket att jag generellt måste ladda den varje kväll. Den är mitt anteckningsblock, min e-boksläsare och min bekvämt portabla om än begränsade webbläsare. Framför allt nu när min N900 börjat bli glapp i laddningsuttaget (måste kolla det där om de kan fixa't på garantin)...

Nå; jag framemotser hr. Perssons namnändring.

EDIT: Bör kanske också nämna att ett av mina projekt just nu är att arbeta bort mitt hat mot Apple. Jag vet inte om jag kommer att gilla dem, men jag borde vara kapabel att diskutera kring dem som en normal människa. Efter det tänkte jag försöka arbeta bort motsvarande kryptonithat mot: antigenustokar, konservativa, nationalister, Jan Björklund. Tyler Durden säger att self-improvement is masturbation. Jag har inga problem med det, jag tycker masturbation är ganska trevligt...

//Krank, bror Duktig

tull

Hero
Svarte faraonen said:
Äh, ledsen, vi vill hålla en viss höjd här.
Your request has been denied for the display name 'Stympade könet'.

-------
Jag har inga förpliktelser kvar.

krank

Persson said:
Svarte faraonen said:
Äh, ledsen, vi vill hålla en viss höjd här.
Your request has been denied for the display name 'Stympade könet'.

-------
Jag har inga förpliktelser kvar.
Det är lugnt. =)

tull

Hero
Måste rekommendera ye old insulter! Den slår fram en massa bra fulord att säga till fi. Inspiration är typ shakespeare. Nackdelen är väl att den är på engelska - men jag har haft störst glädje när jag läst förolämpningarna på bussen eller så.

"Why art thou such a venomed clapper-clawed vassal"

"He is a frothy fen-sucked codpiece"