Nekromanti Nördighet...

Har suttit och funderat lite granna... Vad är det egentligen som gör en nörd till en nörd? Var går gränsen? Är det när man själv ser sig själv som en nörd? Är det när andra människor ser en som en nörd? Vilka kriterier anser ni man måste uppnå för att bli en fulljädrad nörd? Vad tycker ni?

Organ

Out of time, out of mind
Vad är det egentligen som gör en nörd till en nörd?
En nörd är i mina ögon någon som är extremt inriktad på ett visst område eller intresse, ibland till den milda grad att det går ut över andra delar av personens liv, ofta den sociala biten.

/Anders

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det här är en fördom, men den allmänna definitionen på en nörd är en person som har ett intresse. Då menar jag alltså ett annat intresse än "god mat, träffa kompisar, resor, musik och film" som alla tycker är mer eller mindre kul, utan ett specifikt intresse som rollspel, frimärkssamling, ridning eller Manchester United. Har man ett sådant intresse är man en nörd.

/tobias

"Det här är en fördom, men den allmänna definitionen på en nörd är en person som har ett intresse. Då menar jag alltså ett annat intresse än "god mat, träffa kompisar, resor, musik och film" som alla tycker är mer eller mindre kul, utan ett specifikt intresse som rollspel, frimärkssamling, ridning eller Manchester United. Har man ett sådant intresse är man en nörd."

Fast nog finns det väl Film- och musiknördar? Fast och andra sidan... Så det måste väl styras lite granna utav vilken mängd utav mediet man utsätter sig själv för... Även om man nog aldrig kan bli en mat nörd, social nörd eller en backpacker nörd.

Man Mountainman

Storsvagåret
Lyssna inte på Organ och Gurgeh! De vet inte vad de talar om! Fattar väl vem som helst att en person som diggar vinprovning över allt annat, men som aldrig sett en Star Wars-film, inte är en nörd.

Personligen anser jag att the Geek Test är den slutgiltiga normen för att avgöra huruvida någon är en nörd eller inte.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Jodå, man kan vara vinnörd.

Men nördighet är också ett relativt begrepp - ju fler som är insnöade på en viss grej, desto mindre nördigt anses det. Det är sällan någon som är fanatiskt fotbollsintresserad kallas nörd, eftersom det finns så många av dem. Tekniskt sett (och i mina ögon) är de dock nördar.

Själv brukar jag kalla mig järnvägsnörd.

Dewil