Nördraseri och J.K. Rowling?

Status
Not open for further replies.

McAber

Varulv
Det har förekommit lite diskussioner på forumet huruvida och vilken grad man kan eller bör distansera sig från kreatörer som har sunkiga eller rent kriminella åsikter (eller i vissa fall handlingar). Ska man, till exempel, inte köpa deras produkter, eller rent av pirata dem?

Hur som helst så leder det här mig till J.K. Rowling. Det började i nördsfären dyka upp att hon uttryckt sig illa om HBTQ-personer. Många var ledsna och arga. Även jag tyckte det var illa att hon betedde sig så. Fast jag inte visste vad hon sagt eller skrivit, antog jag att det måste vara något mycket hemskt. Det uttrycktes att hon i princip uttryckt att HBTQ-personer inte skulle få finnas. Det lät ju mycket illa.

Sedan läste jag den här artikeln (länk nedan) från Gardets. En sajt som säger sig vara oberoende feministisk, och håller på med feministisk aktivism.

https://www.gardets.nu/lsvrt/b0950ia7g15woz58xukk15d1i11i7m

Enligt deras beskrivning, iofs bara utgående från ett fåtal tweets från Rowling, verkar reaktionerna vara något oproportionerliga.

Är det så att jag, i min cis-bubbla, missar något? För mig ser det inte ut som om Rowling hotat, eller ens ifrågasatt, HBTQ-personers existens. Har hon gjort det i andra sammanhang som inte framkommer här?

Tre solar

Hero
Feminister tycker ibland olika saker: gardet har också anklagats för att exkludera trans-personer.

Som kontext.

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Gardet är en sida som publicerar mycket transfobiskt material, en terf-sida så att säga, så den skulle jag inte lita på gör fem öre. Såvitt jag vet har inte J.K. Rowling uttalat sig negativt om HBTQ-rörelsen i stort, men däremot väldigt transfobiskt. Hennes terf-manifest är det värsta exemplet på det, fullt av felaktigheter. Så jo, hon har sagt mycket hemskt om transpersoner.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Gardet är, eller har väl blivit, en ganska transfientlig sajt. De har ett perspektiv på kön som att det 100% handlar om biologi – är du född med snopp är du man och är du född med snippa är du kvinna. Punkt slut. Det är ganska typiskt för en viss kategori av radikalfeminister – de som brukar kallas "transexkluderande radikalfeminister", förkortat "TERF" (Trans-Exclusionary Radical Feminists).

Terf:ar har en hel del frågor gemensamma med många andra feminister. Men just frågan om transmänniskors existens – ifall en transman är en man, en transkvinna en kvinna, etc – där är det såklart så att det blir en hel del bråk, framför allt mellan dem och de av oss som inte håller med dem. Jag tillhör själv den kategori feminister som tycker att transpersoner är de kön de känner sig som, och att kön är mer än bara biologi.

Det Rowling gjort är att offentligt ta samma biologifokuserade (och knappt ens korrekta rent biologiskt) stans som Gardet och andra terfar. Det här har gjort en hel del människor upprörda, eftersom de åsikterna överlag är sådana som är en del av det förtryck transpersoner hela tiden lever under. Man upplever alltså att Rowling spätt på ett gäng oerhört tråkiga åsikter och värderingar och motarbetat den framväxande acceptansen mot transpersoner.

Säger man att en transkvinna i själva verket är en man som försöker infiltrera den feministiska rörelsen (en åsikt jag sett från en del terfar) så är det, enligt mig och många andra, ett sätt att ifrågasätta transkvinnors existens. Så när Rowling inte tycker att transkvinnor är kvinnor, så är det ett ifrågasättande av transkvinnors existens.

Rowling har en stor plattform och har skrivit böcker som betytt mycket för många. När hon då börjar sprida åsikter som ganska aktivt skadar transpersoner, så är det inte jättekonstigt att transpersoner och deras allierade reagerar.

Även om jag själv nöjer mig med att kritisera och i viss mån bojkotta henne, och självklart inte ställer mig bakom t.ex. några hot eller så.

Status
Not open for further replies.