Nekromanti När allting bara faller...

Big Marco

Läskig
Om du känner att det är ett tillfälligt likviditetsproblem och att du kommer att få intäkter igen om ett par månader så skulle jag rekommendera något fullån som går fort men som har högre ränta (om det nu är panikkris). har du 7000:- i skuld så ta ett lån på 10000:- så har du även täckning för återbetalning och ränta för de närmaste månaderna.

Men gör bara ovanstående om du på allvar tror att du får in pengar löpande under det kommande året.

För psyket är det väldigt skönt att slippa krisen och ett lån är planeringsvänligt. Dock kräver det disciplin att sköta om man lever på marginalerna.

Fullånen går som snabbt fort och är också inte like långsinta vid problem som de stora bankerna. Pga en adressändring missades en avbetalning på min bil 2001 och min bank (Swedbank) har fortfarande den noteringen kvar i datorsystemet. Jag måste förklara detta även i dag, även då jag har stabil ekonomi, pengar sparade och god lön med trygg och fast anställning. Vissa saker förföljer en...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Men gör bara ovanstående om du på allvar tror att du får in pengar löpande under det kommande året.
Det känner jag mig tyvärr inte tillräckligt säker på, är jag rädd...

MrG

Swashbuckler
Trådens bästa råd - prata med kommunens rådgivare

magoo kom med ett kanontips som jag bara glömt (dumt nog med tanke på att vi diskuterade sånt för en vecka sedan):
Sen är det bra att faktiskt se över sin ekonomi ordentligt på lång sikt och det kan kommunens ekonomiska rådgivare göra.
Jag visste inte hur grymt bra tips det var, men alla kommuner har visst rådgivare för sånna frågor. Personers vars jobb det är att komma med råd i sånna här frågor. Visst kan du ha turen att stöta på en sån på ett sånt här forum också, men det är säkare att boka en tid :gremwink:

De kommer säkert vara nitiska och lägga upp en grym plan, men det är samtidigt mycket bättre än vad man får för nitiska planer hos kronis eller socs.

Och ska du ta ett lån, ta inte ett fullån. Det finns snygga kampanjer som erbjuder saker som "låna 1000, det kostar bara 250 per månad", kräver inte så mycket matematik för att räkna ut vilken brutal ränta det är. Ska man promt ta ett lån, gå till en bank, de kommer ge en realsitisk bedömning om du kommer kunna betala av det. Kan du inte det, så är det nog dags att hitta en annan lösning än lån... Visserligen är det bra att samla sina skulder hos en och samma skuldindrivare, men var lite selektiv med vem du lånar av.

-Gunnar (har gjort ett par missar själv tidigare)

Dilandau

Myrmidon
Ligger nog något i det där. Men arbetsannonser är ju även lite av en reklamgrej för företagen, så det är klart att de bara behöver folk med 3 års erfarenhet och yada yada. För det går ju sååå bra för företaget så de skulle ju aaaaldrig behöva anställa någon med bara 2 års erfarenhet. ... aaaallaaa vill ju jobba hos dem.

Så annonserna är lite av drömscenariot för arbetsgivaren. Om annonsen ställer 5 krav, och du uppfyller 3, så är det ändå en god idé att söka jobbet.

Dilandau

Myrmidon
Ja... nu råkar jag bo i Stockholm. Det är nog lite lättare här med tanke på antalet företag.

Och, som du säger, det är jäkligt dåligt tajmat. Sommarjobben är redan kirrade, och det är sällan företag nyanställer precis inför sommaren, och snart går alla chefer på semester och då blir inget gjort öht.

Men nog fasen måste det finnas typ telemarketingjobb? Vända burgare-jobb? Och det där med att du ska plugga i höst... det behöver du ju inte säga på arbetsintervjun direkt. :gremwink:

Dilandau

Myrmidon
Sälja av andra prylar då? Stereo? Dvd? Tv? Datorer? Tv-spel? Kameror? Blocket är din vän.

MrG

Swashbuckler
Re: Fel, Jag fick! [NT]

Banklån eller lån? Eller har du säkerheter? Det finns bolag som lånar ut pengar utan några garantier för hur de ska betalas tillbaka, men man undrar lite vad deras tanke är? Höga avgifter? Ta tillbaka pengarna oavsett vad man har? Långsiktig skuldsättning?

För visst kan du ta lån utan att ha en plan för hur att betala tillbaka det, med det är sällan bankerna som ställer upp på det och om du gör det, hur tänker du betala av det?

-Gunnar (har massa lån själv, men med väldigt bra vilkor, gamla CSN, det är grejor det)

G

Guest

Guest

ok, nu kanske min situation skiljer sig lite från kranks, men jag har ju en bostadsrätt som jag lånat på sen tidigare från samma bank. Sen började jag plugga och strax därefter så utökade jag mitt lån för att betala av lite andra skulder. Det var inte mycket, men banken gnällde inte...

Med andra ord så hade jag en form av säkerhet, jag har skött mig exemplariskt, och jag har haft kontakt med samma person på banken länge...

Men jag tycker att det kan vara värt ett försök. Att ha skulder lite här och där är verkligen jobbigt. Man hamnar i en ond cirkel om man månad efter månad måste ringa och be om avbetalningar och annat bjäfs...

Vavva

Swordsman
För det första, du har fått massor av bra råd i den här tråden. Jag lämnar den praktiska ekonomin bakom mig nu och siktar in mig på DIG.

Hur ska du lyckas vara glad, kreativ och energisk? För det första så tror jag du måste acceptera att du inte behöver vara det. Du har en sjujävla press på dig, skulder du inte själv dragit på dig, en sommar utan arbete och allsköns drygheter. Ingen kräver att du ska vara kreativ och energisk. Det finns en tid för allting i livet, och ibland måste man varva ner och acceptera att energin går åt till tristare saker.

Jag kanske överreagerar nu (det är lätt att göra när man sitter bakom en skärm och inte ser mer av personens liv än texten framför sig) men det är precis i sådana presslägen som du är i just nu som många landar i depressioner och ångestsyndrom och fan och hans moster. Det finns inga sätt att undvika det helt, men det finns vissa saker som i alla fall minskar risken.

* Rutiner
Håll dygnsrytmen fast med en stiga-upp-tid före tolv på dagen. Håll den nitiskt. Om du väljer att sätta den mellan tre på natten till elva på förmiddagen så borde du kunna gosa med dina rollspelskompisar trots dygnsrytmen. ;)

* Mat och vatten
Fasta måltider och minst en liter rent vatten idag (cola gälls inte). Det håller energinivån och kroppen igång. Utan jämn tillförsel av mat dekar kroppen ner sig.

* Sätt realistiska mål för varje dag
"Idag ska jag plugga en timme", "Idag ska jag inte göra av med mer pengar än den tia jag har i fickan" "Idag ska jag gå och köpa mjölk innan det blivit mörkt ute" Som sagt, realistiska mål som du kan klara av utan problem. Allt annat är en bonus. Det tvingar dig att göra något, samtidigt som du kan känna att du klarar av vad du föresatt dig.

* Skriv av dig mer, mer och mer.
Du hänger på minst ett forum, kanske fler. Om någon skulle tröttna på dina gnälltrådar så kan de skita i att läsa dem. Vi andra kan krama på dig och säga visa saker. Att få lov att ventilera är en viktig sak, och min erfarenhet säger mig att grabbgrupper ofta är dåliga på att öppna för möjligheten IRL. (Oj jävlar var jag blev generaliserade och sexistisk där, men det är som sagt bara MIN erfarenhet jag refererar till).

Lycka till. Energin, kreativiteten och allt det där andra goda i livet kommer tillbaka. Jag lovar.

*ger krank en försiktig kram*

Dilandau

Myrmidon

har man bostadsrätt eller annan säkerhet så hamnar man ju i ett helt annat läge när det gäller att ta lån. men i min erfarenhet är det ganska få studenter som har det så.

Johan K

Gammal & dryg
Well, kan tyvärr inte ge dig bättre råd änm vad som kommit upp här..
Det enda är att jag hoppas att det verkligen reder upp sig för dig !!

/ Johan K, som hoppas att det reder utpp sig snart nog för krank !

G

Guest

Guest

Jo, men jag känner studenter som utan säkerhet och bostadsrätt fått ta banklån...

krank

Hur ska du lyckas vara glad, kreativ och energisk? För det första så tror jag du måste acceptera att du inte behöver vara det. Du har en sjujävla press på dig, skulder du inte själv dragit på dig, en sommar utan arbete och allsköns drygheter. Ingen kräver att du ska vara kreativ och energisk. Det finns en tid för allting i livet, och ibland måste man varva ner och acceptera att energin går åt till tristare saker.
Jag önskar, verkligen, att jag inte behövde vara produktiv. Just nu är jag i en ond cirkel, där jag ligger efter med en massa skolarbete - och blotta tyngden av antalet uppgifter som är sena gör att jag har svårt att göra något överhuvudtaget.

Dock har jag börjat spalta upp det jag måste göra, och gjort en tidsplanering och en struktur. Jag får helt enkelt ta och tvinga mig igenom skiten...

det är precis i sådana presslägen som du är i just nu som många landar i depressioner och ångestsyndrom och fan och hans moster.
Mjodu, jag vet. har kännt av det flera gånger. Exempelvis i gårnatt, när jag summerade min ekonomi och fick reda på hur jävla illa det egentligen är...

Håll dygnsrytmen fast med en stiga-upp-tid före tolv på dagen. Håll den nitiskt. Om du väljer att sätta den mellan tre på natten till elva på förmiddagen så borde du kunna gosa med dina rollspelskompisar trots dygnsrytmen. :gremwink:
Jag får generellt inte mer än kanske sex timmars nattsömn, max, just nu, och går generellt och lägger mig mellan halv ett och två. Ska försöka skärpa till den hårdare, dock. Tackar för tipset.

Fasta måltider och minst en liter rent vatten idag (cola gälls inte). Det håller energinivån och kroppen igång. Utan jämn tillförsel av mat dekar kroppen ner sig.
Fasta måltider ska jag se till att fixa. Sedan några månader har jag dragit ner på allt socker i min diet i ett försök att rusta upp det här vraket min kropp blivit, så någon cola dricker jag överhuvudtaget inte =)

"Idag ska jag plugga en timme", "Idag ska jag inte göra av med mer pengar än den tia jag har i fickan" "Idag ska jag gå och köpa mjölk innan det blivit mörkt ute" Som sagt, realistiska mål som du kan klara av utan problem. Allt annat är en bonus. Det tvingar dig att göra något, samtidigt som du kan känna att du klarar av vad du föresatt dig.
Det där är ett jättebra förslag, som jag kommer att göra mitt bästa för att fortsätta följa.

Idag ska jag skriva uppsats i en timme, och jag ska inte göra av med några pengar alls. =)

Att få lov att ventilera är en viktig sak, och min erfarenhet säger mig att grabbgrupper ofta är dåliga på att öppna för möjligheten IRL.
Alla tecken hittills visar att jag inte är någon grabb rent genusmässigt (däremot könsmässigt), men du har nog rätt, till viss del. Det finns en gräns för hur mycket ventilering/ältande även mina förstående kamrater står ut med.

Du ska ha ett stort tack för dina goda råd. Det värmer.

Troberg

Sinister eater

Jo, men jag känner studenter som utan säkerhet och bostadsrätt fått ta banklån...
Det beror på vad du ska låna till. Är det till något som har ett inneboende värde som kan omsättas till pengar (tex ett hus eller en bil) så är de mindre kinkiga. Försöker du däremot låna pengar till en jordenruntresa så kommer de att samla hela bankens personal i en grupp, viska sinsemellan och skratta och peka på dig.

Troberg

Sinister eater
Är redan skyldig mina föräldrar dryga tusen kronor, och de är mycket skeptiska till att låna ut mer pengar till mig.
Även om alternativet är att ärendet hamnar hos kronofogden och du hamnar i Justitia? Insatsen kanske har höjts lite sedan förra gången?

Troberg

Sinister eater
Flera andra har redan sagt det viktiga:

* Fokusera på viktiga räkningar.
* Ta kontakt med de som du inte kan betala, förklara situationen, och framför allt: gör ett seriöst intryck och förklara hur och när du kan betala. Tror de på dig så föredrar de att vänta framför en indrivning som troligen inte ger dem så mycket i vilket fall.
* Var försiktigare i framtiden. Vänskap funkar bättre med separata ekonomier, eller åtminstone väldokumenterade samband mellan ekonomierna.

Sätt att få pengar:

* Finns det något kontrakt mellan dig och "kompisen"? I så fall är kronofogden din nya kompis. Det finns också företag som köper skulder (för ett lägre belopp än vad skulden är värd) som i det läget kanske kan hjälpa dig om inte kronofogden gör det. Annars får du väll ringa till änglarna och be dem förklara saken för honom.
* Slå ned pensionärer och sälj deras kattmat på svarta börsen. Formellt sett mot någon regel, men vem räknar?
* Sätt upp en lapp på de lokala matbutikernas annonstavlor om gräsklippning. Jag tror inte att jag är unik i att hata gräsklippning och vara beredd att betala för att slippa det.
* En grej som jag tyckte var lysande som jag hörde om var en arbetslös kille som köpte en låda sådana där tittögon för dörrar (kostar bara en spottstyver om man köper flera). Sedan gick han runt med lådan och en borrmaskin och erbjöd sig att installera dem för några hundringar. Jobbet tar två minuter. Finns säkert fler varianter på detta tema.
* Många har problem med att få grejorna att funka ordentligt med digital-TV. Sätt upp en lapp i affären och erbjud hjälp. Folk behöver ställa in kanaler och koppla sladdarna rätt, och är beredda att betala för det. Detta under förutsättning att du har koll på sådant.

Behöver du pengar fort så är det den sortens snabba och tillfälliga sysslor som gäller.

krank

Även om alternativet är att ärendet hamnar hos kronofogden och du hamnar i Justitia? Insatsen kanske har höjts lite sedan förra gången?
Som tur är, så är Kronofogden längre bort än jag först trodde. Fortum, mitt elbolag, de som jag är skyldig mest pengar, är alldeles fenomenalt sega på att ens skicka till inkasso.

Däremot var det en del av de mindre räkningarna (nu betalade) som riskerade att hamna där. Jag prioriterade dem, helt enkelt, samtidigt som jag mailade Fortum och förklarade situationen.

Krille

Super Moderator
Ring, ring, why don't you give me a call?

samtidigt som jag mailade Fortum och förklarade situationen.
Det är dumt. Maila inte. Ring. Ha en dialog. Se till att få tala med någon som kan sätta ett avtal i pränt. Annars är du helt beroende av att Fortum inte ändrar sina rutiner och plötsligt börjar bli snabba med fögderiet - vilket företag kan göra blixtsnabbt - samt att Fortum har bra mailrutiner och läser sådana saker.

Kort sagt, se till att du och Fortum är överens om att du blir sen, att det är okej med dem, och att det finns minst en muntlig överenskommelse om det. Det krävs två för ett avtal.