Nekromanti När blir världen sig aldrig lik?

Targon

Hero
Ut med hornsektionen!

[John Williams]...Jerry Goldsmith...
Dessa djefla fanfar-tutmakare som ofta dränker filmupplevelserna i pretentiösa och pekoralistiska valthorn och trumpeter. Nä, det finns IMHO betydligt större anledning att sakna Basil "Conan" Poledouris, som dog i november förra året.

MrG

Swashbuckler
Filmmusik (OT)

Intet ont om Ennio Morricone, och man ska inte glömma Jarre Sr. Men Vangelis har verk som "Chariots of fire", "Conquest of Paradis", "Bladerunner" mm att suga på... fast smaken varierar och jag är lite fallen för Vangelis andra verk också.

-Gunnar (nördar glatt vidare)

Organ

Out of time, out of mind
Re: Appropå filmmusikmakare

Maurice Jarre är en av mina personliga favoriter. (Ja, han är släkt med Jean-Michel som är hans son.) Det är hans score som petar upp Lawrence av arabien från "en stor film" till "en STOR film". :gremcool:

/Anders

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Subcomandante Marcos/Delegado Cero måste väl ändå vara tillräckligt radikal?
Måhända, men de påverkar egentligen inte mitt tänkande just nu lika mycket som Timothy Learys, Aleiester Crowleys, Robert Anton Wilsons, och Peter J. Carrols gamla skrifter...

Eller jo förresten. Det finns ju ett par serieförfattare. Jag kommer garanterat att sakna Grant Morrisson och Alan Moore.

Listan över individer jag inte alls skulle sakna om de gick bort toppas för närvarande av Margaret Thatcher.
Vaddå, gillar du inte mjukglass? =)

För övrigt hör nog Knugen till de jag skulle sakna minst. Det skulle dessutom inte bli särdeles världsomvälvande, eftersom hans inavlade barnsakara står i kö för att ta vid. Fyfan för monarkin.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Kanske inte "aldrig blir sig lik", men om George R R Martin trillar av pinn innan han är klar med A Song of Ice and Fire blir jag i alla fall förbannad.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Jag kom på en

Kaj Kindvall, om han alltså skulle trilla av pinn i morgon.

Som den ende anställde på hela P3 som är äldre än 19 år så står han för den långsiktighet och det seriösa tilltal som man kan vänta sig av en kanal som en gång i tiden hade lyssnare upp till 35 års ålder som målgrupp. Så länge han finns kvar så lever hoppet om en framtid för P3.

Dewil

Big Marco

Läskig
Sean Connery - gigant.

Hans Zimmer - kompositör med Wagner-komplex.

Sid Meier - dataspelsgeni gällande gameplay

Hugh Hefner - den eviga ungkarlen

Rocco Sifreddi - liksom, Rocco Never Dies.

Jason Statham - för han är sååååå cool i sina roller.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Appropå filmmusikmakare

Vangelis gjorde soundtracket till 'Alexander' realtivt nyligen. It's fucking great, även om man bortser från att han spelar på mina fetischer genom att gömt den här mystiska, ständigt återkommande "prasanna vadanaaM"-sanskritslingan i 'Bizarre Bazaar'.

- Ymir, gillar

Feuflux

omjonasson.se
När världen aldrig blir sig lik?

Alltså, ni som nämner skådisar/författare/musiker, ni vet att deras verk kommer finnas kvar även när dom har dött? Världen kommer inte ändras så där jäkla mycket (om de inte dör mitt i nåt fett projekt som man dreglar efter då).

Fidel Castro är bästa svaret i tråden hittils. Där har vi en person som på egen hand kan påverka relationen mellan två hela länder. Sen kan man rabbla upp en massa politiker... fast det ändrar ju inte världen så mycket för mig förstås.

För det krävs det en nära familjemedlem eller någon viktig kollega... men jag skulle komma över det också. Världen goes on liksom.

Kan vi inte bara säga att jag inte är så känslosam av mig? :gremsmile:

Basenanji

Postd20modernist
Den Sanna Mästaren av Filmmusik

Danny Elfman. Han är grym. Grym-grym-grym!

/Basse

Tibbelin

Warrior
Re: Ut med hornsektionen! (OT)

Jag vill bli en av de där musikaliska galningarna.. det är en av mina drömmar (som jag inte helt sparkat ut än för åldern jobbar för ovanlighetens skull inte mot mig). Nu spelar jag visserligen ett något snällare instrument även om jag på senaste SOF-kårtegen gjorde fina insatser på både trumpet och trombon förutom att spela på min klarinett.

Men jag vill bli en sån där galning, sitta i en gigantisk filmmusik-orkester och spela överdriven musik!

Organ

Out of time, out of mind
Re: Ut med hornsektionen!

Dessa djefla fanfar-tutmakare som ofta dränker filmupplevelserna i pretentiösa och pekoralistiska valthorn och trumpeter. Nä, det finns IMHO betydligt större anledning att sakna Basil "Conan" Poledouris, som dog i november förra året.
Fast den gode Basil om någon tillhörde väl de som gillade blås? Det tutar ju som 17 om Conan-soundtracket!

/Anders

Targon

Hero
Re: Ut med hornsektionen!

Det tutar ju som 17 om Conan-soundtracket!
Jepp, lita på det. Men till skillnad från Williams och Goldsmith tutas det med stil och finess. Det är skillnaden.

Tibbelin

Warrior
Re: Ut med hornsektionen! (OT)

Jag svarade precis på en blocket-annons... nästa festival spelar jag några låtar på trumpet!

Tibbelin

Warrior
Tack!

Jag menar, hur svårt kan det vara? Kan man lära sig grunderna under en 2-timmarskårtege så..

Big Marco

Läskig
Re: Den Sanna Mästaren av Filmmusik

Danny Elfman. Han är grym. Grym-grym-grym!

Grymt likadan jämt, alltid och ständigt. Jag förstår inte alls Elfmans påstodda storhet?

Storuggla

Champion
Re: Den Sanna Mästaren av Filmmusik

"Grymt likadan jämt, alltid och ständigt. Jag förstår inte alls Elfmans påstodda storhet?"

Tja, han är ju... uhm... konsekvent?

Storuggla, ueeee ueeee uuuue

Sanjuro

Warrior
Re: När Clint Eastwood dör

Kan ni föreställa er en värld utan Clint Eastwood? Nä, jag tänkte väl det.