En deprimerande tanke
Varför är det ingen som leker med järnvägar och bygger modellflygplan längre? Varför spelar folk inte gamla hederliga spel? Varför samlar barn idag inte ihop ett gäng och spelar fotboll på fritiden? Varför har vi ingen fantasi? Vart är samhället på väg, när barnen sitter å glor på TV eller spelar Playstation (datorspel är faktiskt riktade till en högre åldersgrupp än playstation). Om man tog bort dessa dyra konsumentprylar, och också tog bort pokemon, my little pony och alla andra figurleksaker, vad skulle barn idag göra? Har barn idag tillräckligt med fantasi för att underhålla sig i en skog med allt vad som finns där en eftermiddag, eller skulle de bli helt rastlösa om man plockade bort alla dyra saker? Egentligen är det ett deprimerande scenario du målar upp Krille, och får mig att undra om detta samhälle är på väg i rätt riktning. Visst, rollspel är mer fantasi än playstation, men bara det faktum att det krävs dyra böcker och tärningar får mig att undra över mängen fantasi involverad. Använd fantasin! Regler kan man hitta på själv, det är väl inte så svårt? De flesta regler (utom magi) baseras på verkligeheten, och den vet vi ju hur den uppför sig (i vardagen i all fall), och om man inte kan slumpa i huvudet så får man väl använda fantasin? Du kanske har några mynt med dig? Eller är i skogen där det finns stenar? Jag har faktiskt använt en vaselinask som tärning en gång, och första gången jag spelade rollspel var det med en snabbgjord papperstärning. Mitt förslag till er som vill ha fler rollspel i leksaksbutikerna är: Bojkotta konsumentlivsstilen, och sätt dig ner och fantisera själv! Jag lovar dig att i slutändan kommer det att bli så mycker roligare!
Och som svar på din rollspelsfråga Krille, så skulle jag ha frågat den pojken hur många av hans kompisar som spelade rollspel, hur många böcker man behöver per person och hur man han känner till i övrigt som spelade. Om jag ansåg att detta var ett tillräckligt stort antal för att tjäna på det, så skulle jag projektantsälla honom som rollspelsrådgivare, troligtvis skulle han gå med på detta mot ett gratis ex av Dod 6 eller Eon 2, eller kanske en Warhammer 40K grundbox. Eller så skulle jag visa honom skönheten med modelljärnvägar....