Nekromanti Någon som råkar ha ett rollspel att rekommendera?

Nightowl

Champion
Re: DR=?

Mekaniskt sett, ja. Annars nej.

Damage Reduction är för det mesta något man kan ignorera om man har tillräckligt magiska vapen.. Det motsvarar inte rustningar, tjockt skinn eller något annat som motsvaras av ABS i Drakar, utan av sådant som att undiner i Drakar tar 'halv skada av icke-magiska vapen'.

Det har över huvud taget inte samma roll i spelsystemet.

Nightow

Balderk

Swashbuckler
Re: Någon som råkar ha ett rollspel att rekommende

/Johan, aggressiv och retsugen. Du får ursäkta.

Du är ursäktad! Som svar på dina anklagelser så vill jag bara säga att det enda jag behöver veta om ett spel för att rekomendera det är upplägget, SLA verkar häftigt, visst jag har varken läst eller spelat det men det verkar vara en skön stämning i spelet och därför rekomenderar jag det till andra... De får väl bedömma själva vad de tycker om det, jag rekomenderar bara något ta kan ta en närmare titt på. Angående Nobilis har jag hört en hel del om det från Arvidos och du är ju också sugen på det och har pratat om det, jag fattar grejen med spelet och tycker det verkar skita coolt!

Förresten! Rekomenderade jag Tribe8? Nä, det kankse Morgoth gjorde ja...

/Herr Balderk, har varken läst eller spelat de senaste spelet heller...

Staffan

Myrmidon
Re: DR=?

Nja, jag vill nog ge Krille ungefär 75% rätt här i alla fall. I just fallet Star Wars så passar jämförelsen med DoDs Abs bättre, eftersom det trots allt rör sig om att rustningen suger upp en viss mängd späk. Dessutom *finns* det "ogenomtränglig" DR även i D&D, även om den brukar vara i mindre skala. Barbarer får t ex en mindre mängd (1-4 poäng eller så) ogenomtränglig DR på högre nivåer, vilket uttrycks som "Damage Reduction 2/-"

Staffan

Myrmidon
Spoilervarning för BtVS RPG

För de stackare som är begränsade till att se Buffy på TV4 kan det vara på sin plats att nämna att rollspelet innehåller beskrivning av säsong 1 till 5 av Buffy, medan fyran fortfarande tragglar med säsong 3. Man ska alltså vara beredd på att bli rejält spoilad om man läser spelet.

Johan Granberg

Swordsman
Re: Någon som råkar ha ett rollspel att rekommende

Jaja, det är väl bara jag som har den principen att man ska ha praktisk erfarenhet av ett spel innan man rekomenderar det till någon. Det är av den anledningen jag inte rekar Little Fears, som annars är den bästa rollspelsbok jag någonsin läst. Av samma anledning ignorerar jag recensioner där man förstår att rescensenten inte har spelat utan bara läst spelet, även om det är lite bättre än att han bara känner till konceptet. Men ok, folk får ha olika principer och det måste man respektera.

Fjoffe

Veteran
Gondica är helt klart värt att köpa. Det finns vad jag vet inga utbyggdnadsmoduler att köpa än (bortsett från det som finns att ladda ner gratis på www.rollspel.com). Ett bestiarium ska dock vara på gång närsomhelst har jag för mig.