Nekromanti Någon som vill vara med i Karlavagnen?

luddwig

Lawful evil
Magnus Seter;n208148 said:
Jag tror att många tror att vi bordsrollspelare inte finns längre, tyvärr. Lajv har högre grad av igenkänning tror jag.
Eller inte känner till att vi någonsin funnits?

cogitare

Swashbuckler
Ang. bordsrollspel vs. lajv: Ja, och även om man får fram att det är bordsrollspel och inte lajv så märker man ofta att föreställningen är att man sitter runt bordet med lustiga (trollkarls)hattar och liknande parafernalia. Även denna bild (av bordsrollspel) pushas ganska ofta ut i olika medier.

Cog.

Bifur

Veteran
luddwig;n208144 said:
Extremt ofta skulle jag säga vilket jag tycker märks tydligt bland icke-rollspelare. Jag vet inte hur många gånger jag sagt att jag spelar rollspel och sedan fått förklara vad bordsrollspel är samt att det är sådana rollspel jag sysslar med, inte lajv. Jag tror också att den felaktiga bilden kan vara till nackdel för hobbyn på så vis att sådana som skulle gilla bordsrollspel aldrig testar att spela eftersom dom tror att alla rollspel = lajv.

Ja, det är svårt att komma ifrån den känslan. Nu blir det i och för sig exempel under lång tid, men "Den lekande människan" (SVT) och "Den allvarliga leken" (SR) ger ju ungefär samma bild. Men å andra sidan fick t.ex. "Finna dolda ting" ett nyanserat genomslag, så det är varierar väl helt enkelt.

Fridigern

Swordsman
cogitare;n208154 said:
Ang. bordsrollspel vs. lajv: Ja, och även om man får fram att det är bordsrollspel och inte lajv så märker man ofta att föreställningen är att man sitter runt bordet med lustiga (trollkarls)hattar och liknande parafernalia. Även denna bild (av bordsrollspel) pushas ganska ofta ut i olika medier.

Cog.

Va? Har inte ni andra hattarna och alvöronen på när ni spelar?

luddwig

Lawful evil
Fridigern;n208235 said:
Va? Har inte ni andra hattarna och alvöronen på när ni spelar?
Nä, vi spelar science fiction-spel så vi har vulcan-öron.