Nekromanti Nördkulturen och samlivet (Nightowl som Drusilla)

Lindenius

Swashbuckler
Re: Nördkulturen och samlivet

Min svärfar drillade min fru och svägerska i diverse nyttiga ekvationer från späd ålder, men frugan vart fantasyälskande operasångerska och svägerskan vart diplomat.
Nu hajar jag inte... Är inte "fantasyälskande operasångerska" ganska nördigt?

//erik. undrar

Lindenius

Swashbuckler
Bibelkulturen och samlivet (OT)

Nu tycker jag du gör en hemskt skrämmande koppling mellan nördighet och fysik. Att ge en fysikbok till en ettåring vore snudd på brott mot Genenvekonventionen. Lika illa som att ge dem en bibel.
Tja. Nu tror jag nog att det farligaste med att ge en ettåring en bibel är att de skulle kunna bli mos under tyngden. Dessutom är det ju knappast nödvarning på bibelläsare... eller vänta... kanske lite... om de blir typ Mormoner... får amerikansk brytning och går omkring och knackar dörr... fast då läser de ju inte Bibeln utan Mormoms bok som är "Ännu ett testamente om Jesus Kristus".

//erik. kom på att han tycker många innerliga religionsutövare lätt kan bli lite töntiga, oavsett om de är kristna, muslimer, ateister, vetenskapstroende eller what ever.

Organ

Out of time, out of mind

[ QUOTE ]
Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

Min svärfar drillade min fru och svägerska i diverse nyttiga ekvationer från späd ålder, men frugan vart fantasyälskande operasångerska och svägerskan vart diplomat.

--------------------------------------------------------------------------------

Nu hajar jag inte... Är inte "fantasyälskande operasångerska" ganska nördigt?

[/ QUOTE ]
Nu tror jag det snarare handlade om svärfaderns misslyckande med att göra sina döttrar till matematiker än deras eventuella nördighet. Håller dock med dig om att både intresse för opera och fantasy ger klara nördpoäng :gremwink:

/Anders

Pom

Swashbuckler

Nu tror jag det snarare handlade om svärfaderns misslyckande med att göra sina döttrar till matematiker än deras eventuella nördighet.
Där spikade du det, Organ!

Håller dock med dig om att både intresse för opera och fantasy ger klara nördpoäng
Absolut. Min svägerska (diplomattjejen) är dock en av de onördigaste personer jag känner.

Det finns nog generationsbundenhet i exakt hur nörderi yttrar sig. En viss slags äldre nördar är bevisligen entusiastiskt intresserade av tekniska pryttlar och ändlöst rotande med mekaniska eller elektroniska grejer. Men de är på samma gång uttalat positivistiska och har inget intresse för fantasi i bemärkelsen drömmar, fiction och drama.

Nightowl

Champion
Nörd vs Nörd

Skilj på grejer som gör att man får Nördpoäng (gilla fantasy brukade höra hit, men Elijah Wood och Harry Potter har gjort det mainstream) och grejer som gör att man förlorar Coolpoäng (gilla opera hör fortfarande hit).

Fan, kan inte hålla isär olika bonusar... ni är säkert friformare och esteter allihop! :gremwink:

Erik, lapsed naturvetare

Krille

Super Moderator
Re: Nörd vs Nörd

"grejer som gör att man förlorar Coolpoäng (gilla opera hör fortfarande hit)."

Nu blev jag ju ledsen på dig. Jag trodde du visste att Wagner automatiskt återställer potten coolpoäng! :gremgrin:

Lindenius

Swashbuckler
Ni inser ju förstås…

att det bara är nördar som talar om coolpoäng. :gremtongue:

//erik. Sanna coola har inga poäng... de bara är coola.

Organ

Out of time, out of mind

[ QUOTE ]
grejer som gör att man förlorar Coolpoäng (gilla opera hör fortfarande hit).

[/ QUOTE ]
Stopp å belägg!! Opera är störtnördigt men SKITCOOLT! För om det inte var det skulle opera inte vara nördigt utan geekigt :gremgrin:

/Anders

Storuggla

Champion

"Nu blev jag ju ledsen på dig. Jag trodde du visste att Wagner automatiskt återställer potten coolpoäng!"

Wagner är en pösmunk. En överskattad mungo, det är vad han är. acka vet jag Gilbert & Sullivan.

Storuggla, det du!

seinet

Swashbuckler

Hade Valkyriors Ritt (eller hur fan den nu heter på svenska) släppts som singel i samband med att Apocalypse Now gick upp på bio första gången hade det nog blivit en listetta :gremwink:

/Seinet Wintermute - Skall väl ge sig ut i det vackra vädret och lapa lite sol (och inte sitta inne och samla nördpoäng)

Nightowl

Champion
Re: Ni inser ju förstås…

Precis - icke-nördar snackar inte, de handlar (och skaffar sig därmed coolpoäng).

Man förlorar coolpoäng genom att intressera sig mycket för saker som andra inte förstår (vilket kan bero på intelligens, men oftast beror på att man är oinsatt), i synnerhet om man prioriterar det framför grejer som andra faktiskt begriper.

Hur man får coolpoäng varierar förstås med gruppen man befinner sig i. Mina arbetskamrater tillhör t.ex. en grupp där man får coolpoäng genom sådant som gulliga barnbarn (alt. barn, men det ger inte lika många poäng), att ha sett Kalla Fakta och att ha renoverat köket i en chic färg. Inget av detta ger en enda coolpoäng bland högstadieeleverna jag battlar med tre dar i veckan.

Nördpoäng är ju i själva verket coolpoäng för ett ganska begränsat snitt av mänskligheten.

Erik

Krille

Super Moderator

Åtminstone Meistersänger, Sigfried och Parzifal var ju Hitlers listettor, fast det kanske inte är så goda vitsord nu för tiden... :gremgrin:

Krille

Super Moderator

"För att citera Woody Allen "Wagner är bra, men varje gång jag hör hans musik får jag en lust att invadera Polen"."

Och vad är problemet? Är inte Polen till för att invaderas?

...eller har jag spelat för mycket Axis nu igen? :gremgrin:

Krille

Super Moderator

"Det är som förspel, det är mest ivägen för att erövra andra saker."

Kan du komma på ett bättre skäl att erövra Polen, än att man egentligen vill erövra det på andra sidan? Ergo: Polen är till för att invaderas.

Storuggla

Champion

"Kan du komma på ett bättre skäl att erövra Polen, än att man egentligen vill erövra det på andra sidan?"

Tja, finns det inte en hoper kol i Polen? Om man nu är i skriande behov av kol så..?

Storuggla, är inte denna deltråd tok-OT?

Pom

Swashbuckler

Nog är opera nördigt.

De flesta unga operasångare jag träffat är standardnördar: gillar LotR, Buffy och Pratchett, dataspel, kampsport och sådant. Deras stora intresse dras med rejäla missuppfattningar (jag har aldrig sett någon fet dam med horn. Nästan alla operaföreställningar utspelar sig i sunkig nutid) men är samtidigt en egen värld med koder och förgreningar).

Vad som däremot skiljer är att enstaka operasångare kan bli genuint beundrade i mainstreamkretsar för att de just är operasångare. Coolpoängen håller sig hyggligt höga också, IME.