Nekromanti N1 eller N2?

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Är det stor skillnad mellan N1 och N2,"

Jepp. Tänk dig Neotech fast med EonII's regler och med foton istället för teckningar. Världsmässigt är det ingen större skillnad, det har gått några år eller så, men regelmässigt... ja, striderna tar längre tid numera. -_-


Storuggla, gillar faktiskt N1 bättre
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
"Är det stor skillnad mellan N1 och N2, och bör vi införskaffa N2? "

Kort svar:
Ja, och ja.

Långt svar:
Ja, skillnaden i den lilla världen som beskrivs är nästan ingen alls. Snarare så var dom tvungna att ta bort vissa bitar om världen till N2 p.g.a. platsbrist (när dom trycker böckerna sina så trycker dom böckerna i ark om 16 sidor). Men den riktigt stora skillnaden i N2 är regelsystemet som är helt omarbetat. Det är mer eller mindre Eon med ganska häftiga modifikationer för att få stridssystemet att fungera i avståndsstrid. Och det lyckas dom med !
Stridssytemet är riktigt bra. Det är mer realistiskt och farligare än N1 och mer detaljerat. Denna detalj rikedom gör att stora strider kan bli lite jobbiga att reda ut. Men små strider om bara några få inblandade (2 till 3) blir väldigt roliga och detaljrika.

Sedan bör man nämna någonting om karaktärsskapandet i N2. Karaktärsskapandet är väldigt bra och uppbyggt över att man gör "karriär". Att en person är och har varit nyhetsreporter hela sitt liv är inte riktigt troligt i dages moderna samhällen där man byter jobb som sockor. I karaktärsskapandet så får man välja mellan ett par sysselsättningsperioder, och man får välja 3 st.

Ex.
Anna Kaufmann, en tyska från Berlin har precis gått ur gymnasiet. Hon bryter med sina föräldrar under oordnade och gör någonting väldigt drastiskt. Hon tar värvning i armén. Första perioden spenderas som "soldat". 4 år senare så är stackars Anna massa stridserfarenheter och några psykoskryss rikare. Karaktärsskapandet fortsätter.
Hon bestämmer sig nu att hon inte vill vara i armén längre. Den var läskig och jobbig. Hon tar istället anställning hos den tyska poliskåren som brottsutredare. Nästa sysselsättningsperiod spenderas som "polis". Detta gick bra för Anna. Men 2 år senare så anklagas hon för mutbrott och blev inte fälld men avskedad från sitt jobb. Anna är nu ensam med massa erfarenheter om brottsutredning, strid och skumraskaffärer. Sin tredje sysselsättning spenderar hon som privatdeckare och "allt-i-allo" för mer ljusskygga organisationer. Sista sysselsättningsperioden spenderas som "Solo" och och tar 3 år.

Varje sysselsättningsperiod ger karaktären ett antal enheter att köpa färdigheter för, lite pengar, lite utrustning och 2 händelser. (Händelserna är IMO lite skeva då det är apstor chans att man antingen hamnar i finkan, eller blir hemlös eller dyl. Men det är lätt ordnat som SL)

Nu är Anna 27 och har spenderat enheter på färdigheter relaterade till strid, brottsutredning och den undre världen. En kompetent kvinna i sina bästa år.

Det är ett skoj och väldigt smart karaktärsgenereringssystem. Man kan t.ex. enkelt göra väldigt unga karaktärer genom att ge dom färre sysselsättningsperioder och sedan låta dom göra perioderna emellan äventyren (så gör jag i min kampanj).

Så ja. Om du vill känna på Neotech i en nyare och fräschare upplaga med ett vad jag anser är en förbättrad regelkärna, samt känner att du har pengarna över, så köp dig ett ex.!

Ha skoj, och var glad.

/Naug
 
Top