Nekromanti N1

swazze

Swordsman
Är N1 värt att köpa ur "bakgrundsmaterialsynpunkt"? Reglerna har man ju ingen nytta av.

MovinGalt

Warrior
Skulle inte TRO det, men vad vet jag, har ju inte ens sett (!!!!) N1, inte ens omslaget :gremlaugh:. Eftersom N2 utspelar sig 8 (9?) år senare så mkt har de säkert ändrat. Det finns också att ladda ner historia om det är det du är ute efter :gremgrin:
Jag skulle inte köpa den (men det är jag) och jag tror inte att det är som en film, 2:an blir meningslös att se om du inte har sett 1:an... :gremlaugh:

PAX

Jordisk Äventyrare
Nostalgi

En äkta 90 talare med chromade flyglar.

Finns väl kanske en och annan regel som saknas i N2. Mitt exemplar är dock ute på vandring.... LARS!!!!!!

P|uT0NiUm

Swashbuckler
N1 är enligt många (jag har för mig att det har nämnts för länge sedan här på NeoTech-forumet) mycket mer stämningsfullt än N2. Så just ur den synpunkten kan det vara värt att köpa.

Reglerna är inte mycket att hurra för, men man kan "göra mer" - d.v.s. det är mer cineastiskt. Tycker jag i alla fall.
Ur rent nostalgisk synvinkel kan den vara kul att ha - men om du inte har spelat N1 förut så misstänker jag att den inte väcker alltför många dylika känslor hos dig...

Min subjektiva åsikt är att N1 faktiskt är mycket mer stämningsfullt än N2. Och så är den ju ganska billig - motsvarande två pizzor ungefär.

Du får mer nöje av N1 än två pizzor :gremsmirk:.

ripperdoc

Myrmidon
N1 - Stämning?

Jag är mycket beredd att hålla med. N1 är klart inriktat på cyberpunk, åtminstone får bilderna, layouten och dylikt en att känna så. N2 är mycket prydligare, striktare och även öppnare för andra genrer, som techno thriller, ex.

Jag hade spelat N1 i ett par år innan N2, och den värld som vi hade byggt upp med hjälp av N1 fördes vidare till N2. Alltså kan jag inte personligen säga om stämningen i världen verkligen förändrats mellan de två rollspelen. Och i sanningens namn så är ju fortfarande spelvärlden som spelarna gör den, inte som konstruktörerna gör den.

Men som svar på den ursprungliga frågan. Köp N1! Det finns några små godbitar till information som är unik för N1. Exempel är de underbara tabellerna i början som kan ge inspiration för N2:s karaktärsskapande, samt andra smaskigheter som 100 stycken olika TV-kanaler att slumpa fram (alla mina spelare ville bara titta på kanal 56 hela tiden..), eller nyhetsslumparen. Så, starkt tips, skaffa N1 (har två tre stycken själv :gremcrazy:)

/RipperDoc

BaRcA

Veteran
"Jag skulle inte köpa den (men det är jag) och jag tror inte att det är som en film, 2:an blir meningslös att se om du inte har sett 1:an... "

Nej, men i nostalgiskt syfte tycker jag att man ska köpa det. Och sen kan man hitta regler, tabeller mm. som man kan konventera lite enkelt till N2

seinet

Swashbuckler
Re: N1 - Stämning?

Bra gjort. För egen del tycker jag även att det är enklare att skaffa sig cybertech i N1, fast det kanske bara var för att man var mindre och struntade i/gick runt vissa regler när det skulle köpas.

/Seinet Wintermute