Nekromanti Nackdelar med värnplikten

Foggmock

Myrmidon
Förutom de mer uppenbara sakerna som att man får svårt att fungera i det civila samhället, pekar med hela handen, får högst avslöjande vokabulär och typ skäller ut folk som yrar sig som höns har jag på senare tid upptäckt en egenskap som förvisso är bra i en krigssituation men helt värdelös såhär civilt:

Efter många tvåtimmarspass mitt i natten i vaktkuren där man blir väckt fem minuter innan man ska sitta fullt påklädd i själva lokalen har jag utvecklat en fantastisk förmåga att vakna. Och piggna till. Vilket är helt värdelöst när man vill sova ett par timmar till bara för att man kan, typ, men supersugigt med extra allt såhär, när man vaknar lite lätt bakfylla tre-fyra timmar efter man gått och lagt sig (jag var fortfarande en aning berusad då kan tilläggas). Helt wastad, men kan inte somna.

Välkommen till skymningslandet - nu är det restens tur att vara härligt hurtmanliga och berätta historier om hur erat liv har förändrats till det negativa av lumpen.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Nackdelar utan värnplikten

Välkommen till skymningslandet - nu är det restens tur att vara härligt hurtmanliga och berätta historier om hur erat liv har förändrats till det negativa av lumpen.
Well, jag gjorde den aldrig, så jag har fortfarande usel kondition, massiva fördomar om lumpare och militärer, och min överaktiva fantasi ställer då och då till skum "men tänk om"-ångest om de anerysmer i hjärtats blodkärl som jag använde som ursäkt för att hamna i utbildningsreserven...

Så, jag ångrar mig inte eller nåt, lumpen verkar råsuga...jag bara fyller dagens gnällkvot, typ.

- Ymir, sovadags

Pom

Swashbuckler
Hm, jag fick veta bortom allt rimligt tvivel hur vidrigt det är att övernatta utomhus - vare sig man har tält och utrustning att krångla igång eller sover under bar himmel.

Naturen överhuvudtaget är rejält överskattad. Det händer fortfarande (1½ decennium senare) att jag fylls av lycka och tacksamhet över att sova i en riktig säng. :gremsmile:

Foggmock

Myrmidon
Än är det inte försent...!

Jag vet iofs inte om det gäller för karlar, men kvinnor får ju göra värnplikten fram tills de är 25, och jagmenar... du borde väl inte ha så stora problem att passera som kvinna? :gremwink:

Foggmock

Myrmidon
Ett väleldat 20-tält är som ett femstjärnigt hotell när man varit i fält hela dagen... finns inget att klaga på där, egentligen. Jag hatade också att vara i fält/"ute i naturen" innan jag ryckte in, men nu kan jag inte bärga mig tills Hemvärnets kompaniövning som är fyra dygn utan att gå i förläggning... :gremlaugh:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Främsta nackdelen med att inte ha gjort...

...värnplikten verkar vara att man inte har en massa halvtaskiga historier om korkade befäl och kamrater att dela med sig av. Är man varken speciellt intresserad av musik eller idrott och dessutom inte har gjort lumpen så har man något svårare att starta ytliga konversationer med andra människor av hankön innan en så stor berusning inträder att man kan hålla långa diskussioner om varför det är så bra med skor och vad meningen med livet är. Däremot verkar värnplikten i de flesta fall egentligen roligare som nostalgiskt minne än när man befinner sig mitt inne i den så jag tror egentligen inte att jag har gått miste om något särskilt.

Pom

Swashbuckler
Re: Främsta nackdelen med att inte ha gjort...

Däremot verkar värnplikten i de flesta fall egentligen roligare som nostalgiskt minne än när man befinner sig mitt inne i den så jag tror egentligen inte att jag har gått miste om något särskilt.
Du har alldeles rätt [möjligen med undantag för de lyckostar som får någon användbar färdighet - och den morse jag lärt mig räknar jag inte dit].

/Pom, som säkert låter bittrare än han är.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Har bara fått ut en bra sak av min värnplikt och det var den väktar och skyddsvakts utbildning vi fick i slutet annars så var värnplikten totalt meningslöst.

Evil Peter

Hero
Ett väleldat 20-tält är som ett femstjärnigt hotell när man varit i fält hela dagen...
Ja, ett varmt tält är ju inga som helst problem att sova i. Jag saknade speciellt det den gången min grupp fick sova utan tält i höstregn. Det är mysigt när 10 personer får dra på sig alla kläder de har och lägga sig i en kollektiv sked. :gremwink:

Vintern har för övrigt ingenting på hösten vad gäller att få en att frysa.

Evil Peter

Hero
Re: Främsta nackdelen med att inte ha gjort...

Däremot verkar värnplikten i de flesta fall egentligen roligare som nostalgiskt minne än när man befinner sig mitt inne i den så jag tror egentligen inte att jag har gått miste om något särskilt.
Bortsett från eventuella viktiga kunskaper, som Pom nämnde, lär man sig väldigt mycket om sig själv om man har en hårdare utbildning. Man får se hur man hanterar olika typer av stress, hur mentalt stark man är när allt är skit osv. Det är mycket man inte vet om sig själv förrän man blivit satt under hård press både psykiskt och fysiskt.

Sedan är det ju såklart inte alla som vill testa sina gränser på olika sätt. :gremsmile:

Foggmock

Myrmidon
Skitsnack!

Även när allt var som jävligast och man var trött och hungrig kunde det kännas störtskönt när man fick sätta sig ner en stund, utspisa lite mat och njuta av vädret i allafall kanske tio minuter. Och snacka skit med sina plutonskamrater. Då kunde man också känna att värnplikten inte var så jävla illa ändå.

Grendel

Warrior
Vem behöver göra lumpen för att få ångest? [OT]

Det är mycket man inte vet om sig själv förrän man blivit satt under hård press både psykiskt och fysiskt.
Testa att jobba som brevbärare i januari i Göteborg (som uppenbarligen saknar grus, salt, fastighetsskötare och begreppet snöröjning) med två ton post som förvandlas till pappersmassa, 10-15 cm slask, snöblandat regn, genomsura svinkalla gympaskor, folk som går på cykelvägarna, bilar som skvätter upp sjöar av smutsigt vatten på en, mörkret som faller medan man är ute, käcka kommentarer som "Det är väl inga räkningar?", "Får jag kärleksbrev?" eller favoriten "Är det kvällsposten?" (ja, vi HAR hört den förut!). :gremsmirk:

Foggmock

Myrmidon
Gilla läget!

Det lär man sig i lumpen. :gremsmile:

Som brevbärare vet du att du får gå hem till en varm säng, äta hur mycket varm mat du vill och knäcka en bärs och löka. Ångesten ligger i ovissheten som finns i en liknande situation som du beskriver, att inte veta när den tar slut, inte veta när du får mat eller vila nästa gång, vattnet i flaskan är nästan slut... Däremot brukar man ha torra fötter eftersom man har vett nog att ha kängor på sig när man är ute i slask. :gremtongue:

Evil Peter

Hero
Re: Vem behöver göra lumpen för att få ångest? [OT

Testa att jobba som brevbärare i januari i Göteborg (som uppenbarligen saknar grus, salt, fastighetsskötare och begreppet snöröjning) med två ton post som förvandlas till pappersmassa, 10-15 cm slask, snöblandat regn, genomsura svinkalla gympaskor, folk som går på cykelvägarna, bilar som skvätter upp sjöar av smutsigt vatten på en, mörkret som faller medan man är ute, käcka kommentarer som "Det är väl inga räkningar?", "Får jag kärleksbrev?" eller favoriten "Är det kvällsposten?" (ja, vi HAR hört den förut!).
Precis som Foggmock säger är det en enorm skillnad när man vet att så fort man är klar får man åka hem, äta sig mätt, duscha varmt, ta på sig torra kläder och allt annat vardagsliv. I lumpen vet du inte om det djävliga tar slut snart eller om det blir värre. Man visste heller inte alltid hur många dagar man skulle vara ute, hur det skulle vara med mat osv.

Det hela handlar om att ha skyddsnät. Jobbiga prylar i vardagslivet är oftast mycket enklare att gå igenom för man vet att det blir lugnt snart, på samma sätt som lumpen förmodligen är mycket lugnare än att göra liknande saker under krigstid. Däremot inte sagt att man inte får någon form av lärdom av det du nämner.

Saxifrage

Hero
Hjärntvätt

Jo, faktiskt, efter en tid på KB-skolan var även jag övertygad om att slaveri var ett framkomligt medel för att bemanna en armé i ett demokratiskt land. Som tur var gick det över ganska fort efter utryckning.

Grendel

Warrior
Re: Gilla läget!

Oj. Borde veta att man inte ska skoja om så manliga ämnen... :gremgrin:

Ångesten ligger i ovissheten som finns i en liknande situation som du beskriver, att inte veta när den tar slut
Min ångest ligger i vissheten om att det blir samma sak nästa dag igen... :gremsmirk:

Däremot brukar man ha torra fötter eftersom man har vett nog att ha kängor på sig när man är ute i slask.
Har du testat att springa i 30-50+ trappförsedda uppgångar med kängor? :gremblush:

Foggmock

Myrmidon
Skyll dig själv!

Har du testat att springa i 30-50+ trappförsedda uppgångar med kängor?

Det är bara lata och dumma människor som fryser. So which one are you? :gremgrin:

Hartland

Warrior
Jag har sedan en tid tillbaka beskyllt lumpen på att ha tagit ihjäl min fantasi. Mycket, gör det, gör så och sen upprepa.

Var radiolänk stf gc (grupp på tre man och jag var nummer två) och vi har en liten lastbil med radiolänkhytt att åka runt med så jag frös aldrig efter soldatutbildningen. Och under den var det endå mest tvärt om problemet. Skyddsvästen är inte sval under stekande juni/juli sol.

Men det är som många säger tror jag också ändå. Det är en kul anekdot i efter hand, men vad lärde man sig egentligen? En del om sig själv? Tja kanske. Grupparbete? Tja till vis del. Praktiskt användbara saker i det dagliga livet? Nä knappast, inte jag i alla fall, kockarna kanske. '
Min viktigaste berift under min tjänstgöring var dock förlorandet av en ca 10-15-20 kilo extra vikt. Lumpen är deffinitivt en bra bantningsmetod. I alla fall soldaträningen.

/Hartland - från 90-95 till 75 och sen till 80 och där är jag än

Grendel

Warrior
Re: Skyll dig själv!

"Det man inte har i huvet får man ha i bena" som en fyndig gubb-***** en gång sa. :gremgrin: