Nekromanti Nackdelen Sävlig.

Flychten

Veteran
Hejsan!

Jag har en fråga om nackdelen sävlig (86-87 i nackdelstabelen).

"Under strid märks detta genom att rollpersonenalltid har en nivå svårare (+Ob1t6) på alla slag under första rundan i strid - därefter fungerar allt som vanligt"

Vad jag då undar är vad som menast med "första rundan i strid". En i min spelgrup menade nämligen att så fort man ställs mot en ny motståndare så är det en ny "strid".

exempel: Min kraggbarbar möter en grupp med rövare. Under den första rundan springer en av rövaran fram mot mig. (jag har då +Ob1t6). Jag lyckas döda honom. Rundan därpå kommer de andra rövarna fram.

Jag anser då att när de andra rövaran kommer fram så är det den andra rundan i striden medan andra i min grupp säger att det blir den första rundan i en ny strid.

Hur fungerar det egentligen?

Big Marco

Läskig
Jag skulle här se striden som en situation. Nackdelen gäller första rundan under den situationen. Sävlig innebär att man är trögstartad, men när väl man har fattat att nu är det allvar så är man igång.

Om striden skulle avstanna, säg en kvart eller så, då kan det vara dags att använda reglen igen, om situationen är sådan.

Det beror på vad som sker. Är RPn uppstressad redan så skulle jag ignorerar effekten av nackdelen.