Re: Neogames namnrippar
Namnlån från vår värld i all ära - det är en mycket vanlig företeelse inom fantasy. Visst kan det vara befogat ibland, om namnen är mycket noggrant valda (Se Robert E Howards alster, tex, även om han också har sina klumpiga namnstölder), men generellt sett tycker jag mest det är ett uttryck för bristande fantasi hos författarna. Namn från vår värld låter förvisso ofta bättre än de författarna själva spånat fram, och det är ju klart en fördel, men de tenderar samtidigt att ge grava felassociationer, om man som läsare är bekant med dem sedan tidigare. Skall man tvunget låna namn från vår historia bör man således vara väldigt selektiv, och se till att välja riktigt bra namn, och namn som få känner till - åtminstone det senare har Neogames varit dåliga på, imho. Visst, Melûkha associerar folk väl främst med en ö i DoD, men Lop-nor kan vem som helst se på en karta. Just det namnet har jag dock inga problem med - Lopnor uttalas ju annorlunda, och en nordkinesisk sjö ger mig trots allt inga särskilda associationer. Sedan, på något sätt, tycker jag det är en sak att låna namn på folkslag, geografiska platser etc, och en helt annan att låna personnamn rakt av - den klart klumpigaste formen av namnlån, och tyvärr en Neogames är bra på. Jag vet inte, men måste Neogames tvunget sno personnamn ur vår historia kan de väl åtminstone välja några som varannan rollspelare inte känner till? Jag kan ju bara tala för mig själv, men frågar man mig är att använda namnet 'Ahriman' på en ond gud ungefär jämnförbart med att döpa en thalaskisk diktator till 'Stalin'. LITE mindre välkända gestalter kunde väl Neogames ändå ha valt att sno sina namn ifrån? Skall de ha det på det sättet kan de väl lika gärna använda kristendomen rakt av, istället för Daakkyrkan.
Äran för det sämsta och mest fantasilösa namn jag någonsin stött på i en rollspelsmodul måste dessutom tyvärr gå till Neogames: Nyarl'am Shaggai, demonen i 'Religioner'. Vem som helst som läst HP Lovecraft torde märka hur pinsamt detta namn är (en sammansättning av 'Nyarlathotep' och 'Shaggai', två företeelser i Lovecrafts värld). Att Lovecrafts värld sedan överförts till ett mycket välkänt rollspel gör väl inte saken bättre, direkt. Jag hoppas innerligt att namnet 'Nyarl'am Shaggai' är ett skämt (ett mycket dåligt sådant).
Skärpning, Neogames. LITE bättre fantasi har ni väl än att låna välkända gudomar rakt av? Sådana klumpiga namnlån upplevs av mig på något sätt som ytterligare en törn mot Eons seriösa framtoning, som fick sig ett par hårda smällar i 'Religioner' och 'Legender & Hemligheter'.
Fast det är klart...hade Mundan haft de jordeliknande förutsättningar jag förespråkar hade ju Mundana-Ahriman faktiskt kunnat vara samma person som den mazdaistiske gudomen. Nu när det känns mer eller mindre bekräftat att Mundana och Jorden inte ligger i samma universum kan man nog skrota den teorin, dock. Eller...? Tja, man VET ju aldrig...
- Ymir, lite småkinkig fortfarande.