Nekromanti namn och rättigheter, fråga..

.113

Swashbuckler
Om man är i utvecklingsprocessen av ett rollspel, en bok eller whatever och alltså har ett bra namn som är ledigt som man vill använda. Bör man ta någon sorts copyright eller liknande, vad det nu heter, för det namnet innan man börjar sprida det och använda det? Ni som skapat spel eller gett ut böcker tidigare tänkte jag väl mest specifikt, hur har ni gjort?

Tack på förhand :)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har typ mest googlat på namnet för att se om nån använt det tidigare, och sen börjat prata om det här delvis för att etablera mig som "först". Jag har inte tyckt att det varit värt att trademarka eller så. Upptäcker jag att nån redan använder namnet jag har tänkt mig, ja då får jag väl byta - eller helt enkelt stå ut med att det finns två spel med samma namn. Om två spel kan heta "Tomb Raider" så kan väl två spel heta "Rotsystem", liksom.

VI har ju ett exempel på sån namnkonflikt; Robert Jonsons undervattens-scifi-spel Leviathan och så ett Leviathan som publicerades i Fenix och utspelade sig på en generationsark.

I Sverige behöver man inte "ta copyright"; copyright gäller text och bild (inte namn, tror jag) och man får copyright automatiskt direkt när man skapar något. Däremot kan man registrera varumärken.

anth

Vetefan
Chansen att någon ska sno namnet på ens rollspel och ge ut ett annat rollspel med samma namn är i princip obefintlig i Sverige (och antagligen även i engelskspråkiga länder med).

Det värsta som kan hända är antagligen att någon inom ett helt annat område redan använder namnet och blir sura för att du börjat använda det (jag talar företagsnamn, bandnamn och brädspels-/kortspels-namn nu).

Genesis

Ni dés ni maître
Jag gör som krank. Förutom att jag nog aldrig googlat namnet, ens. Jag bara tutar och kör. När jag postar om spelet här på forumet kommer någon garanterat att påpeka om det redan finns ett spel med det namnet, men det finns inte så många svenska rollspel, trots allt, och jag är fanatisk när det gäller att ha svenska namn på mina spel.

.113

Swashbuckler
Hehe, nä anledningen att jag ens började tänka på det var väl just det att jag just googlat på ett namn tidigare och det fanns, som rollspel dessutom. Så det kändes ju inte ok att använda. Nu har jag kommit på ett annat namn som jag gillar och som passar, åtminstone just nu, så då började jag fundera kring det. Vore ju snopet om man då tillslut blir klar och sedan ska man producera det, då är det redan upptaget :p

Krille

Super Moderator
Det enklaste sättet är helt enkelt att hitta ett namn som är ditt och sedan börja använda namnet så mycket som möjligt så att namnet förknippas med dig och ditt spel. Då blir det de facto ditt.

Alternativet att skydda ett namn är att registrera det som ett varumärke. Det gör du hos patent- och registreringsverket. Det kostar en klase pengar (minst 1800 kronor beroende på om du gör det på papper eller elektroniskt och hur många kategorier du vill skydda namnet). Därefter är det upp till dig att genom dyra advokater skydda ditt varumärke.

Caligo

Swashbuckler
Krille;n113904 said:
Då blir det de facto ditt.
Nja... det är "inarbetat" men det är mycket lättare att skydda ditt varumärke om du registrerar det. Ett inarbetat varumärke är svårare att skydda och någon annan kan registrera ditt varumärke (och då har du en tvist på halsen där bevis står mot bevis).

Tycker man det är viktigt att behålla samma namn så bör man varumärkesskydda namnet/varumärket. (Helt unika namn på böcker är copyrightskyddade (ändrades för några år sedan).)

Även om man själv tycker det är ok att någon annan använder samma namn så är risken att någon annan varumärkesreggar namnet.

Mer info:
http://www.prv.se/sv/varumarke/

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
krank;n113895 said:
VI har ju ett exempel på sån namnkonflikt; Robert Jonsons undervattens-scifi-spel Leviathan och så ett Leviathan som publicerades i Fenix och utspelade sig på en generationsark.
Nu var det ju så att de "bara" var liknande, mitt hette Leviathan och det i Fenix hette Leviatan. Alltså, engelsk vs. svensk titel. Men det är inte så mycket att bråka om tycker jag. Då är det förstås värre att jag i Leviathan döpte den fjärde och sista boken till Exodus, som sedan Fria Ligan bestämde den sista (?) Mutant: År Noll boken skulle kallas. Så nu står jag där med byxan nere. Eftersom Fria Ligan är mer produktiv än mig lär de släppa sin modul först och då kan jag inte direkt kalla boken samma sak känns det som, även om jag i grundreglerna kallade det just så. Det känns surt, men inte något jag direkt kan klandra Fria Ligan för. Hädanefter får jag döpa allt jag gör till oläsbara titlar som Dtrjieghrgri för att slippa risken att krocka med andra moduler. ;)

Caligo

Swashbuckler
Robert Jonsson;n114258 said:
Nu var det ju så att de "bara" var liknande, mitt hette Leviathan och det i Fenix hette Leviatan. Alltså, engelsk vs. svensk titel. Men det är inte så mycket att bråka om tycker jag. Då är det förstås värre att jag i Leviathan döpte den fjärde och sista boken till Exodus, som sedan Fria Ligan bestämde den sista (?) Mutant: År Noll boken skulle kallas. Så nu står jag där med byxan nere. Eftersom Fria Ligan är mer produktiv än mig lär de släppa sin modul först och då kan jag inte direkt kalla boken samma sak känns det som, även om jag i grundreglerna kallade det just så. Det känns surt, men inte något jag direkt kan klandra Fria Ligan för. Hädanefter får jag döpa allt jag gör till oläsbara titlar som Dtrjieghrgri för att slippa risken att krocka med andra moduler. ;)
Så vitt jag vet så är översättningar också skyddade. Om man skyddat Fox Games så gäller skyddet för Rävspel.

CapnZapp

Myrmidon
Då är det förstås värre att jag i Leviathan döpte den fjärde och sista boken till Exodus, som sedan Fria Ligan bestämde den sista (?) Mutant: År Noll boken skulle kallas. Så nu står jag där med byxan nere.
Varför då? Det handlar väl om två helt olika spel?

Om du skriver Exodus med stora bokstäver och Leviathan med halvstora bokstäver och/eller refererar till din modul som "Leviathan: Exodus" kan jag inte se någon annan effekt än att du får lite extra klirr i kassan när en och annan strökund som egentligen letade Mutant fastnade på ditt spel istället :)

Helmgast
Robert Jonsson said:
Eonsupplementet Monster & varelser kom ut nån gång i slutet av nittiotalet och nu finns två monsterböcker med samma namn till rollspelet Fantasy.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
och då kan jag inte direkt kalla boken samma sak känns det som, även om jag i grundreglerna kallade det just så.
Jag tycker definitivt inte att du ska ändra namnet om du nu redan skrivit det i grundboken. Gör som CapnZapp föreslog; Leviathan: Exodus.

Det här är dock faran med att hitta på namnet för tidigt, eller kanske snarast att annonsera namnet för tidigt. Saker kan hända längst vägen. Också vådan av att referera till andra saker i en bok. Vare sig det är hemsidor eller andra böcker.