Nekromanti NAMN PÅ 70-talsrollspelet!??

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
I förra tråden så frågade jag om nån hade ett bra namn på 70-tals fantasyrollspelet (inspirerat av Rodney Matthews med fleras illustrationer... med elric-stuk.)

Fick några bra förslag, men det känns inte helt klart än.

Det jag är ute efter ska ha samma känsla som titlarna på elricböckerna, fast på svenska då. Alternativt även fungera som undertitel till LEGEND.

Typ:
LEGEND
krigare vid tidens slut

Men det är även ok att komma med helt andra förslag, jag kanske tänker fel... :gremsmile:

"Vinnaren" får ett ex av boken när den blir klar (och omnämnade i den också, såklart)

/Tomas
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Har kollat in illustrationerna lite mer noggrant och försökt nå en känsla. Ska försöka med det där med underrubrik till LEGEND.

LEGEND
- Ur sägnernas mörker


LEGEND
- En annan tid en annan värld


LEGEND
- Vandraren genom värld och tid


LEGEND
- Minnet av historien


LEGEND
- En helgonsaga


LEGEND
- Föd myten ur fantasin


LEGEND
- Född av bragder


LEGEND
- Sagornas förstfödde


LEGEND
- Sagans barn


:gremwink: Saga... Är du med?

LEGEND
- Vandraren vid världens port


... Tja, det jag åstadkommer just nu. Försöker liksom spela på ordet legend och samtidigt ge den där fantasikänslan.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
lite mer kött på benet om vad det är för typ av kampanj/spel:

...kampanjen har samma premisser som tanken till Fjärran dalar, att man ska, om man känner för det, kunna placera in det hela i sin egan favoritvärld, eller köra det helt för sig själv.

...den ska vara mer inspirerande än detaljbeskriven, man ska själv kunna fylla på med innehåll.



...Längst bort i väster, där tvillingsolarna går ner, finns en gigantisk bergskedja. Endast ett fåtal känner till de hemliga pass som leder över den. Bortom bergen ligger ett antal riken och stadsstater som styrs av grymma krigarkungar, fallna gudar, galna magiker, demoner, präster, giriga handelshus, underliga varelser osv... över deras höga torn hela svävar stora luftskepp (tänk SKEPP, inte zeppelinare) och krigare ridande på bevingade ridjur av olika slag. Givetvis finns även urgamla ruiner från bortglömda civilisationer. Som naturligtvis är boningar för monster och märkliga raser.

...ja ni fattar.

Och man kan enbart spela människa. Möjligen människa med demonblod.
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,787
Location
Värnhem, Malmö
Jag vet inte, dina känns mer... heroiska och mytologiska. Inte så mycket 70-talsfantasy. Just "sagor" tycker jag ligger ganska långt bort från den genren.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Just "sagor" tycker jag ligger ganska långt bort från den genren.
Jo, det är sant. Dock har jag fattat på Arfert som om han ändå vill fortsätta att anspela på sagor, myter etc. för att relatera lite till Saga. Jag kan dock ha fattat fel. Fast han har ju valt LEGEND av den anledningen, tror jag... Arfert, var det så?

Du har dock väldigt rätt, Bobby. Jag behöver verkligen mer oldschool här. Jag tror jag är inne på för mycket 80-tal av någon dum anledning. För mycket He-Man i faggorna. :gremwink:

Du har inte något stämningstips?
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,787
Location
Värnhem, Malmö
solvebring said:
Du har inte något stämningstips?
Jag gillar Erol Otus:





Liksom, det är mycket litet som är traditionellt och sagoaktigt där: snarare weird och groteskt. Det är en fantasy som ännu inte upprättat vattentäta skott mot skräck och science fiction, utan snarare blandar in diverse obekanta element. Jag gillar också Craig Russells serieversion av Elricböckerna, även om jag har för mig att den kom i början på åttiotalet:



Främmande, färgstarkt och otraditionellt känns som bra ledord.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
den här stämningen (Rodney Matthews):










.... ja du hajar...

VÄÄÄLDIGT långt från "realismen" i spel som DoDT, Eon och Saga...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
solvebring said:
Just "sagor" tycker jag ligger ganska långt bort från den genren.
Jo, det är sant. Dock har jag fattat på Arfert som om han ändå vill fortsätta att anspela på sagor, myter etc. för att relatera lite till Saga. Jag kan dock ha fattat fel. Fast han har ju valt LEGEND av den anledningen, tror jag... Arfert, var det så?

Du har dock väldigt rätt, Bobby. Jag behöver verkligen mer oldschool här. Jag tror jag är inne på för mycket 80-tal av någon dum anledning. För mycket He-Man i faggorna. :gremwink:

Du har inte något stämningstips?
nix, ingen sån relation till Saga... i så fall MYTER, inte SAGOR.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
LEGEND
-Stridens hjärta

LEGEND
-Armar av stål

LEGEND
-Ödets kämpe
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Herr Persson said:
LEGEND
-Stridens hjärta

LEGEND
-Armar av stål

LEGEND
-Ödets kämpe
det där sista vart rätt bra... fast jag skulle nog säga Ödets kämpar istället..
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,720
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag gillar verkligen de där bilderna, ett sådant fantasyspel saknas i sverige.

Gällande namnet så vill jag bara inflika att jag och David Bergkvist har ett nutidsfantasyspel på g vid namn Legend. Vi har en färdig beta nu och befinner oss mitt i korrekturläsning, sedan kommer layout och sen tryck. Jag förstår hur du tänker med namnet och kopplingen till Saga, men det finns nog en risk att vi hinner ta Legend som titel.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Bobby och Arfert:
Tackar för bilderna och tipsen.
Jag vet ju liksom vad det är som söks, men min hjärna verkar halka in på tidigt åttiotal stup i ett. Jag kommer hela tiden på mig med att tanke He-Man, vart nu tusan jag fått den räven ifrån just nu. Det är därför jag behöver mer av det rätta tänket, så supertack Bobby för inspirationen.

Vad det gäller det där med relation till Saga så missförstod jag dig nog totalt, Arfert. Nå, nu när saker är klarare så ska jag suga lite till på det här med namn. Försöker tänka lite överdramtiskt just nu.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Terje said:
Jag gillar verkligen de där bilderna, ett sådant fantasyspel saknas i sverige.

Gällande namnet så vill jag bara inflika att jag och David Bergkvist har ett nutidsfantasyspel på g vid namn Legend. Vi har en färdig beta nu och befinner oss mitt i korrekturläsning, sedan kommer layout och sen tryck. Jag förstår hur du tänker med namnet och kopplingen till Saga, men det finns nog en risk att vi hinner ta Legend som titel.
Saga skulle heta Legend från början, men sen skulle det dyka upp ett annat spel som skulle heta det.. men det blev inte nåt av det, vad jag vet. Vi får se hur det blir den här gången ;-)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
gjorde en skisslogga i 70-talsstuk som inspiration... för er som inte sett en fantasy artbook från den tiden :gremsmile:



 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Inte en chans att jag orkar läsa igenom alla inlägg och sätta mig in i vad du verkligen sysslar med så jag höftar till utifrån vad som kommit in. Mitt förslag blir alltså:

LEGEND
-I mytomspunnet land

/T
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
LEGEND
- De eviga folken

LEGEND
- Världarnas vandrare

LEGEND
- Världsvandraren

LEGEND
- Den sökande själen

LEGEND
- Gudarnas utvalde

LEGEND
- Den mytomspunne med öde
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
..av de där kanske Gudarnas utvalde (eller utvalda?) funkar bäst... om man gör nåt i spelet om massor med gudar som har personliga "favoriter" på gott och ont...
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Arfert said:
LEGEND
- Föd myten ur fantasin
Mer sjuttiotal än så här blir det ju inte. Tänker på TSRs "Products of your imagination". Jag läser det som en uppmaning till spelaren på ett lite folkbildande vis.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
rjonas said:
Arfert said:
LEGEND
- Föd myten ur fantasin
Mer sjuttiotal än så här blir det ju inte. Tänker på TSRs "Products of your imagination". Jag läser det som en uppmaning till spelaren på ett lite folkbildande vis.
jag vill nog mer ha 70-talsflum än folkbildning.. :gremsmile:
 
Top