Nekromanti Namn på 1700-tals skräck/mysterie-rollspel

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hejsan,
Solvebring påpekade att Siècle de l'Obscurité skulle må bra av ett nytt namn som gärna är lite bättre och enklare att uttala. Så, ge mig era bästa tips och tankar!

Mogger

Hipsteranka
Tony.M.Meijer said:
Hejsan,
Solvebring påpekade att Siècle de l'Obscurité skulle må bra av ett nytt namn som gärna är lite bättre och enklare att uttala. Så, ge mig era bästa tips och tankar!
Solvebring har fel.

Sodivra

Champion
Måns said:
Tony.M.Meijer said:
Hejsan,
Solvebring har fel.
Siècle de l'Obscurité 4ever!

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Arvidos MC said:
Måns said:
Tony.M.Meijer said:
Hejsan,
Solvebring har fel.
Haha, tja, det har ju en god fransk kontrast mot det mer tyskklingande Götterdämmerung :gremwink:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tony.M.Meijer said:
Hejsan,
Det är nog rätt tänkt. Om nu inte spelet har jättefransk känsla.

Först för att hitta ett nytt namn behöver jag en kortkort "säljtext" om vad spelet handlar om! Alltså typ det som ska stå på baksidan.

/M

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Magnus Seter said:
Det är nog rätt tänkt. Om nu inte spelet har jättefransk känsla.

Först för att hitta ett nytt namn behöver jag en kortkort "säljtext" om vad spelet handlar om! Alltså typ det som ska stå på baksidan.
Säljtext (kanske är lite för ospecifik egentligen...):
Ett stearinljus, det är allt som står mellan religionen och vidskepelsens mörka år och rationalitetens ljusa. I det mörkret lurar galenskap, monster och fara och du är en av de som håller i ljuset som motar bort det.

Vissa kommer att falla. Många kommer att bli galna. Fler kommer att dö.

Men någon måste hålla ljuset. För alternativet är mörkret...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tony.M.Meijer said:
Haha, tja, det har ju en god fransk kontrast mot det mer tyskklingande Götterdämmerung :gremwink: [/quote]

Min enda invändning är väl att jag kan läsa Götterdämmerung som det står och då uttala det ungefär rätt. Hur man uttalar Siécle har jag inte den blekaste aning om. Och l'Obscurité har jag en aning om, men tänker inte försöka mig på i civiliserade sällskap, eftersom mitt franska uttal mest är skrattretande...

Arfert

Facit
Tony.M.Meijer said:
Hejsan,
Solve har helt rätt. Kill your darlings.
Fint namn, men för krångligt för många. Kan man inte franska är det svårt att uttala (och fatta).

Arfert

Facit
Tony.M.Meijer said:
Arvidos MC said:
Måns said:
Tony.M.Meijer said:
Hejsan,
Solvebring har fel.
Haha, tja, det har ju en god fransk kontrast mot det mer tyskklingande Götterdämmerung :gremwink:
Götter är också ett bra exempel på ett misslyckat namn. Tysk 1800-tals Wagner-romantik??? Eller?

Eksem

Champion
Så om man hårddrar det är frågan egentligen, vill man SÄLJA spelet till någon som inte kan franska? Om det är en ickefråga, då är det bäst att Tony ger spelet det namn som det har i hans hjärta. Om det ÄR en kommersiell fråga, då krävs nog ett nytt namn.

Arfert

Facit
Du borde nog satt en smiley nånstans i det inlägget. För du kan väl inte mena allvar?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank said:
Min enda invändning är väl att jag kan läsa Götterdämmerung som det står och då uttala det ungefär rätt. Hur man uttalar Siécle har jag inte den blekaste aning om. Och l'Obscurité har jag en aning om, men tänker inte försöka mig på i civiliserade sällskap, eftersom mitt franska uttal mest är skrattretande...
Jo, har du några förslag på alternativa namn?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Arfert said:
Solve har helt rätt. Kill your darlings.
Fint namn, men för krångligt för många. Kan man inte franska är det svårt att uttala (och fatta).
Jo, det är ju inte ens en darling för mig, det var mest något jag kastade ur mig lite snabbt sådär :gremwink:

Har du några bra tips på namn annars?

Mörkrets århundrade kanske låter bättre?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Eksem said:
Om det är en ickefråga, då är det bäst att Tony ger spelet det namn som det har i hans hjärta. Om det ÄR en kommersiell fråga, då krävs nog ett nytt namn.
Alltså, det skulle ju vara kul att se det i tryck, men syftet är ju att det ska spelas, och då kan ett bra namn vara en fördel.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Tony.M.Meijer said:
Eller Skuggornas sekel … men det låter nästan mer som historieböcker som vältrar sig i massmord och orättvisor än rollspel.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
DeBracy said:
Tony.M.Meijer said:
Eller Skuggornas sekel … men det låter nästan mer som historieböcker som vältrar sig i massmord och orättvisor än rollspel.
Till skillnad från rollspel som vältrar sig i massmord och orättvisor? :gremwink:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tony.M.Meijer said:
Men någon måste hålla ljuset. För alternativet är mörkret...
Jag skulle ta fast på ordet "ljus" och associationer till det.

"Laterna" plus nått påhängsord på latin kanske kan funka? Eller nått ord före "Laterna"?

"Laterna Necros"
"Laterna Obscura"
"Laterna Magica"
"Laterna Inquisitor"

Eller nått sånt?

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Arfert said:
Götter är också ett bra exempel på ett misslyckat namn. Tysk 1800-tals Wagner-romantik??? Eller?
Jag tycker att Göttërdämmërüng är ett av de bästa rollspelsnamnen någonsin. :gremgrin:

/M