Nekromanti Namn på länder

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag behöver lite hjälp med att se huruvida de namn jag tänkt ut till den fantasyvärld jag just nu skriver på ger associationer som passar till det land som de beskriver. Det skulle därför vara trevligt om ni kunde skriva era associationer när ni läser namnen, om ni tycker att det är bra eller dåliga namn och så vidare. Det skulle vara mindre trevligt om ni börjar gnälla om lingvistik och liknande, jag orkar inte hitta på språk bara för att kunna döpa ett gäng länder. Så här är namnen, åtminstone så långt jag kommit på:

Bastor
Gholt
Kyrmand
Leldh
Nerss
Scarath
Tyrmald
Vilrec
Voltirja

Lukas - med groteskt uppsvullen underläpp :gremfrown:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag tycker att namnen hör hemma i ett barbarland eller kalla bergstrakter eller så. Namnen låter lite groteska och primitiva på något sätt, men de är bra och om det är som jag tror så passar de riktigt bra in. Om inte så får jag gissa igen... :gremlaugh:

Vad vinner jag ifall jag gissade rätt land? :gremwink:

Zadrith

Hero
Jag tänker inte ägna mig åt lingvistiskt gnäll men det vore bra att veta hur du har tänkt dig att de skall uttalas om man skall bedöma dem.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Nu har du fått det här om bakarslet, det är ett land per namn. Angående "barbar"-stuket, det är så jag gillar mina namn. Och för vissa stämmer det också.

Om du gissar rätt kommer dina idéer om vilket land som är vilket finnas med i världen. :gremtongue:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
De flesta uttalas som de skrivs. Gholt långt bak i gommen, om du äger modulen "Dvärgar" till Eon är det samma ljud som i "Ghor". "Dh" i Leldh är ett tonande läspljud. "C" i Vilrec uttalas som "K".

Ackerfors

Alas, your rapids!
Aha! :gremblush: Oj då... :gremsmile: Jag läser inte riktigt rätt känner jag... :gremcrazy:
Jag fick nog för mig att det var länder på platser i landet. :gremsmile:

Ja, barbar-stuket är häftigt, så länge det inte blir för civiliserat. :gremlaugh:

Duddmannen

Hero
Länder med namn

OK, here goes:
Bastor
Stora, vinterklädda skogar där sabeltandade tigrar jagar folk och fä. Endast de allra hårdaste barbarerna överlever.

Gholt
I de snötäckta bergen lever små grupper av människor i befästa grottor och borgar som tycks klänga sig fast på ibland lodräta bergssidor.

Kyrmand
Öken och en vind som sveper fram över sanddyner mot det safirblåa havet. I de låga husen av vit sten lever ett stolt och rikt folk med de finaste hästar världen skådat.

Leldh
På de grönskande ängarna och gyllene åkrarna växer enorma rikedomar i form av frukt, säd, druvor och örter. Folket är välmående men också väl medvetna om sina skatter som de försvarar med stål.

Nerss
Träsket gömmer en förlorad civilisation.

Scarath
Ödsliga hedar där grupper av nekromantiker bosatt sig i höga stentorn och ägnar dygnets timmar åt att frammana skelett och andra former av vandöda.

Tyrmald
Den djupa skogen hyser ett främmande folk som gömmer stora hemligheter och därför misstänksamma bevakar alla som vågar ge sig in i deras rike.

Vilrec
Det välmående kungariket utgör inget hot mot sina grannar. Däremot straffas lagbrytare hårt och landet har komplexa lagar. Resande bör ta sig i akt.

Voltirja
Stäppens nomader följer sina boskaphjordars vandringar under året. Gästvänliga och hedervärda barbarer vars antal är svårräknat.

Mina spontana reaktioner. Ha det gôtt!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Länder med namn

Bastor
Stora, vinterklädda skogar där sabeltandade tigrar jagar folk och fä. Endast de allra hårdaste barbarerna överlever.

Nära, men fel klimat!

Gholt
I de snötäckta bergen lever små grupper av människor i befästa grottor och borgar som tycks klänga sig fast på ibland lodräta bergssidor.

Ungefär så, ja.

Kyrmand
Öken och en vind som sveper fram över sanddyner mot det safirblåa havet. I de låga husen av vit sten lever ett stolt och rikt folk med de finaste hästar världen skådat.

Ingen öken, men annars ungefär rätt.

Leldh
På de grönskande ängarna och gyllene åkrarna växer enorma rikedomar i form av frukt, säd, druvor och örter. Folket är välmående men också väl medvetna om sina skatter som de försvarar med stål.

Hyfsat rätt.

Nerss
Träsket gömmer en förlorad civilisation.
Scarath
Ödsliga hedar där grupper av nekromantiker bosatt sig i höga stentorn och ägnar dygnets timmar åt att frammana skelett och andra former av vandöda.

Nej, inget där.

Vilrec
Det välmående kungariket utgör inget hot mot sina grannar. Däremot straffas lagbrytare hårt och landet har komplexa lagar. Resande bör ta sig i akt.

Klassiskt feodalrike. Så det är väl hyfsat rätt.

Voltirja
Stäppens nomader följer sina boskaphjordars vandringar under året. Gästvänliga och hedervärda barbarer vars antal är svårräknat.

Mer "ogästvänliga och hedersamma barbarer vars antal är lätträknat,då prästerna håller koll på mängden potentiella offer".

Annars verkar det antingen som om du är en mycket listig och empatisk människa, eller att jag skrivit ihop ett gäng hyfsade namn. :gremsmile:

Ackerfors

Alas, your rapids!
länder på platser i landet

Jo, du verkar mer än lovligt förvirrad.
Fan, vad yr jag är... @_@

Namn på STÄDERNA i landet ska det ju vara... :gremwink:

Mask_UBBT

Hero
ja, det där var väl helt ok namn..
Personligen är jag ju hyper-känslig vad gäller namn, och jag vill alltid veta vad de betyder.

därför håller jag för tillfället på att bygga på dett eget språk, bara för att få namn som betyder något.

Exempel, Devidin Chouli, Devid hopp. Devid är ett land, och Det namnet betyder i det nämaste "Sakrament"...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag har uppemot 25 länder och minst 9 olika "kulturer" (alltså inte med skillnader i stil med Europa/Kina, snarare Norden/kontinenten), då är det mycket enklare att ta ett namn som låter fint och sedan bygga ut ett antal glosor när jag behöver beskriva det landet närmre.

Om man fokuserar på en "mindre" spelvärld som du tycks göra ska man kanske bygga ett språk, men om man, som jag, gillar varierade miljöer vill man nog vänta, om inte alal ska snacka "Common", det vill säga...

Tyr

Hero
Här har du mina mystiska associationer:

Bastor - Ger mig av någon anledning bara associationer med ondska. Beror antagligen på Mordor och ett plan med liknande namn i D&D som jag inte kommer på namnet på. Jag skulle nog ha skippat det namnet.

Gholt - Dvärgar, bergigt, lågbefolkat, lever på gruvdrift.

Kyrmand - I närheten av Tyrmald, gränsland, orörd natur, många sjöar.

Leldh - Namn med ickemänskligt ursprung, litet kustland, högbefolkat sett till sin storlek, rikt land.

Nerss - Reptilmän, litet land, består mest utav sumpmakt och träsk, inga andra länder är intresserade av Nerss.

Scarath - Arabiskt land, mycket varmt klimat, kustland, blomstrande handel och kultur.

Tyrmald - Tyskklingande, mycket skog, orörd natur, gränsland.

Vilrec - Typisk medeltida feodal stat, expansionslysten kung, ingen kust, högt befolkningsantal.

Voltirja - I närheten av Leldh, har ett gemensamt förflutet med Leldh, rikt på traditioner och anser att Leldh har försummat dom, är större än Leldh och utan kust.

Tyr - hoppas att han får rätt på något i alla fall.

Duddmannen

Hero

Annars verkar det antingen som om du är en mycket listig och empatisk människa, eller att jag skrivit ihop ett gäng hyfsade namn.
Visserligen är jag både listig och empatiskt, men jag tror faktiskt att namnen gjorde huvuddelen av jobbet.

Nu visste jag i och för sig inte att man skulle gissa hur det verkligen förhöll sig med länderna, jag trodde att man skulle komma på lite idéer om vad det skulle kunna vara för ett sorts ställe för att ge dig inspiration.

Bra namn hur som helst!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Namnet Bastor härhör faktiskt från en felskrivning av Baator, så du har mer rätt än du tror! Dock har landet inte särskilt mycket gemensamt med något av dina onda länder.

Gholt saknar, liksom spelvärlden i övrigt, dvärgar, det befolkas mest av getherdar och liknande folk. Mest ett ställe som finns där för att vara en pitoresk liten avkrok.

Kyrmand är ett civiliserat land, vars folk dock har band till Tyrmald, främst genom en viss inflyttning då de tyrmiska flyktingarna förflyttade sig från Voltirjas fångenskap.

Nerss verkar många associera till träsk, beror det måhända på "dubbel-s":ens väsande karaktär som skapar associationer till ormar och liknande träskkravlande kreatur? Förutom en viss regnighet har dock ingen haft rätt.

Scarath är lite arabiskt och handelsinriktad, dock försett med kust (den kustlösa grannen Leldh blockerar effektivt karavaner till flertalet länder, vilket ger ett hotande handelskrig).

Tyrmand är i viss mån ett gränsland med gotisk prägel. Här får du närmast full poäng!

Vilrec är i högsta grad feodalt (modell tidig medeltid, inte modell högmedeltid) och med en expansionslysten kung, dock har det kust.

Voltirja är ett halvbarbariskt rysk-finsk-aztekiskt (ryskt i allmän "stil", finskt i religion, aztekiskt i religionens tillämpningar) land långt upp i norr.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Det var mest ämnat som ett test för att se om jag hade "stämningsfulla" namn, men ni har gett mig lite inspiration också, då världsskapandet inte är så långt gånget än (jag har mest tänkt ut huvuddragen för de större länderna och olika konflikter).

Mask_UBBT

Hero
Min värld består av tre övergripande kulturer, med otaliga subkulturer, men som du säger så är världen ganska "liten" vad gäller yta. Däremot tycker jag inte alls att den antyder att det inte kan vara varierande. I alla fall inte i mitt fall(Ojdå, Mask är även ödmjuk!) då brist på yta i detta fall inte betyder att områdena är närbelägna i praktisk mening.

De tre övergripande kulturernas uppdelning är efter två saker; språk och härkomst. Härkomst inkluderar i regel även konst och dylikt. Två a språken är besläktade, och då det är mycket enkelt att ändra ett språk på ett trovärdigt sätt att bli ett annat, genom att göra dialekter av språket(löjligt simplet) och sedan upprep porceduren tills det är nästan oigenkänneligt. Det tredje språket är mer avlägsetbesläktat, och även det är ganska enkelt att simulera. Man förenklar gammatiken till minsta möjliga beståndsdelar, och bygger på den igen åt ett annat håll. Plötsligt har man tre språkulturer.

Om man dessutom gör dialekter av dessa, vilket i regel bara görs genom att skriva upp vissa avikelser i grammatik och en modifiering av ljudalfabetet, så blir världen ytterligare lite nyanserad. Det är en sak jag ogillar med stora ytor där alla talar samma språk. Det finns ingen anledning i världen till att bönder i västra Spanien ska förstå vad bönder i Östra spanien säger....

/MAsk

Tarill

Warrior
Leldh gör att jag av någon anledning tänker kelter.

Nerss får mig inte att tänka på något speciellt faktiskt.

Men nu måste jag fråga vad som dyker upp i huvudet på folk när de hör namnen:

Arenthi

Mair Eri

Kere Achotinn

Vandarien

Tach Ergi

Leth

Dimard

Hendu

Sinien