Pom
Swashbuckler
I flera av mina hembyggen har jag använt samlingsnamnet Dolskhet för sådant.Smyga/Gömma sig/”Dold förflyttning”
I flera av mina hembyggen har jag använt samlingsnamnet Dolskhet för sådant.Smyga/Gömma sig/”Dold förflyttning”
Ska är väl att ta i, det är bara att jag tycker att det känns mer rätt så (fast adjektiv går också bra för grundegenskaper). Detta är naturligtvis enklare om man skriver på engelska, där kan man ju gå mycket friare mellan verb-, substantiv- och adjektivformer av ord.Du vill alltså att man ska använda verb till färdigheter och substantiv till grundegenskaper.
Hemlighet. I min grupp är alla hemliga jämtSmyga/Gömma sig/”Dold förflyttning” (för att använda DoD6-beteckningen): Jag funderar på Oseddhet, men det täcker ju inte riktigt in Smyga. I Gondica används Omärklighet vilket jag tycker låter lite väl märkligt.
Eftersom jag är rätt säker på vad du ska ha allt det här till, föredrar jag KöpmanskapKöpslå/Värdera: Jag använder Köpmanskap för närvarande, men funderar även på Handel. Båda låter ganska bra.
Lurighet, av samma skäl som Hemlighet ovanÖvertala/Bluffa/Ljuga/Förföra etc: För närvarande använder jag Retorik, samma som i DoD6, men det känns ganska fel. Argumentera är också en möjlighet.
Muy, muy gut. Me like.Lyssna/Upptäcka saker etc: Vaksamhet, och det trivs jag ganska bra med.
Varför inte Zoologi? Det betyder ju Djurlära (vilket också funkar, förvisso). Och om de här färdigheterna ska vara till det jag tror, så passar namn som Zoologi bra in i stilen också. Tycker jag i alla fall.Djurträning/Zoologi/Djurmedicin: Nu använder jag Djurkunskap, men det känns inte bra alls.
Eller så kan man göra som jag gjorde i ett gammalt spel. Jag hade en hierarkisk struktur på färdigheterna, där man fick lov att sätta ett visst antal poäng på de grövre nivåerna (som då gälldeför allt under dem) innan man var tvungen att gå ner på detaljerade nivåerna och specialicera sig."En nackdel med smala färdigheter är att det är vansinnigt lätt att missa något av det som täcks in av den breda färdigheten. Dels kan spelaren glömma att köpa det eftersom det finns för många färdigheter att välja mellan och dels kanske det inte ens finns någon färdighet för det."
Därför bör rollspelet ha yrkesmallar som inte är begränsande utan tipsande. Helt enkelt, skall man spela riddare så finns det ett exempel på en riddare med allt som hör till och/eller en generell mall (dvs färdighets-, egenskaps- och egendomsuppspaltningar).
Det är ungefär det systemet jag tycker känna bäst just nu, fast med färre steg. Jag har breda färdigheter som är tänkta att tillsammans omfatta i princip allt man kan göra, men man har möjlighet att specialisera sig på en enskild gren av färdigheten. I Millennium innebär specialiseringarna bara att man får +2, men i det spel jag skriver nu kan man ha vilket värde som helst i en specialisering.Eller så kan man göra som jag gjorde i ett gammalt spel. Jag hade en hierarkisk struktur på färdigheterna, där man fick lov att sätta ett visst antal poäng på de grövre nivåerna (som då gälldeför allt under dem) innan man var tvungen att gå ner på detaljerade nivåerna och specialicera sig.
Jag tror att vi evolverat enligt ungefär samma linje, för det system jag pysslar med nu är väldigt likt hur du sköter det.Det är ungefär det systemet jag tycker känna bäst just nu, fast med färre steg. Jag har breda färdigheter som är tänkta att tillsammans omfatta i princip allt man kan göra, men man har möjlighet att specialisera sig på en enskild gren av färdigheten. I Millennium innebär specialiseringarna bara att man får +2, men i det spel jag skriver nu kan man ha vilket värde som helst i en specialisering.
Exempel: Stjäla är en färdighet. Specialiseringar inom den kan till exempel vara Låsdyrkning, Fickstöld, Bilinbrott, Kassaskåpsknäckning eller Säkerhetssystem. På så sätt kan man individualisera sig, utan att det finns risk att man missar något man borde kunna.