Nekromanti Namn på färdigheter

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Smyga/Gömma sig/”Dold förflyttning” (för att använda DoD6-beteckningen): Jag funderar på Oseddhet, men det täcker ju inte riktigt in Smyga. I Gondica används Omärklighet vilket jag tycker låter lite väl märkligt.

Jag använder "Undgå Upptäckt" och expanderar den till att omfatta saker som ficktjuveri och förklädnad (mina färdigheter är bre-he-heda).
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Du vill alltså att man ska använda verb till färdigheter och substantiv till grundegenskaper. Jag fattar. :gremsmile: Däremot är jag inte säker på att jag håller med.


/Dimfrost
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Du vill alltså att man ska använda verb till färdigheter och substantiv till grundegenskaper.
Ska är väl att ta i, det är bara att jag tycker att det känns mer rätt så (fast adjektiv går också bra för grundegenskaper). Detta är naturligtvis enklare om man skriver på engelska, där kan man ju gå mycket friare mellan verb-, substantiv- och adjektivformer av ord.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Smyga/Gömma sig/”Dold förflyttning” (för att använda DoD6-beteckningen): Jag funderar på Oseddhet, men det täcker ju inte riktigt in Smyga. I Gondica används Omärklighet vilket jag tycker låter lite väl märkligt.
Hemlighet. I min grupp är alla hemliga jämt :gremsmile:


Köpslå/Värdera: Jag använder Köpmanskap för närvarande, men funderar även på Handel. Båda låter ganska bra.
Eftersom jag är rätt säker på vad du ska ha allt det här till, föredrar jag Köpmanskap :gremsmile:


Övertala/Bluffa/Ljuga/Förföra etc: För närvarande använder jag Retorik, samma som i DoD6, men det känns ganska fel. Argumentera är också en möjlighet.
Lurighet, av samma skäl som Hemlighet ovan :gremgrin:


Lyssna/Upptäcka saker etc: Vaksamhet, och det trivs jag ganska bra med.
Muy, muy gut. Me like.


Djurträning/Zoologi/Djurmedicin: Nu använder jag Djurkunskap, men det känns inte bra alls.
Varför inte Zoologi? Det betyder ju Djurlära (vilket också funkar, förvisso). Och om de här färdigheterna ska vara till det jag tror, så passar namn som Zoologi bra in i stilen också. Tycker jag i alla fall.


/Feliath - de andra har jag ingen aning om
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Breda färdigheter (OT)

Jag gillar inte breda färdigheter. Nån som är bra på att hoppa är inte givetvis bra på att klättra. Nån som är bra på att ljuga är inte nödvändigtvis bra på att förföra. Däremot förenklar breda färdigheter men jag tycker att mer specifika färdigheter förstärker rollpersonens drag. Likaså många grundegenskaper. Det är inte för att krångla till det utan för att mejsla ut karaktären (vilket man iofs kan göra på fler sätt).
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Re: Breda färdigheter (OT)

Det är en stor smaksak, men ofta blir regelsystem med för många system dåligt balanserade i mitt tycke. En del färdigheter överanvänds, det är blir svårt att ksapa en realistiskt RP (med de EP man tilldelas) bara för att man måste sitta och peta i så många olika färdigheter.

Givetvis är nackdelen med mer breda färdigheter att man kanske inte kan bli lika "specialiserad" gentemot andra i gruppen. Men jag kanske är naiv då jag trodde att det där med mejsla ut Karaktären istället gjordes genom rollspel, personlighet och bakgrund?
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Breda färdigheter (OT)

Månva färdigheter är inte detsamma som många system. Jag har 1T100 system som gäller för alla färdigheter. Dessutom gillar jag tanken med många färdigheter av den anledningen att jag premierar ickevåld i mitt spel. Du tjänar EP på att inte ta till vapen (dessutom är vapen skitfarligt men det är en annan grej). Därför får man rätt många färdigheter men kan välja ett fåtal.

Givetvis ska karaktären skapas av bakgrund etc. Det har jag tagit extremt mycket fasta på i spelet och där håller jag med dig till fullo.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Re: Breda färdigheter (OT)

En nackdel med smala färdigheter är att det är vansinnigt lätt att missa något av det som täcks in av den breda färdigheten. Dels kan spelaren glömma att köpa det eftersom det finns för många färdigheter att välja mellan och dels kanske det inte ens finns någon färdighet för det.

Om man tar Akrobatik (eller vad man nu vill kalla det) som exempel, kan man dela upp det i Hoppa, Klättra och eventuellt även fler färdigheter. Men hur gör man då om någon ska göra en volt eller hänga i romerska ringar eller försöka fånga ett kastat föremål när han hänger i knävecken från landningsställen på en helikopter? Med smala färdigheter är det risk att man inte hittar någon som passar alls, medan man alltid brukar kunna göra det med breda färdigheter.

/tobias

(Pytteändring gjord.)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Re: Breda färdigheter (OT)

Skönt att se att vi är lite överens i alla fall. Jag såg att jag dessutom skrivit fel i min förra post - många system är för dåligt balanserade med dess färdigheter (inte system :gremcrazy: ). Jag förutsätter att ett regelsystem har samma mekanik för samtliga färdigheter, vad jag däremot menar är just balansen mellan behovet av en färdighet, dess införskaffande och dess kostnad. Det blir lätt att färdigheter faller bort och inte använts där detfinns många färdigheter.

Gurgeh tar också upp vad jag menar med sitt inlägg.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Re: Breda färdigheter (OT)

En nackdel med smala färdigheter är att det är vansinnigt lätt att missa något av det som täcks in av den breda färdigheten. Dels kan spelaren glömma att köpa det eftersom det finns för många färdigheter att välja mellan och dels kanske det inte ens finns någon färdighet för det.

Därför bör rollspelet ha yrkesmallar som inte är begränsande utan tipsande. Helt enkelt, skall man spela riddare så finns det ett exempel på en riddare med allt som hör till och/eller en generell mall (dvs färdighets-, egenskaps- och egendomsuppspaltningar).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Breda färdigheter (OT)

"En nackdel med smala färdigheter är att det är vansinnigt lätt att missa något av det som täcks in av den breda färdigheten. Dels kan spelaren glömma att köpa det eftersom det finns för många färdigheter att välja mellan och dels kanske det inte ens finns någon färdighet för det."

Därför bör rollspelet ha yrkesmallar som inte är begränsande utan tipsande. Helt enkelt, skall man spela riddare så finns det ett exempel på en riddare med allt som hör till och/eller en generell mall (dvs färdighets-, egenskaps- och egendomsuppspaltningar).
Eller så kan man göra som jag gjorde i ett gammalt spel. Jag hade en hierarkisk struktur på färdigheterna, där man fick lov att sätta ett visst antal poäng på de grövre nivåerna (som då gälldeför allt under dem) innan man var tvungen att gå ner på detaljerade nivåerna och specialicera sig.

Man kunde tex ha 1 i Strid (vilket gälde för alla stridsfärdigheter), 4 i Närstrid (vilket gällde för alla närstridsfärdigheter), 8 i beväpnad närstrid (ni kan gissa va?) innan man var tvungen att gå ner på enskilda vapenfärdigheter.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Re: Breda färdigheter (OT)

Eller så kan man göra som jag gjorde i ett gammalt spel. Jag hade en hierarkisk struktur på färdigheterna, där man fick lov att sätta ett visst antal poäng på de grövre nivåerna (som då gälldeför allt under dem) innan man var tvungen att gå ner på detaljerade nivåerna och specialicera sig.
Det är ungefär det systemet jag tycker känna bäst just nu, fast med färre steg. Jag har breda färdigheter som är tänkta att tillsammans omfatta i princip allt man kan göra, men man har möjlighet att specialisera sig på en enskild gren av färdigheten. I Millennium innebär specialiseringarna bara att man får +2, men i det spel jag skriver nu kan man ha vilket värde som helst i en specialisering.

Exempel: Stjäla är en färdighet. Specialiseringar inom den kan till exempel vara Låsdyrkning, Fickstöld, Bilinbrott, Kassaskåpsknäckning eller Säkerhetssystem. På så sätt kan man individualisera sig, utan att det finns risk att man missar något man borde kunna.

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Breda färdigheter (OT)

Det är ungefär det systemet jag tycker känna bäst just nu, fast med färre steg. Jag har breda färdigheter som är tänkta att tillsammans omfatta i princip allt man kan göra, men man har möjlighet att specialisera sig på en enskild gren av färdigheten. I Millennium innebär specialiseringarna bara att man får +2, men i det spel jag skriver nu kan man ha vilket värde som helst i en specialisering.

Exempel: Stjäla är en färdighet. Specialiseringar inom den kan till exempel vara Låsdyrkning, Fickstöld, Bilinbrott, Kassaskåpsknäckning eller Säkerhetssystem. På så sätt kan man individualisera sig, utan att det finns risk att man missar något man borde kunna.
Jag tror att vi evolverat enligt ungefär samma linje, för det system jag pysslar med nu är väldigt likt hur du sköter det.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Breda färdigheter (OT)

Akrobatik är i min mening avancerade akrobatiska konster medan hoppa o klättra är rätt grundläggande färdigheter de flesta kan men olika bra. För att fånga ett föremål har jag iaf en grundläggande färdighet som man alltså erhåller frånbörjan. Att hänga i knävecken skulle jag föreslå som ett par SMI samt STY motståndsslag. Motståndsslag lkan oftast täcka in en eventuellt missad färdighet. Och skulle det vara så att man anser att en färdighet itne finns så kan man modifiera den utifrån den man har tex akrobatik.

jag förstår din mening men tycker nog ändå om många färdigheter av tidgare redogjorda skäl.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Breda färdigheter (OT)

Jag ser er poäng och tycker den är vettig. Men som jag själv tycker så vill jag ha detaljerade beskrivningar av färdigheter - de tenderar att bara bli en siffra man låsr för ; man lyckas eller inte. I mitt system så finns detaöjerade regler för varje färdighet i de fall de verkligen spelar roll och är avgörande. Därför ska en färdighet verkligen ha en avgörande betydelse för karaktären. Lika mycket som stirdsfärigheter för i mitt spel premieras icke våld. Därav blir det svårt att ha breda färdigheter där man kan plocka in alla färdigheter man tycker passar under en huvudfärdighet även om jag har detta system på vissa av färdigheter så som fordonsfärdigheter.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Re: Breda färdigheter (OT)

"I mitt system så finns detaöjerade regler för varje färdighet i de fall de verkligen spelar roll och är avgörande."
Och vem ska lära sig alla regler och kunna dem under speltillfället? Jag tycker synd om spelledaren.. Visst kan du dem, men det är för att du har skrivit dem.. Tänk på att någon annan faktiskt ska memorera dem också.. Visst har jag själv detaljerade regler (i ett BRP-system), men de kan man använda om man själv vill.. Allting stödjer sig på en bas för hur man använder färdigheterna.. Kommer man inte ihåg en regel, så kan man lätt improvisera eller utgå från hur tärningen visar och hur man bör tolka alla färdighetsslag.. Jag antar visserligen att du gjort likadant?

Jag gjorde nämligen så för jag tröttnat på alla rollspel som hade specifika regler för alla färdigheter.. Det är också därför jag numera är mer för breda färdigheter än vad jag var förut..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som själv tänker i samma banor som troberg och Gurgeh när Han klurar på sitt nya färdighetssystem
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Breda färdigheter (OT)

Självklart behöver man inte detaljstudera färdigheterna varje gång man använder dem. Men då de blir till ett avgörande kan man använda regler för att lyckas om man vill. Hela spelet bygger på att man kan använda de regler man vill och strunta i de man inte vill använda. Spelar man med alla regler blir det lite komplicerat. Spelar man med grundreglerna blir det enklare.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
  • Röra sig obemärkt för smyga och gömma sig
  • Handel för köpslå och värdera med specialiseringar mot olika varugrupper.
  • Jakt med specialiseringar mot storjakt, jakt och fällor och överlevnad med specialiseringar mot biotoptyper.
  • Retorik med specialiseringar mot t.ex. auktoritet, bluff, tal elelr undervisningsdialog. Förföra ligger dock som en specialisering under etikett.
  • Akrobatik med specialiseringar mot olika friidrotter, klättra och liknande.
  • Uppmärksamhet med specialisering mot smak & lukt (en enda spec.), syn, hörsel och övervakning.
 
Top