Nekromanti Namn till vanar????

Freelancer

Warrior
Har ett ganska stort och irriterande problem. Jag har skapat en ny karaktär som är vanar. Nu har jag svårt att komma på ett namn. Man kan ju liksom inte välja vilket namn som helst.
Tänk om man döper sig till ett jättehäftigt namn men som inte passar till en vanar. Namnet är ju jätte viktigt, tycker jag, för att man ska trivas med sin karaktär. Jag har inte tillgång till Spelarens Handbok, där står det väl en hel del om namn tror jag. Är det nån som har bra tips om var man kan hitta förslag på namn, eller åtminstonde hur ett sådant ska se ut, med ändelser o.s.v.... för ett Cirefaliskt namn ska väl ha ett CZ med i namnet (tror jag). typ alltså......

Martin Eriksson

Veteran
Namn till Jiargier och Asharier

Detta är taget direkt ifrån spelarens handbok.

Asharien

I Asharien är det vanligt att man kompletterar sitt förnamn med efternamn, faderns namn, sitt yrke eller ett illnamn. Själva namnen är ofta innebördslösa och har en klang som i en annan värld skulle uppfattas som amerikansk. Exempel på ashariska namn är Cart Rollon, Backard Ronas son, Hammand Sadelmakare och Vilk den kvicke.

Mansnamn: Alex, Ardel, Anstir, Ben, Cart, Ciro, Danyl, Dedrik, Ervin, Efreim, Foss, Frod, Gart, Grim, Hansel, Herkel, Ivon, Jerras, Jibber, Jon, Karlis, Len, Logan, Lomin, Lonny, Menner, Morgan, Nero, Nick, Niles, Ort, Paul, Quart, Runo, Rupert, Sebul, Solomon, Slim, Tim, Tomeran, Todor, Ulfsic, Vili, Volker, Yaram, Yven, Zed.

Jargien

Jargiska namn har en klang som jämfört med andra världars språk skulle kunna betraktas som romersk eller grekisk. Det är vanligt att man lägger sin hemort eller sitt yrke efter namnet, till exempel Aridos av Tibara eller Antonius Kock.

Mansnamn:

Arcadius, Boethius, Caros, Damian, Elius, Felix, Galin, Hiberos, Ignatius, Josen, Keron, Leon, Marius, Nadian, Oktavian, Petros, Quentin, Rogelius, Sarrus, Tatian, Uthos, Valerian, Xandros, Yrgamos, Zenos.

Anledningen till att jag inte tar med kvinnonamn är att Freelancer inte är intresserad av dem.....ingen annan....om det nu finns feminister där ute....=)

Helmgast
Mundana

Kolla på namnen i Mundana, så kan du ju dra en slutsats hur de "bör" vara för respektive kultur.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Kvinnor är bra

Du menar att det inte görs några kvinnliga karaktärer alls ?

Jag har en kille i min spelgrupp som spelar kvinna för andra gången i rad nu och det funkar faktiskt alldeles utmärkt.

Som han sade för att övertyga mig.

Vi kan spela dvärgar, tiraker och konstiga varelser. Vi kan spela långsamma troll och folk har till och med spelat extremt trögtänkta och konstigt tänkande träd. Vi kan spela alver med deras väldigt komplexa mentalitet men..
vi kan inte spela kvinnor ?

Förövrigt så finns det faktiskt gott om kvinnliga SLPs, och dom borde väl inte gå namnlösa eller ?

Martin Eriksson

Veteran
Re: Kvinnor är bra

Om jag inte utryckte mig tydligt nog så är det Freelancer som inte ska spela en kvinna...därför var det onödigt att skriva med kvinnonamn...

Ackerfors

Alas, your rapids!
Är det fel att vara maskulinist?

Inte för att jag är något av det, men det ska vara rättvist i samhället...

Mouja

Hero
Jag tror inte att Cirefaliska namn måste ha Cz med i namnet ... men jag är inte säker har nämligen inte tillgång till Spelarens Handbok just nu. Och en liten fråga ... finns det tillgång till mer information om Det Cirefaliska Samväldet än det som står i Mundana ????

Helmgast
Re: Är det fel att vara maskulinist?

Nä, kör på bara.

Det är så här ni försår jag gillar killar
killar är världens bästa kön
Det är så här ni försår jag gillar killar
dom kan få mustasch öch högre lön.

Vilka har makten i vårt samhälle?
Vilka kommer hem och tar på sig jeans?
Jo, killar, killar, killar, killar, killar!
Killar är världens bästa kön!

Glittergrus

Veteran
Re: Är det fel att vara maskulinist?

Just därför bör mna vara feminist, eftersom det är dags för rättvisa!
Kvinnor har allt för länge blivit förtryckta världen över.

Jag kan dock förstå varför det även är så inom rollspel, i alla fall fantasy utspelar isg i en tid när kvinnokamp inte direkt stod på dagordningen och sen så är det ju mest killar som spelar också.

SL-mannen

Veteran
Jag förstår inte vad ditt inlägg har med vanariska namn att göra. Jag tror inte attt det finns någon annan info men det lär la komma ut nån bok om dem snart.../images/icons/king.gif

Helmgast
Det var ironi

Missla!
Men du kan ju ta och titta i EONs regelbok, på sidan om karaktärsdraget Amor, på nån magisida, och en religionssida. Porr. Det är inte bra. Nä. Och sånt förekommer i rollspel.

Ja, jag är feminist. Punkt.

Roblin

Warrior
SAOL säger...

...feminism [-is´m] s. -en
rörelse för kvinnors jämställdhet med män m.m.

Det där kan väl de flesta skriva under på att de stödjer.

Helmgast
Påhopp!

Och det du säger är inte heller sant.

Jag tror du vet att jag faktiskt är feminist.

Frixeray

Swordsman
Re: Fakta!

Ja, jag vet att du är feminist, MEN, låtom oss då fråga Silversurfan och Ignatius så skall vi nog se vem som har rätt!Fatta, jag bara jävlas med dej lite, även om jag står fast vid att du gjorde vad du gjorde.../images/icons/wink.gif

Toggrikk

Veteran
du där

/images/icons/mad.gif
Han förklarade ett ord för en hop småbarn som inte viste vad det betydde... Inte du heller kanske?