Nekromanti Namnbruk i Dungeons & Dragons

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Fick ett grannlaga problem av min käre make. Han håller på att bygga ihop en uppslagningsmotor i Excel för Dungeons and Dragons, den ska innehålla slumpfaktorer som namn mm.

Visst så längt är allt rätt lätt. Men haken är den att i grundreglerna för 3.5 så har man bara radat upp namnen utan någon som helst åtanke på kön. Själva har vi inte läst mycket litteratur eller världsbeskrivningar etc som hör samman med spelet, vilket leder till att först han och sedan jag stod som små (ok stora) fågelholkar när vi försökte reda ut könstillhörighet på namnen.

Jag menar vissa namn känns kanske självklara, men andra ingår inte i "vår verkliga" namnuppsättning eller i någon annan kulturs sådan.

Hjälp mig nu, har jag fått någonting rätt i medföljande lista?

Pom

Swashbuckler
Ja, jo, jag skulle nog ha placerat namnen som ni gjorde - en snabb skumning är allt jag gjort.

Men eftersom D&D är tänkt att användas till många olika kampanjvärldar är väl namnlistor en sådan sak som bör göras kampanjvis (för att inte tala om kulturvis)?

Fast å tredje sidan, den där typen av namn skulle nog funka i både Greyhawk och Realms. Ebbe har jag ingen koll på. Dragonlance, jovars.

Men återigen, å fjärde sidan, inte skulle dessa namnlistor fungera i någon av mina egna kampanjer, inte för att de är så märkvärdigt originella utan för att jag tycker namnsed är en skojig och lättanvänd del av kulturbeskrivningarna.