Nekromanti Namnförslag till Steam

Pixie_UBBT

Veteran
Joined
21 Dec 2002
Messages
87
Location
Stockholm
Vi har haft lite diskussioner om namnet för vårt Steampunk spel. Jag hade först tänkt formen "Steam: Impossible", eftersom det är Steampunk, och det är lite flört med "mission: impossible". Men det finns önskemål och förslag att vi ska köra med ett svenskt namn istället och då gillar jag "Ångkraft: Omöjligt uppdrag" bäst.

Vad sägs!? Spill it out, ye old chaps!
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Tja, man ska väl spela hemliga agenter i det brittiska samvärldets tjänst så kanske

Imperiets skuggor

eller

Rosornas krig

(om man har med en sådan storplot).
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,361
Location
Örebro
Jag har ju redan sagt vad jag tycker rörande namnet, men Ångkraft: Omöjligt uppdrag tycker jag är ett bra namn. :gremsmile:
 

Pixie_UBBT

Veteran
Joined
21 Dec 2002
Messages
87
Location
Stockholm
Eftersom jag inte är den intellektuella typen, så präglar nog den första versionen av Steam-spelet min typ av lir - action.

Någon större komplott förekommer inte just nu i det som är skrivet, däremot så beskrivs världsläget rätt hyfsat så att spelarna får scenbilden klar för sig.

Det är mycket riktigt som du skriver - agentlir i drottningens tjänst - så ett namn som "Imperiets skuggor" skulle nog funka också.

Mer förslag! Och gärna synpunkter på just "Ångkraft: Omöjligt uppdrag" tack!
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Fler förslag

Om man ska flörta med redan tagna, gamla hederliga namn så varför inte

"I hennes majestäts hemliga tjänst"

"Special branch" (så heter väl specialpolisen i filmen From Hell)
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Jag gillar det inte tyvärr, men jag är inte så inne på steampunk så jag är nog inte rätt målgrupp.
Steampunk har jag lärt mig lite vad det är men om jag skulle se det svenska namnet på det sättet så är jag inte säker på att jag skulle kopla i hopp dem :gremsmirk:

Det är dock roligt att du tänkt på ett svenskt nam, jag är inte så förtjust i utländska namn på svenska produkter.

Nu när jag tänker på det så kanske det skulle kunna funka, men då skulle jag vilja ha en underrubrik eller slogan som den till Saga
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,607
Location
Fallen Umber
Mer förslag! Och gärna synpunkter på just "Ångkraft: Omöjligt uppdrag" tack!
Några förslag har jag inte direkt att komma med (jag är själv ohyggligt dålig på att komma på namn, även om det inte förhindrar mig att klaga på andras), men jag måste säga att namn med kolon i generellt sett inte är så snygga. Det har gjorts för mycket, helt enkelt. Och "ångkraft" känns lite väl nedtonat kanske.

Men ska inte ni vara reklamare och sådana? Då måste det ju vara enkelt att komma på bra namn? :gremlaugh:


/Dimfrost
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,596
Location
En mälarö
Några förslag:

Ånga och skugga
Ånga och stål
Ångåldern
För Drottning och imperie!
Jerusalem Built!
Lysande utsikter
Där solen aldrig går ner
Imperiets stolthet

Äh, nu fick jag tjall på fantisatorn.

/Anders
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,096
Location
Helsingborg
Jag vet typ ingenting om spelet, så jag spånar utifrån vad det står på sidan.

...där enorma industrier bolmar ut tjock, svart rök över hustaken,
Svart rök

...snabbgående ångdrivna tåg flyttar människor från London...
Tuff alternativt Ångström (ett längdmått)

De industriella framstegen har gjort att miljontals med människor är arbetslösa och de eviga kolonisationskrigen och regeringarnas önskemål om att registrera alla medborgare resulterar i våldsamma upplopp och demonstrationer.
Revolt

...svart rök /.../ ångdrivna /.../I Steam 1888 agerar spelarna spioner, agenter och soldater
Dimridån (jämför: järnridån - fast det är inget bra rollspelsnamn)

I Steam 1888 agerar spelarna spioner, agenter och soldater i Hennes majestäts hemliga underrättelsetjänst för att spionera på andra länders tekniska framsteg, i förväg försöka stoppa upprorsmakare i Londons smutsiga gränder och för att utföra specialuppdrag långt bakom fiendens linjer i kolonisationskrigen.
/Han som bara gillar namn som "I hennes majestäts..." om det blir en förkortning som också betyder något
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,361
Location
Örebro
Äh. Du är bara avundsjuk...

...eller något. Kolon rockar fortfarande. :gremwink:

Jag köper inte direkt antagandet om att det automatiskt blir dåligt bara för andra haft det. Huvudsaken är hur det ligger i munnen och vad för tanke som lagts bakom det. Men det är ju bara min åsikt och den är rätt annorlunda din i det här fallet.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,096
Location
Helsingborg
Fler (men töntiga) förslag

Spakar och Pistoler (alternativt Pistonger - en klassisk ljudmelodi :gremwink:)

Ångverk och Gentlemän (aningen könsinriktat)

Spioner och Societet (mer könsneutralt)

S som i Spion (filmisk rip-off)

Älskade spion (en ännu tydligare rip-off)

Ångverkens tid (för att påvisa vilken tidsperiod det rör sig om)

Ångspionernas era (kombination av de två ovanstående)

Engelskt fukt (antydan på ständigt regn, ångtekniken och var man befinner sig)

Den anglerska vätan (mindre porrigt än ovanstående)

Brittisk storhet (Englands storhet samt storhet som i överklass)

/Han som försökte sätta namnen i meningen "Ska vi spela..."
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,607
Location
Fallen Umber
Ångvärlden: Omöjligt uppdrag
Jag är inte alls förtjust i det här, faktiskt. Men för att inte enbart gnälla gjorde jag ett försök att hitta på lite namn också:

I Victorias tjänst
I Victorias hemliga tjänst
Ånga över England
Ångkraft och dolska uppdrag
Med ångkraft och hjältemod
Med ångkraft och dådkraft
Ångans tid

Inget av dem är jag riktigt nöjd med, men jag har å andra sidan väldigt svårt att bli nöjd med namn (jag förkastade säkert ett hundratal förslag på namn på Terone innan jag fick inse att arbetsnamnet ("Terone" är namnet på världen, och jag ogillar egentligen den typen av nonsensnamn) fick stanna kvar, vilket jag inte är alldeles belåten med). Jag ska se om jag kan klämma fram några fler förslag senare.


/Dimfrost
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
436
Location
Jönköping
Som Dimfrost, gillar jag inte heller namnet "Ångvärlden". Vad sägs om "London nästa!", "Ånga på!" eller "Ånga Viktoriana"? Fast "Ångkraft" (utan : och undertitel) gillar jag nog fortfarande bäst :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
<center>Avdelning S

eller

Kontoret för Särskild Inhämtning

varande
ett Rollspel för halvdussinet
begåvade spelare ur medelklassen
för lättsam och fartfylld Underhållning
som spioner och problemlösare
i HM Victorias hemliga tjänst

</center>
 
Top