Nekromanti Namnförslag till Steam

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Sjukt bra, Krille! om inte annat så här:

ÅNGVÄRLDEN
Kontoret för Särskild Inhämtning

varande
ett Rollspel för halvdussinet
begåvade spelare ur medelklassen
för lättsam och fartfylld Underhållning
som spioner och problemlösare
i HM Victorias hemliga tjänst

Får se vad Johan/Pixie tycker!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,607
Location
Fallen Umber
Grejen med "Ångvärlden" är att det låter som att världen är gjord av ånga, typ. Åtminstone jag kopplar inte direkt till steampunk utan blir mest konfunderad.


/Dimfrost
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,361
Location
Örebro
Nja...

Jag tänker snarare "en värld där ånga är viktigt" än att den är gjord av det.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,596
Location
En mälarö
Bra! Jag skulle dock vilja byta ut "kontoret" mot "direktoratet" (om nu det är ett ord på Svenska, i annat fall skulle nog "departementet" funka bäst), då den korrekta benämningen för brittiska underrättelsetjänsten under perioden var "Directorate of Military Intelligence". Det är här under som de olika MI-sektionerna organiserades. Den som förresten är nyfiken på hur många MI-sektioner det fanns och vad de sysslade med kan klicka här.

/Anders
 

Pixie_UBBT

Veteran
Joined
21 Dec 2002
Messages
87
Location
Stockholm
Kul att så många blev engagerade! What's in a name? Ganska mycket verkar det som... :gremlaugh:

Kontoret för särskild inhämntning är ett kul namn, men det är kanske inte helt synkat med det som jag redan skrivit om den avdelning som rollfigurerna jobbar för.

En mini-synopsis:
Organisationen heter Secret Intelligence Service, eller SIS kort och gott. Den består av två operativa grenar som ansvarar för ett varsitt område; G-avdelningen och M-avdelningen. G jobbar inom riket och M utanför imperiets gränser.

Det finns ju iofs inget som hindrar mig från att väva in "Kontoret för..." i min beskrivning av SIS :gremsmile:

Jag bifogar ett word-dokument med ett utkast kring det jag skrivit om "organisationen". Läs detta och låt höra vad ni tycker. Tänk på att det är ett utkast :gremwink:
 
Top