Favoriter
Efter en hård sållning av de tänkbara alternativen så slutade det med följande tolv favoriter, i kronologisk oordning:
<ul type="square">[*]Ex Libris
[*]Epilog
[*]Bortom Ä
[*]Mäster Egads märkliga expeditioner
[*]Biblioteket
[*]Kunskapslabyrinten
[*]Det oändliga biblioteket
[*]Tystnaden
[*]Lyceum
[*]Böckernas folk
[*]Från A till Ö
[*]Lexikon[/list]
De står inte i rangordning, annat än att av de 62 "giltiga" förslagen (jag strök Alexandria, och kan ha missat nåt annat) så är det ovanstående 12 som jag tyckte var intressanta nog att jobba vidare med.
Ska jag nu rangordna ytterligare så ligger Biblioteket, Mäster Egads märkliga expeditioner, Bortom Ä och Böckernas folk aningen bättre till.
Jag har en bild i mitt huvud av en logga där en labyrint av bokhyllor, med små gubbar i korridorerna, utgör bokstäverna i ordet "Biblioteket". En enklare version av den skulle bara ha labyrintbiten och endast i svart och vitt, till skillnad från den fullständiga loggan som gärna skulle vara målad (typ). Namnet säger rätt så tydligt vad det rör sig om, om än inte lika tydligt som "biblioteksvärlden", men tillräckligt.
Personnamnet "Egad" skulle förmodligen bli något annat, men tillsammans med en framsidesbild på ett äventyrargäng i biblioteket så skulle "Mäster Egads märkliga expeditioner" kunna tala om exakt vad spelet handlar om, så den här har ärkepotential. Däremot är namnet som helhet för långt och kommer garanterat förkortas, om inte annat så av dem som spelar det.
"Bortom Ä" är helt enkelt kort och snärtigt nog för att kunna utgöra en bra titel. Dessutom borde den få upp ett visst mått av nyfikenhet hos den som tittar på framsidan. "vaddå 'bortom Ä'? Ö eller?" Börjar man tänka på det sättet så har man i alla fall börjat att fundera på vad det är för ett spel.
"Böckernas folk" är det mest okonventionella namnet bland favoriterna, och däri ligger faktiskt dess styrka. Samtidigt är det enkelt nog att hantera i dagligt tal. Det ska dock inte förnekas att det faktiskt är rätt trist, även om det är relativt deskriptivt.