G
Guest
Guest
Hej igen. Här kommer jag med en ide till ett rymdäventyr i Travellersque miljö som jag nämnt i föregående tråd. Tänkte att jag ger Äventyrs iden en egen tråd. Detta är bara ett skelett av äventyret än så länge. Det är ursprunligen skrivet för en Gurps Traveller: Interstellar Wars kampanj men skall försöka hålla det så generellt som möjligt så andra kan ha användning för det också. Äventyret började jag klottra på efter jag dammade av The Abyss: Director's Cut och är baserat på filmen.
De stora aktörerna i äventyret är Terrans och en okänd mystisk ras som ingen tidigare råkat på (kanske the Ancients). Dessa faktioner går lätt att byta ut så det passar sin egen kampanj. T.ex. I en Third Imperium-kampanj kan man byta ut rasen mot Zhodani som spionerar på Imperiets förehavanden. Eller i Insterstellar Wars era kan man byta ut de mot Vilani. Valde en okänd ras eftersom jag ville behålla lite av aha upplevelsen från The Abyss.
I en avlägsen utpost i ett inte alltför vältrafikerat solsystem håller Terrans på att utveckla ett nytt massförstörelsevapen. De har ett skepp långt i utkanten av systemet för att kunna arbeta ostört. Dock en dag förlorar man kontakten med skeppet
Efter det så blir en närliggande Belter-utpost som ligger i ett asteroid bälte i utkanten av systemet kontaktade av militären om att de skall understödja den trupp soldater som är på väg med räddnings operation på det förlorade skeppet.
Här är det ett lämpligt ställe att introducera spelarna de kan antingen agera transport åt soldaterna som inte har så mycket resurser att ta sig dit annars i detta avsides solsystem. Eller så befinner de sig redan på Stationen (kanske som belters eller anlänt med förnödenheter och sånt till stationens besättning) och ett stridsskepp anländer med soldaterna. Skeppet ankrar sig sedan utanför asteroidbältet och skapar en blockad (ingen får lämna eller anlända till stationen tills situationen är löst). Vilket tvingar spelarna att hjälpa till.
Med ett mindre skepp (Spelarnas eller en Assault Shuttle som soldaterna anlände i) beger man sig iväg till det förlorade stridsskeppets senaste rapporterade punkt.
Där hittar de skeppet skadat och nersläckt. Vi den närmare genomsökning av skeppet så hittar man inga överlevande utan bara nerfrysta lik. Skeppet är dock i gott skick och strömmen kan slås på men på grund av en rejäl skrovskada kan man inte återställa atmosphären. Skrovskadan verkar ha skett genom en kollision med något. Under genomsökningen träffar en NPC Belter på en av varelserna i skeppet, panik utbryter när hans dräkts elektroniska system börjar krångla i närheten av varelsen och till slut tuppar han av innan någon hinner dit. När folk anländer hittar de honom medvetslös men vid liv.
Efter de återvänt till Belterstationen men den medvetslösa personen så. Tar soldaterna och beger sig tillbaka till skeppet själva för att monterna ner en av dom experimentella stridsspetsarna. Under soldaternas frånvaro hade jag tänkt slänga in någon form av katastrof som reducerar stationens hälsa och eventuellt några NPCs som spelarna kan försöka rädda samt ge dom en chans att använda en massa tekniska färdigheter för att hålla ihop stationen. Har inte kommit på en lämplig katastrof än så förslag är välkommet. En astereroid kanske?
Efter soldaterna har hämtat stridsspetsen (som de försöker hålla hemlig från civilisterna) och böjat modifiera den för att kunna plantera på det modifierade stridsskeppet för att förhindra att någon annan kommer åt det hemliga vapenprojektet.
Under denna tid får civilisterna och spelarna aom håller på att reparera stationen eller folk ett besök av den okända livsformen som försöker förmedla att den inte är fientlig.
Soldaterna upptäcker denna livsform när livsformen hittar deras stridsspets och tar till vapen mot denna och driver bort den eller till och med lyckas döda den.
Efter detta skall de på något sätt upptäcka det kamouflerade "Ancient" skeppet vilket får soldaterna att besluta sig för att bege sig dit och plantera stridsspetsen på "Ancient" skeppet istället eftersom de ser det som ett hot.
Hur de upptäcker skeppet är obestämt kanske med hjälp av någon form av teknologi deras besökare lämnade efter sig. Förslag är mer än välkomna.
Alla borde inse att ifall en så kraftig stridsspets detoneras där så kommer stationen även att förgöras. De har två val att fly (förbi slagskeppet som väntar utanför asteroidbältet) eller försöka stoppa soldaterna. I vilket fall som helst bör minst 1 komma undan med stridsspetsen och 1 skepp som han beger sig till "Ancient" skeppet med. Förhoppningsvis beger sig spelarna strax efter.
Klimaxet är tanken att Soldaterna lyckas borda "Ancient"-skeppet och spelarna måste göra samma och söka rätt på soldaterna och oskadligöra dom samt desarmera bomben. Efter det måste de på något sätt övertyga varelserna att de inte är fientliga för att blir friläppta.
Detta är det första utkastet och som sagt bara ett skelett utan detaljer och ihopsamlade ideer. Kritik och förslag är välkommet och ni är mer än välkomna att använda äventyrsförslaget för egna ideer. Som ni ser finns det lite småluckor här och var men tänkte att ni kan hjälpa mig att fylla i dom.
De stora aktörerna i äventyret är Terrans och en okänd mystisk ras som ingen tidigare råkat på (kanske the Ancients). Dessa faktioner går lätt att byta ut så det passar sin egen kampanj. T.ex. I en Third Imperium-kampanj kan man byta ut rasen mot Zhodani som spionerar på Imperiets förehavanden. Eller i Insterstellar Wars era kan man byta ut de mot Vilani. Valde en okänd ras eftersom jag ville behålla lite av aha upplevelsen från The Abyss.
I en avlägsen utpost i ett inte alltför vältrafikerat solsystem håller Terrans på att utveckla ett nytt massförstörelsevapen. De har ett skepp långt i utkanten av systemet för att kunna arbeta ostört. Dock en dag förlorar man kontakten med skeppet
Efter det så blir en närliggande Belter-utpost som ligger i ett asteroid bälte i utkanten av systemet kontaktade av militären om att de skall understödja den trupp soldater som är på väg med räddnings operation på det förlorade skeppet.
Här är det ett lämpligt ställe att introducera spelarna de kan antingen agera transport åt soldaterna som inte har så mycket resurser att ta sig dit annars i detta avsides solsystem. Eller så befinner de sig redan på Stationen (kanske som belters eller anlänt med förnödenheter och sånt till stationens besättning) och ett stridsskepp anländer med soldaterna. Skeppet ankrar sig sedan utanför asteroidbältet och skapar en blockad (ingen får lämna eller anlända till stationen tills situationen är löst). Vilket tvingar spelarna att hjälpa till.
Med ett mindre skepp (Spelarnas eller en Assault Shuttle som soldaterna anlände i) beger man sig iväg till det förlorade stridsskeppets senaste rapporterade punkt.
Där hittar de skeppet skadat och nersläckt. Vi den närmare genomsökning av skeppet så hittar man inga överlevande utan bara nerfrysta lik. Skeppet är dock i gott skick och strömmen kan slås på men på grund av en rejäl skrovskada kan man inte återställa atmosphären. Skrovskadan verkar ha skett genom en kollision med något. Under genomsökningen träffar en NPC Belter på en av varelserna i skeppet, panik utbryter när hans dräkts elektroniska system börjar krångla i närheten av varelsen och till slut tuppar han av innan någon hinner dit. När folk anländer hittar de honom medvetslös men vid liv.
Efter de återvänt till Belterstationen men den medvetslösa personen så. Tar soldaterna och beger sig tillbaka till skeppet själva för att monterna ner en av dom experimentella stridsspetsarna. Under soldaternas frånvaro hade jag tänkt slänga in någon form av katastrof som reducerar stationens hälsa och eventuellt några NPCs som spelarna kan försöka rädda samt ge dom en chans att använda en massa tekniska färdigheter för att hålla ihop stationen. Har inte kommit på en lämplig katastrof än så förslag är välkommet. En astereroid kanske?
Efter soldaterna har hämtat stridsspetsen (som de försöker hålla hemlig från civilisterna) och böjat modifiera den för att kunna plantera på det modifierade stridsskeppet för att förhindra att någon annan kommer åt det hemliga vapenprojektet.
Under denna tid får civilisterna och spelarna aom håller på att reparera stationen eller folk ett besök av den okända livsformen som försöker förmedla att den inte är fientlig.
Soldaterna upptäcker denna livsform när livsformen hittar deras stridsspets och tar till vapen mot denna och driver bort den eller till och med lyckas döda den.
Efter detta skall de på något sätt upptäcka det kamouflerade "Ancient" skeppet vilket får soldaterna att besluta sig för att bege sig dit och plantera stridsspetsen på "Ancient" skeppet istället eftersom de ser det som ett hot.
Hur de upptäcker skeppet är obestämt kanske med hjälp av någon form av teknologi deras besökare lämnade efter sig. Förslag är mer än välkomna.
Alla borde inse att ifall en så kraftig stridsspets detoneras där så kommer stationen även att förgöras. De har två val att fly (förbi slagskeppet som väntar utanför asteroidbältet) eller försöka stoppa soldaterna. I vilket fall som helst bör minst 1 komma undan med stridsspetsen och 1 skepp som han beger sig till "Ancient" skeppet med. Förhoppningsvis beger sig spelarna strax efter.
Klimaxet är tanken att Soldaterna lyckas borda "Ancient"-skeppet och spelarna måste göra samma och söka rätt på soldaterna och oskadligöra dom samt desarmera bomben. Efter det måste de på något sätt övertyga varelserna att de inte är fientliga för att blir friläppta.
Detta är det första utkastet och som sagt bara ett skelett utan detaljer och ihopsamlade ideer. Kritik och förslag är välkommet och ni är mer än välkomna att använda äventyrsförslaget för egna ideer. Som ni ser finns det lite småluckor här och var men tänkte att ni kan hjälpa mig att fylla i dom.