Nekromanti Nanür

SvenFu

Warrior
Det som utmärkte Nanür var inte personangrepp, som förekommer överallt (bla annat på forumen, exempelvis är vi "omogna"), utan att vi gjorde det med humor, vilket många här verkar ha svårt att uppskatta. Kritiken var dock alltid befogad, t ex att generalerna tvingade oss att betala för att göra deras konventstidning, att konventet sög etc.

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan

Krille

Super Moderator
"Men om du slår upp vilken dagstidning som helst (förslagsvis en kulturdel) så hittar du snarlika formuleringar."

Sen när blev två fel ett rätt? Att samma språk används i kultursidor (vilket det inte gör - Nanür var grövre i både formulering och angreppssätt) gör inte Nanür mer rumsren.

"Men det var trots allt en konventstidning och vi utgav oss aldrig för att vara allvarliga eller djupgrävande."

Det är heller inget krav. Vad som är ett krav, åtminstone ur min synvinkel, är att konventstidningen i alla fall inte ska vara direkt ondsint, otrevlig och illvillig. Det var Nanür.

"Och intervjun med en tegelsten var faktiskt humoristisk, hur konstigt det än må låta ;-) "

Håller inte med. Den började på låg humoristisk nivå och sjönk snabbt som en tegelsten. Jag anser inte att personangrepp är humoristiska. Och tydligen är det en del som håller med mig.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Krille

Super Moderator
"Det som utmärkte Nanür var inte personangrepp, som förekommer överallt (bla annat på forumen, exempelvis är vi "omogna"), utan att vi gjorde det med humor, vilket många här verkar ha svårt att uppskatta. "

Snarare, den form av humor som förekom i Nanür var inte en som uppskattades (eller uppfattades) av Nanürs publik. Det finns flera sorters humor, och den i Nanür missade sitt mål.

Jag anser att Nanür var direkt otrevlig, småsint och elak på ett negativt sätt. Kritiken framfördes på ett lågt och okänsligt sätt. Huruvida kritiken var befogad eller inte spelar ingen större bandy, när folk tar illa upp av sättet den framförs på.

- Krille

SvenFu

Warrior
Två fel blir inte rätt men det finns ngt som kallas "sedvana". Detta gäller även inom journalistik.

Din uppfattning om Nanür stämmer inte med min.

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan

SvenFu

Warrior
Har du gjort en undersökning bland Nanürs läsare. Många på StocKon uppskattade tidningen faktiskt, hur konstigt det än må låta.

_Vem_ tog illa upp?

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan

Krille

Super Moderator
"Två fel blir inte rätt men det finns ngt som kallas "sedvana". Detta gäller även inom journalistik."

Det finns också något som kallas "god journalistisk sed", "artighet", "hänsyn" och "uppförande". Dessa gäller också inom journalistik.

Man beter sig helt enkelt inte hur som helst. Nanür gick över gränsen, IMHO. Tydligen hade någon ansvarig samma åsikt, och Nanür fick ta konsekvenserna av sitt handlande.

"Din uppfattning om Nanür stämmer inte med min."

Så förvånande. Jag är inte ett dugg förvånad att du inte ser något fel i Nanürs attityd.

Vad du och de som var ansvariga för Nanür borde ta till sig är dock reaktionen från läsarna, dvs er publik, målgrupp och arbetsgivare. Om de är missnöjda är ni så illa tvungna att leta upp en annan publik eller ändra er attityd.

Personligen tror jag att ni skulle bli bättre mottagna, inte bara på konvent utan även här, om ni kunde tänka er att visa lite ödmjukhet, hänsyn och gott uppförande. Man behöver inte förolämpa folk för att framföra kritik. Om ni framför kritik sakligt istället, med artig och belevad ton och utan angrepp och nedvärderande skämt, så vill jag hävda att mottagandet blir bra mycket bättre.

Valet är ert.

- Krille

Julle

Veteran
Re: Vilka tog illa upp?

Synd då att du inte kom och pratade med oss då utan istället tar upp det nu över två år senare...

/Joel

Gandalf

Veteran

Sånt liv som ni förde, så kändes det inte som om man ville prata med er...
Sen vill jag minnas att jag faktiskt sade till en av er, att jag inte ville ha tidningen (när han fråga) för att jag inte tyckte den var seriös.
/G

SvenFu

Warrior
Ok, våra uppfattningar är inte lika. Det har vi förstått.

Jag har dock flera gånger påpekat att jag inte är helt nöjd med Nanür. Vår insats när vi gjorde Löken på LinCon -2000 var mkt bättre. Vi lär oss av våra misstag.

Trots detta tycker jag inte det var rätt att slänga ut oss. Detta gjorde de pga personliga band till den i artikeln anonyme spelledaren, inte för att artikeln rent sakligt innehöll brister.

Jag ser faktiskt inte att vi skulle vara hänsynlösa, ha dåligt uppförande och aldrig visa hänsyn. Men jag kanske inte är tillräckligt självkritisk, så vi har tur som har andra som kan påpeka våra brister ;-) Vi kan ju tyvärr inte påpeka andras, då stängs trådarna eller tas bort och alla känner sig personligt påhoppade. Livet är nog inte speciellt rättvist...

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan

SvenFu

Warrior

Kände du dig personligt träffad eller tyckte du bara att Nunür var dålig eller vad?

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan

SvenFu

Warrior

Vi förde liv!? Som när tjejen som var onämnd men kritiserad började riva sönder Nanür? Eller när vi sålde Nanür? Eller när vi blev utslängda?

Ligger det något negativt i att föra liv? Skrämmer det dig? Är det fel?

Då kan man ju läsa andra konventstidningar (inga nämnda) som är seriösa men helt urtråkiga. Det är valfritt. Jag vet i alla fall att många rollspelare vi mött på konvent gillar våran stil. De som tycker att rollspel är gravallvarligt får väl helt enkelt undiva oss.

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan

Krille

Super Moderator

"Jag vet i alla fall att många rollspelare vi mött på konvent gillar våran stil. De som tycker att rollspel är gravallvarligt får väl helt enkelt undiva oss."

Lämpligen genom att inte gå på konvent alls, eller?

Konvent är tillfällen då mängder med folk träffas. Alla dessa folk kan inte ha samma åsikter. En del kanske tål grova personskämt, men inte alla. För att en konvent ska vara trivsamt krävs den lilla enkla egenskapen "hänsyn". Det vill säga, låt bli grova personskämt. Låt bli personangrepp. Fråga först. Att inte visa hänsyn innebär att konventet blir tråkigt på grund av förpestad atmosfär, eller i värsta fall till och med att någon blir utslängd.

Tro mig, det går att göra en rolig tidning även om man visar hänsyn. Det är inte ens särskilt svårt. Men viktigast av allt, personer som inte gillar er stil (sådana finns) ska inte behöva hålla sig undan från konvent bara för att ni råkar vara där och göra en tidning med en humor och stil som är grövre än en grusväg.

- Krille

Krille

Super Moderator

"Kände du dig personligt träffad eller tyckte du bara att Nunür var dålig eller vad?"

Måste man vara personligt angripen för att ta illa upp?

Vad jag kände var helt enkelt att den här tidningen hade en humor som inte hör hemma på ett städat konvent. Det var en smutskastarhumor utan dess like som enbart verkade ha som syfte att göra andra till åtlöje.

Sådant tar jag illa upp av.

- Krille

Krille

Super Moderator
"Trots detta tycker jag inte det var rätt att slänga ut oss. Detta gjorde de pga personliga band till den i artikeln anonyme spelledaren, inte för att artikeln rent sakligt innehöll brister."

Måhända att fel skäl var angivet, men jag anser att det var helt rätt att kasta ut Nanür. Rätt handling, fel orsak, med andra ord.

"Men jag kanske inte är tillräckligt självkritisk, så vi har tur som har andra som kan påpeka våra brister ;-)"

Visst är jag snäll? /images/icons/wink.gif

Men i det här fallet frågade du och fick svar, så du får skylla dig själv. Jag är inte så säker på att konventsgeneralerna på StockCon bad tegelstenen att framföra dess åsikter om dem till Nanür.

- Krille

SvenFu

Warrior
"jag anser att det var helt rätt att kasta ut Nanür."

Även här skiljer vi oss åt åtskilligt, och det har enligt min mening inget att göra med Runans hänsynslöshet. Det känns snarare som om att det är enklare för vissa att hoppa på oss personligen än våra åsikter. Hursomhelst, jag tycker att alla skall få komma till tals, även om de enligt ngn är helt dumma i huvudet. Jag gillar inte att det fria ordet stryps, även om konventsgeneralerna självklart har all juridisk rätt att slänga ut folk (om det nu inte kan utvecklas rent civilrättsligt med tanke på avtalsförhållandet). Om ngn på konvent skriver dålig tidning så finner inte jag _personligen_ det föreligga några orsaker att slänga ut redaktionen.

Det var ju oxå du som förespråkade att personer som uppträtt "illa" (enligt rollspel.nu:s uppfattning) skulle brännmärkas med epitetet "personangripare" / "smutskastare" e.d, vilket jag tycker är skrämmande och förkastligt. Jag tror att våra grundläggande värderingar inte riktigt trivs ihop. Men det får vi väl inte diskuttera här ;-)

Jag tror inte heller StocKon-generalerna bad tegelstenen att framföra dess åsikter om dem till Nanür, och tur är väl det.

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan

SvenFu

Warrior

Vi "smutskastade" faktiskt inte rakt av, vi kritiserade med dålig smak. Men de enda vi kritiserade med dålig smak var konventsledningen, och den enda av generalerna som nämndes med namn var Pär Wirdfors, som nämnt ovan tog han inte illa upp. Sedan kanske våra artiklar om korridorsbarikader, nyheter, fansin eller vad det nu var inte var roliga eller smakliga, men de var inte riktade mot någon personligen.

Om jag skriver "bajs" så är det osmakligt och inte roligt. Men jag hoppas innerligt att du inte tar illa upp.

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan

SvenFu

Warrior

* Om vi "för liv" så innebär detta att vi "lever om", inte att vi bryter mot Svea Rikes Lag eller dyl. Man kan nog gå på konvent utan att ens upptäcka att vi är där, så ett så stort problem kan detta inte vara. Skulle du överväga att inte gå på konvent för att vi kommer dit så 1) förstår jag mig inte på dig och 2) struntar fullständigt i vilket.

Nanur innehöll vissa personangrepp, men dessa var inte mot personer som tog illa upp. Det var trots deta fel, vilket jag medgett. Sedan anser jag att man får ha roligt åt och med folk, det har Löken gjort i alla tider och lär fortsätta med det oavsett vad du tycker och oavsett om vi skriver den eller ej.

Om vi "förpestar" din atmosfär så måste du ha svårt i ditt umgänge med andra människor. Släpp lite på trycket, ta´t lugnt, slappna av. Vi har kul, tycker du inte att vi är kul, strunta i oss!

Det är klart att man ska visa hänsyn. Och det gör vi, även om vi gjorde vissa felsteg med Nanür. (Detta var över två år sedan, kan tilläggas.) Men ge exempel på en _rolig_ konventstidning som _inte_ driver med saker, personer och ting. Gazetten och Moroten hör enligt min mening inte under rubriken "roliga konventstidningar", oavsett hur mkt hänsyn de visar.

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Svenne on 2001-03-21 16:33.</EM></FONT></P>