Nekromanti [Nanoapan] Drakar och Demoner 8

Dimfrost

Special Circumstances
Så här apropå de många diskussionerna om vad som är BRP och vad man kan göra med den motorn vill jag rikta er uppmärksamhet mot den senaste recensionen på Nanoapan, nämligen den åttonde versionen av Drakar och Demoner. I den har spelet fått sig en total omdaning och är numera ett världslöst, taktiskt och mycket välgjort spel. :gremlaugh:

(Ja, det är mindre än en vecka sedan jag uppdaterade sist, men innan dess har jag varit sent ute två gånger i rad, så det här kändes motiverat.)

Läs hela recensionen här >>

[ Den raljerande nanoapan är min blogg där jag recenserar spel som inte finns, i alla fall inte än och inte i den form jag recenserar. Allt som står där är alltså fiktivt i varierande grad.]

Genesis

Ni dés ni maître
Bra skit, men jag skulle gärna se kortare rescensioner i framtiden. Att läsa om fiktiva spel är intressant och kul, men jag orkar inte plöja igenom sådär mycket text, tyvärr.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag vet. Det här var ett extremfall. Det skulle inte förvåna mig om den här recensionen var minst 50 % mer text än den näst längsta. Jag funderade faktiskt på att varna för lång text, men tänkte sen att det bara är pajsare som gör sånt. :gremgrin:

Men, äh, jag blev så fast i att förklara mina tankar kring ett speligt system. Jag har en variant på det där som nästan är spelbar. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Genesis said:
Bra skit, men jag skulle gärna se kortare rescensioner i framtiden. Att läsa om fiktiva spel är intressant och kul, men jag orkar inte plöja igenom sådär mycket text, tyvärr.
/Han som tyvärr känner samma sak

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Lyssna inte på Genesis. Det här var visserligen bra skit, det har han rätt i; men den som avskräcks av textmängd kan vad mig anbelangar gå och skita sig i näven...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag har bara en fråga: när kommer vi att kunna spela det?

/tobias

Gäst.

Veteran
Det vet du väl att man skall läsa recensioner från slutet. Oftast använder recensenten den sista meningen för att summera hela sin tankegång (I detta fall är råkar det dock vara den näst sista meningen).

"Det är också det första renodlat taktiska systemet på svenska, utan att för den skull lämna BRP-grunden, och det är framför allt väldigt bra. Hur det kommer att kunna slå på den svenska marknaden är en helt annan fråga."

Klappat och klart, allt man behöver veta! :gremgrin:

Pilzefrau

hon/henne
Tyvärr inte. Alltihopa är Dimfrosts lilla påhitt, han recenserar spel som inte finns (i alla fall inte i den form han skriver om).

Andra bestämmer sig för att slänga ut det de kommer på på makarforumet och säga "kolla här, en cool idé!", men inte Dimfrost. Han sitter i sin fantasivärld och låtsas att det redan finns, så att han kan skriva en recension.

Necross

Swashbuckler
Aha. Jag borde börja läsa det där finstilta på allvar :gremsmile:

Trist dock, det lät ju som ett bra spel. Tror jag.

Dimfrost

Special Circumstances
Mjo, nu när jag faktiskt skriver finstilt (nåja) om att spelen inte egentligen finns tar jag inte på mig något ansvar om någon känner sig lurad. :gremgrin: (De som hittar till bloggen på annat sätt är dock en annan sak.)

Men kul att du gillar tänket kring spelet. Om man bortser från hela biten med DoD, bortser från BRP och den smått fåniga världen har vi ett klur om ett speligt system som jag håller på att pyssla med så smått. Det kanske blir spelbart någon dag.

Simon

Swashbuckler
Shit, bra jobbat, Dimmis! Recensionen lyckades intressera mig hela vägen igenom, trots att jag redan var inställd på att inte orka. Jag blev hemult sugen på att spela spelet, och inte minst formatet, litet häfte med expansioner/världar i samma format har jag gått och suktat efter länge.

Inspirerande!