Nekromanti [Nanoapan] Trakorien

Dimfrost

Special Circumstances
(Nej, Nanoapan är inte död, den bara drömmer lite. Än har jag många idéer kvar. Uppdateringstakten kanske inte kommer att vara den högsta men när jag lägger ned bloggen lär ni få höra om det.)

När nu Erik Granström äntligen har fått rättigheterna till namnet Trakorien är det dags för att Trakorien-rollspelet att ges ut. Mer beskrivning är antagligen överflödig för de som kan tänkas vara intresserade. :gremsmile:

Läs hela recensionen här >>

[ Den raljerande nanoapan är min blogg där jag recenserar spel som inte finns, i alla fall inte än och inte i den form jag recenserar. Allt som står där är alltså fiktivt i varierande grad.]

Andy

Vila i frid
Helt sjukt bra. Du lyckas trumfa dig själv varje gång.

(Jag undrar hur många som luras denna gång :gremwink: )

Dimfrost

Special Circumstances
Tack för de vänliga orden! Och kul att någon orkade läsa igenom hela texten. Jag vet att det blev långt, men jag ville utveckla mina tankar ordentligt. Trakorien är ett spel jag verkligen önskar funnes.

Och någon dag kanske det kommer ett Trakorien-spel, vem vet, fast det lär nog inte bli som jag önskar.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Mmm, mina år i hobbyn till trots så har jag aldrig fastnat för Trakorien/Svavelvinter. Men jag tycker att truppspelsmekaniken är intressant på egna meriter, kanske kan den lyftas över till någon spelmiljö som lockar mer.

För övrigt tycker jag att truppspel är helt awesome på ide-planet, men det har alltid krashat när jag försökt det i praktiken.

Arfert

Facit
Det enda jag sett som funkat i actual play är det i TSRs Birthright-kampanj, och det var egentligen nåt helt annat... Där man blandade rollspelsfaser med ett strategiskt spel likt ett avancerat Risk.

Sen är jag osäker på hur kommersiellt Trakorien-varumärket är idag, det är nog som att nästan starta från noll... men det betyder inte att det inte kan sälja, om det är bra.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Stickspår om truppspel & strategiskt rollspelande

Jag har sett det funka i underliga Indie-spel. Där det är en fullständigt integrerad del av mekaniken. Tex Utpost som jag testade på GC.
Däremot har jag inte sett det fungera i mer traditionella spel (försöket att lägga in sådana regler i Höstdimma störtdök). Ars Magica är något av min heliga graal, jag har haft spelet i snart tio år men aldrig kommit till att faktiskt få spela det.

Dimfrost

Special Circumstances
Ja, jag har heller ingen aning om hur väl man skulle få något sådant här att fungera, men jag tror upplägget skulle passa utmärkt i Trakorien.

För att få någon kommersiell gångbarhet skulle man väl få kalla det hela för Svavelvinter, eller så. Boken har väl sålt rätt bra, och det borde väl betyda någonting. Mer än att starta från noll i alla fall?