Nekromanti [Nanoapan] Valerian

Dimfrost

Special Circumstances
(Jag ska testa att skriva trådar när jag uppdaterar Den raljerande nanoapan. Förhoppningsvis är det lättare att få kommentarer här. Och det bör inte kännas alltför mycket som reklam.)

Veckans recension på Den raljerande nanoapan är Valerian, alltså Linda och Valentin-rollspelet. Det fokuserar tyvärr på rymdäventyr centrerade kring Point Central, och inte intrigerande rymdagenter på hemliga uppdrag i jordiska storstäder, men det är på det hela taget ett trevligt om än ganska traditionellt spel, och därtill väldigt snyggt.

>> Läs hela artikeln här.

Arfert

Facit
lite OT, men Georg Lucas inspirerades av det tidiga Valerian-äventyren, vilket bland annat syns på barscenen i A New Hope, och på designen av Millenium Falcon.

Serien gick för övrigt i då och då i Heavy Metal på den tiden den tidningen var bra (och i stort sett bara bestod a franska serier, de flesta från Metal Hurland, men även från Pilote). Alltså 70-tal och väldigt tidigt 80-tal.

Dimfrost

Special Circumstances
Ja, det där känner jag igen. Liksom att Mézières influerade The Fifth Element på diverse sätt. Det är lätt att inspireras av seriens visuella uttryck.

Arfert

Facit
Mézières var koncepttecknare till Femte Elementet. han gjorde designen till det mesta. Har även för mig Moebius var med på ett hörn (som han var på första Alienfilmen), men måste kolla det.

Dimfrost

Special Circumstances
Mmjo, jag borde kanske påpekat det, även om det är lätt att söka reda på för den som egentligen är intresserad (bland gamla blogginlägg, på forumet, samt genom att dra slutsatsen av att man inte får några träffar alls när man googlar på titlar (inte just i detta fall), författare, förlag och så vidare). Den raljerande nanoapan är alltså min blogg där jag recenserar spel som inte finns (åtminstone inte som de fysiska produkter jag skriver om). :gremsmirk:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Dimfrost said:
Den raljerande nanoapan är alltså min blogg där jag recenserar spel som inte finns (åtminstone inte som de fysiska produkter jag skriver om). :gremsmirk:
Däremot är de påtagligt ofta spel jag verkligen vill spela. I fallet Valerian, till exempel, tycker jag att båda utseende och regelverk verkar skitbra.

Dimfrost

Special Circumstances
Samma här, förstås. :gremwink: Jag skriver ju mestadels om spel jag själv skulle vilja spela, eller åtminstone om spel jag önskar funnes av någon annan anledning. Undantagen är när jag har någon väldigt skruvad idé (som till exempel även kan röra upplägg eller utseende) jag vill få ut, eller när jag enbart använder en recension för att få komma med utläggningar i något näraliggande ämne (licensrollspel i allmänhet, till exempel). Men oftast är det spel jag vill spela eller i alla fall läsa. (Några av recensionerna handlar om spel jag själv funderar på att skriva någon gång.)

Sen är det förstås väldigt kul, och förutsägbart, att du gillar reglerna som jag klagar på. :gremgrin:

bobbo_UBBT

Veteran
Dimfrost said:
Mmjo, jag borde kanske påpekat det, även om det är lätt att söka reda på för den som egentligen är intresserad (bland gamla blogginlägg, på forumet, samt genom att dra slutsatsen av att man inte får några träffar alls när man googlar på titlar (inte just i detta fall), författare, förlag och så vidare). Den raljerande nanoapan är alltså min blogg där jag recenserar spel som inte finns (åtminstone inte som de fysiska produkter jag skriver om). :gremsmirk:
Ja där ser man. Jag trodde att jag hade förlorat mina gogglefu färdigheter.

Dimfrost

Special Circumstances
Tyvärr är det inte ett av de spel jag har några tankar på att skriva, direkt. Ett jag gärna skulle vilja äga, men inte mer än så. :gremwink:

(Hmm, det borde gå att slänga ihop något vagt fungerande, inser jag nu när jag läser igenom recensionen igen. Och med något som påminner om oraklen i In a Wicked Age borde problemet med bristande inspiration också gå att hantera. Hmm, indeed.)

Dimfrost

Special Circumstances
Lita alltid på Google. (Nej, Google är onda. Men lita på dem ändå, sådär lite lagom mycket.)

terje

xenomorf mystiker
Instämmer! Dunsany åt folket. :gremsmile:

Fatta vad kul med ett spel som kunde hjälpa spelarna att skapa korta berättelser (nånstans mellan prosapoem och novell) om mystiska och sagolika ting i londons gränder och länderna vid världens kant. Jag hade börjat skissa på ett IAWA orakel baserat på Dunsany men gjorde aldrig klart det.

Många av hans berättelser berättas inte riktigt ur någon protagonists synvinkel. Kanske skulle det kunna passa att använda ett system liknande Berättelser från staden fast baserat på orakel.

/terje, trött och svamlar...

Dimfrost

Special Circumstances
Idle Days in a Wicked Age

Jag tänkte också på IaWA. Frågan är vad Idle Days skulle kunna göra bättre än ett Dunsany-orakel. Det är något jag har drabbats av på senare tid: även Pangaea åkte på bakslag när jag insåg att fiktionen som det spelet skapade var sämre än vad man hade fått om man bara hade kört IaWA. (Jag har inte gett upp där, men jag måste slå fast vad som ska vara Pangaeas egenhet tydligare.)

Men, hmm, om du lägger upp en tråd om ett Dunsanyorakel (eller på en lämplig wiki) är jag beredd att hjälpa till lite. :gremlaugh:

terje

xenomorf mystiker
Re: Idle Days in a Wicked Age

Ett dunsany-inspirerat IAWA spel skulle säkert vara kul, men IAWA är ju till för sword n sorcery med tydliga protagonister vilket ju dunsanys book of wonder historier inte kan sägas vara. Jag tror du har helt rätt i att använda orakel för att ge spelarna en bra grund att improvisera utifrån. Men jag tror att det passar bättre att skapa berättelserna med ett spel som inte knyter den enskilde spelaren till en specifik roll, som Berättelser från staden.

Jag hittade mina anteckningar till dunsany-oraklet. Det var inte så mycket, men jag kan skapa en tråd om det.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Idle Days in a Wicked Age

Ett dunsany-inspirerat IAWA spel skulle säkert vara kul, men IAWA är ju till för sword n sorcery med tydliga protagonister vilket ju dunsanys book of wonder historier inte kan sägas vara.
Jag vet inte riktigt om jag håller med. Det är sällan klart vem som är verklig protagonist i IaWA. Huvudpersoner, ja, i någon mån, men det är mycket möjligt att en eller flera efter hand reduceras till att bli bipersoner, och någon kommer säkert att snarast fylla rollen som antagonist. Men det är sant, helt utan huvudpersoner kan man ju inte spela IaWA. Frågan är om det är något man ska sträva efter även i Dunsanysammanhang. Jag är inte helt säker på det. Kanske är några hyfsat väl definierade personer bra att ha även där.

Oraklet ska jag titta på i morgon. :gremlaugh: