Nekromanti Nanomaskiner

DAKRilla

Hero
Hur ligger det till med nanomaskiner och nanoteknologi rent allmänt år 2059 egentligen? Det enda jag läst om det i koppling till Neotech är nog detta, och då handlar det ju inte specifikt om nanomaskiner ens. Möjligen påviser de bara dess existens.

Om de då existerar så undrar jag bl.a. hur pass långt man kommit, typ vad man kan framställa och hur lång tid det tar, vad som krävs, vad denna utrustning kostar samt vad man inte kan framställa och varför inte. Tillgänglighet och "vanlighet" är också inressant.

Jag vill minnas att jag läste att en vetenskapsman (IRL) sagt att man i framtiden kommer att ha en låda som man slänger in lite jord och vatten i (även syre från luften givetvis) som sedan producerar en färdig limpa, gräddad och allt. Hur pass nära verkligheten är detta i Neotech egentligen?

Ezzy

Warrior
tja, eftersom det inte står något i något som neogames har givit ut kan man ju nästan gissa att det inte är en så stor grej... jag gissar på att det används ganska sparsamt i tankarna till bilarna kan man använda ihåliga kolfiber för att lagra väte vid en högre "tryck" än om det skulle varit flyttande så det hade ju varit ganska praktiskt med tanke på att bilarna i neotech drivs av väte... och monomol tråd förstås... som jag ser det används nanoteknologin i neotech bara som en form av avancerad kemi... man kan göra lite starkare materiall än normalt, typ... i de allra hemligaste labben kanske det finns tuffare saker men... men... tja. :C) vem vet. det där med den färdig gräddade limpan däremot... äh... NEJ! skulle jag vilja säga, det passar inte in i neotechs värld det ligger lite mer i nivå med www.orionsarm.com -världen(underbar välrd för övrigt!)

Krille

Super Moderator
"Hur ligger det till med nanomaskiner och nanoteknologi rent allmänt år 2059 egentligen? Det enda jag läst om det i koppling till Neotech är nog detta, och då handlar det ju inte specifikt om nanomaskiner ens. Möjligen påviser de bara dess existens."

Om ens det.

Jag vill minnas att Calle är hårt skeptisk till nanomaskiner i dess mest avancerade form. Möjligen kan nanomaskiner komma till användning när det gäller precisionarbete på molekylnivå (framställa vissa proteiner, monomolkedjor och liknande), men att skapa en hel limpa tror jag inte att du lyckas övertyga Calle till att göra.

DAKRilla

Hero
" [...] men att skapa en hel limpa tror jag inte att du lyckas övertyga Calle till att göra."

Huu! Nej, nej, nej. Att försöka övertala någon till något så galet hade jag aldrig tänkt mej (möjligen det motsatta, att övertala från det, om så hade varit fallet). Att skapa annat än något som är väldigt homogent, som de exempel du och Conger gav, tycker jag bara låter absurt, så jag är helt nöjd med dessa svar. Tack!