Re: Mycket intressant
Jo, men detta var tänkt som en första säkerhetsåtgärd - genom att se till att energin bara finns på ett ställe, minskar riskerna för skador på andra ställen. Sedan får man ju konstruera dem så de bara gör det de ska göra - i sjukdomsfallet, att de endast angriper och/eller lagar rätt saker. Styrmedlet är inte den enda styrkällan, utan mest en kofösarinhängnad...
Men det är tveksamt om du ens kan få den till det. Antingen är det ett ämne som binder sig till just de skadade cellerna eller bakterierna - och då har du redan ett målsökande ämne som lika gärna kan bära med sig något typ av läkemedel, eller så sprider du ämnet i hela kroppen och då har det ingen styrande effekt alls.
Ok, mina genetikkuskaper är inte på topp (jag är fysiker, inte medicinare), men vad, och hur, processerar DNAn?
DNA i cellerna "processar" genom att tillverka proteiner som styr andra funktioner. Precis hur DNA:t "vet" vad den ska tillverka får du fråga en biokemist om (och du kommer antagligen få en plågad blick tillbaka - det är typ KRÅNGLIGT!). Jag har bara läst artiklar om det (själv håller jag på med elektronik...) men hela styrsystemet som DNA:t utgör grunden i innehåller en massa andra kemiska ämnen - bara att tillverka ett enkelt protein är en reaktionskedja på 40-50 steg. I en DNA-dator så kan man som tur var skippa en hel del av det eftersom man inte vill att DNA:t ska kunna dela på sig.
Förvisso, men virus/bakterier skulle fortfarande kunna fästa på, och interagera med, denna tillverkade DNA. Förhoppningsvis blockar väl kommunikationprotokoll inom nanomaskinen felaktig kod, men om den kan påverkas utifrån kan det bli fel, och varför låta det hända? Jag menar inte att DNA-strukturen inte är behändig, jag menar mer att det vore dumt att använda A, C, T och G-molekylerna.
Det smidiga med det hela är att virus (bakterier angriper inte DNA) går på cellens ytterhölje. Om de inte kan komma igenom det - och jag hoppas att nanomaskinerna är såpass täta åtminstone - så kan de inte skada DNA-styrsystemet.
Sedan kan man fråga sig om man behöver något så stort som en DNA-molekyl till processor/minne. Det behövs väl mest om man ska replikera de system som finns i cellerna? Varför inte bygga något mindre, som kanske inte behöver kunna replikera sig självt?
Nja, du behöver inte nödvändigtvis använda precis samma molekyl som DNA, men den är ju bevisat välfungerande och att uppfinna något annat som blir bättre kommer nog att kosta för mycket för att vara ekonomiskt. Däremot så kan du ju skära ner på mängden DNA drastiskt gämfört med en levande varelse och dessutom skippa en hel del av de ämnen som normalt finns i en cell, just för att DNA:t inte behöver kunna så mycket.
Så länge vi talar om att bygga just maskiner, istället för exempelvis bakterier, är frågan om självreplikation är möjligt i det kemiska kaos kroppen är. Det går säkert, men jag skulle personligen föredra att maskinerna byggs under strängt kontrollerade förhållanden för att minimera felkällor och dylikt - vilket betyder utanför kroppen - och sedan injeceras. Skall man vara sniken, kan man ju fundera på om det tillverkande företaget vill att deras produkt ska kunna reproducera sig. Är det inte bättre för dem att patienten köper nya doser när så behövs? För att inte tala om piratkopior. Allt som behövs för att sätta upp en piratproduktion av självreplikerande nanomaskiner är ju ett blodprov från någon som redan har dem i sig.
Det är nog ingen risk att de nanomaskiner man stoppar i folk är självreproducerande. Det skulle kräva att man gjorde dem mycket mer avancerade än vad som skulle krävas annars. Jag tror de kommer tillverkas av speciella "nanofabriker" i lösningar av de ämnen de består av - inte direkt en process man trycker in i någons kropp i en handvändning...
Visst. Det var mest att en "robot" i mitt språk har mer beslutsfattande system än vad som skulle vara ekonomiskt rimligt att pula in i en nano-pryl. Jag menar här saker som enklare neuralnät, expertsystem och dylikt. Med detta menar jag inte att nanomaskinen inte ska kunna göra allt det du säger, men det kan den klara med ganska enkla (i förhållande till nanoneuronät, i alla fall) kemiska processer. Detta gör att maskinen inte kommer kunna ta beslut om hur den ska försvara sig eller undvika kroppens egna försvarssystem - den vet bara hur man hittar till och desarmerar exempelvis cancerangripna celler. Därför, menar jag, kommer det vara enklare att skicka in massor av nanomaskiner som klarar just detta, och de kommer åka på massor av stryk när immunförsvar och andra sorteringsmekanismer i kroppen stöter på dem.
Jo, och det var just det som jag menade gjorde dem lite meningslösa. Ett någorlunda väldesignad virus (vilket ligger betydligt närmare i tiden än nanomaskiner av den kalibern) kan göra samma sak, antagligen billigare dessutom. För att det ska vara någon mening med att använda nanomaskiner så måste de kunna något som virus inte kan (aktivt leta upp platsen de ska jobba på, t.ex.). Och det kräver IMHO betydligt mer avancerade system än vad du vill ha.
(usch... det här blev rörigt...)
Jag hoppas du fattar vad jag försöker säga - jag borde nog lägga mig nu...Zzz
/Henrik