Nekromanti Nanoteknologi och framtidsrollspel

Antonius Block

Veteran
Re: Mycket intressant

Det är väl inget som inte lite genetik kan fixa till /images/icons/smile.gif

Man anpassar alltså människan till tekniken istället för tvärtom... gissa om det kommande århundradet kommer att bjuda på många intressanta moraliska debatter.

Tippis

Warrior

<blockquote><hr>Det är väl inget som inte lite genetik kan fixa till<hr></blockquote>...eller ännu mer nanoteknik. En av de användningar som verkar intressantast, och betydligt närmare än de konstruktionsdimmor som beskrivs i artikeln, är att överlåta mycket av den biotekniska manipulation som är så mycket i ropet just nu, till nanorobotar som förprogrammeras (eller snarare byggs specifikt) för att utföra en uppgift i människokroppen, och sedan injeceras.

Förhoppningen är då att de med hög precision kunna gå in och rätta till eventuella fel i kroppens system, må det vara att bygga om DNA/RNA eller hjälpa till vid den naturliga konstruktionen eller nedbrytningen av material i kroppen. På samma sätt hoppas man en dag kunna konstruera mikroelektronik på liknande sätt.

Antonius Block

Veteran

Jepp, se här t.ex.
http://www.foresight.org/Updates/Update16/Update16.1.html

På sätt och vis är ju nanoteknologin den minsta gemensamma nämnaren för en rad andra teknologier. Det är en av anledningarna till att ett genombrott kan leda till ett enormt "skutt" i utvecklingen som vi ännu inte sett maken till.

Tidsspannet innan detta sker kan dessutom bli kortare än man tidigare trott:
http://www.eet.com/at/news/OEG20020315S0015

Man skulle alltså kunna tänka sig ett spel som utspelar sig i en relativt närstående framtid, men ändå tar upp element som verkar nästintill magiska med dagens mått mätt. Utrymme för Mission Impossible-scenarier, alltså.

Sabelkatten

Swordsman

...eller ännu mer nanoteknik. En av de användningar som verkar intressantast, och betydligt närmare än de konstruktionsdimmor som beskrivs i artikeln, är att överlåta mycket av den biotekniska manipulation som är så mycket i ropet just nu, till nanorobotar som förprogrammeras (eller snarare byggs specifikt) för att utföra en uppgift i människokroppen, och sedan injeceras.

Förhoppningen är då att de med hög precision kunna gå in och rätta till eventuella fel i kroppens system, må det vara att bygga om DNA/RNA eller hjälpa till vid den naturliga konstruktionen eller nedbrytningen av material i kroppen. På samma sätt hoppas man en dag kunna konstruera mikroelektronik på liknande sätt.

En av de intressanta detaljerna här är då iofs att nanorobotarna inte verkar bli så mycket till robotar. Vilken typ av styr/kontroll-system ska man ha? Tja, DNA är nog det bästa man kan tänka sig... Vilket drivsystem och vilken energikälla ska man använda? Tja, "robotarna" blir lite för små för att elektriska system ska fungera bra, så det får nog bli direkt kemiska system - som i cellerna i kroppen, t.ex.../images/icons/wink.gif

Specialdesignade bakterier/virus med andra ord. /images/icons/smile.gif

/Henrik

Tippis

Warrior

<blockquote><hr>Vilken typ av styr/kontroll-system ska man ha?<hr></blockquote>En variant jag läst om är att styrsystemet kommer likna de målsökningsmetoder man nu försöker använda för exempelvis cancer. Man för in ett spårämne i det generella området där nanomaskinerna ska arbeta, ett ämne som även fungerar som energikälla för maskinen. Den kommer föras runt i blodomloppet som vilket skrot som helst, men när det kommer till det sökta området kommer den plötsligt få energi nog att köra igång, och kommer som första åtgärd förankra sig. Skulle den tappa taget förlorar den kontakten med energikällan och blir inaktiv igen.<blockquote><hr>Tja, DNA är nog det bästa man kan tänka sig...<hr></blockquote>Att kalla DNA för styr/kontrollsystem är nog lite fel - det är mer ett minne, och kan även det förbättras och anpassas mer specifikt för ändamålet. Framför allt vore det direkt farligt att använda vanligt DNA, eller något derivat därav, eftersom det då skulle kunna angripas av de sjukdomar och DNA-fel vi har, med förödande resultat. Vad händer om din nervtråds-reparerande nanomaskin får cancer, eller AIDS, eller förkylning?<blockquote><hr>Specialdesignade bakterier/virus med andra ord.<hr></blockquote>...eller nå't mitt emellan. Man vill nog ha något mer kontrollerbart än vad som får plats i ett virus, men samtidigt något som är mindre, och smidigare än cell-stora objekt.

Personligen föredrar jag att tala om nanomaskiner snarare än nanorobotar när det gäller medicinska applikationer, eftersom det senare snarare tyder på en programmerbar, autonom enhet, som skulle behöva bli ganska stor (fortfarande minre än en cell, men ändå stor), och som troligtvis skulle bli ganska dyr att bygga. Med tanke på hur kaotisk människokroppen är, så vore det nog inte kostnadseffektivt att skicka in nanorobotar, eftersom de troligen skulle gå förlorade i stor mängd om de inte hade ett effektivt motförsvar mot allt kroppen kan tänkas hitta på för att bli av med skrotet. Det skulle betyda en än mer komplicerad konstruktion, och därmed ännu dyrare. Det är nog enklare att göra som vinkarkrabborna - skicka iväg en kvantiljard enkla maskiner och hoppas att tillräckligt många kommer fram för att göra det de ska.

Alternativet är väl att operera in en nanofabrik i kroppen som hela tiden förser kroppen med nya nanomaskiner... och det låter JÄTTEDYRT!

Antonius Block

Veteran
Människa 2.0

Alternativet är väl att operera in en nanofabrik i kroppen som hela tiden förser kroppen med nya nanomaskiner... och det låter JÄTTEDYRT!

Tja, knappast dyrare än något annat du föreslog. En intressant tanke är vad som händer om man kan bygga in en liknande "fabrik" som byter ut kroppens celler i takt med att de dör ut. Efter ett tag borde hela kroppen vara utbytt till små maskiner (som inte dör). Men är det fortfarande en Homo Sapiens som springer omkring med sin lilla nano-fabrik i magen?

Scenario för framtidsspel, typ Neotech: en liten klick av mänskligheten ignorerar resten av människornas oro om moraliska övertramp och börjar experimentera för att göra sig själv odödliga och rent allmänt övermänskliga. Dessa bildar ett eget samhälle i samhället, inte helt olikt det som porträtteras i X-Men-filmen.

Givetvis går en del experiment käpprätt åt helsicke och förvridna icke-människor blir kinkiga på resten av mänskligheten. Upplagt för konflikter. Behöver inte utspela sig mer än 5-10 år in i framtiden.

Tippis

Warrior
Re: Människa 2.0

<blockquote><hr>Tja, knappast dyrare än något annat du föreslog<hr></blockquote>Nja, dyrare än varianten att låta en stort skåp till maskin tillverka de små krypen och sedan injecera dem. Men det är klart, ska man göra något som är specifikt för din DNA, måste ju den programmeras in och nanokrypen byggas om för ändamålet... Men det borde fortfarande vara billigare än att ta en förkrympt modell av sagda skåp och operera in, med alla problem som tillkommer i form av tillförsel av byggnadsmaterial, yttre påverkan osv osv osv

Staffan

Myrmidon
För den som är intresserad av nanoteknologi och andra coola grejer ur ett rollspelsperspektiv verkar GURPS Transhuman Space rätt coolt.

Sabelkatten

Swordsman

En variant jag läst om är att styrsystemet kommer likna de målsökningsmetoder man nu försöker använda för exempelvis cancer. Man för in ett spårämne i det generella området där nanomaskinerna ska arbeta, ett ämne som även fungerar som energikälla för maskinen. Den kommer föras runt i blodomloppet som vilket skrot som helst, men när det kommer till det sökta området kommer den plötsligt få energi nog att köra igång, och kommer som första åtgärd förankra sig. Skulle den tappa taget förlorar den kontakten med energikällan och blir inaktiv igen.

I så fall kommer det inte att fungera bättre än de protein-baserad läkemedel som utvecklas i dag, eftersom det inte blir nanomaskinen som letar upp målet utan det ämne som driver dem - och svårigheten är inte att slå ut infektioner, utan att slå ut enbart infektionen och skona allt omkring...

Att kalla DNA för styr/kontrollsystem är nog lite fel - det är mer ett minne, och kan även det förbättras och anpassas mer specifikt för ändamålet.

DNA är både minne och processor, däremot så är det ingen energikälla så det tillkommer en hel del för att DNA ska arbeta. Och självklart så anpassar man DNA-slingorna som styr nanomaskinerna, till att börja med så lär de ju kunna vara många tusen gånger kortare...

Framför allt vore det direkt farligt att använda vanligt DNA, eller något derivat därav, eftersom det då skulle kunna angripas av de sjukdomar och DNA-fel vi har, med förödande resultat. Vad händer om din nervtråds-reparerande nanomaskin får cancer, eller AIDS, eller förkylning?

Det kan den inte få. Det är (relativt allt annat som krävs /images/icons/wink.gif) enkelt att designa nanomaskinen så att dess DNA inte har kontakt med omvärlden. Bara för att du styr din nanomaskin med DNA, behöver du inte kommunicera på samma sätt som kroppen (och virus/bakterier) gör.

Risken är mycket större att du råkar ut för någon illvillig typ som slänger in ett datavirus /images/icons/devil.gif!

...eller nå't mitt emellan. Man vill nog ha något mer kontrollerbart än vad som får plats i ett virus, men samtidigt något som är mindre, och smidigare än cell-stora objekt.

Bakterier är för det mesta betydligt mindre och enklare än celler. Hurvida du kan få ner en nanomaskin till virusstorlek beror på vad den ska kunna utföra, men i praktiken så blir nog bakteriestorlek den minsta praktiska storleken (mindre än så och det börjar bli svårt att utföra fysiskt arbete).

Personligen föredrar jag att tala om nanomaskiner snarare än nanorobotar när det gäller medicinska applikationer, eftersom det senare snarare tyder på en programmerbar, autonom enhet, som skulle behöva bli ganska stor (fortfarande minre än en cell, men ändå stor), och som troligtvis skulle bli ganska dyr att bygga. Med tanke på hur kaotisk människokroppen är, så vore det nog inte kostnadseffektivt att skicka in nanorobotar, eftersom de troligen skulle gå förlorade i stor mängd om de inte hade ett effektivt motförsvar mot allt kroppen kan tänkas hitta på för att bli av med skrotet. Det skulle betyda en än mer komplicerad konstruktion, och därmed ännu dyrare. Det är nog enklare att göra som vinkarkrabborna - skicka iväg en kvantiljard enkla maskiner och hoppas att tillräckligt många kommer fram för att göra det de ska.

Men det som du verkar mena med nanomaskiner är ju egentligen inget annat än designervirus. Själva poängen med medicinsk nanoteknologi är ju (väl?) att de enskilda enheterna ska kunna utföra komplicerade uppgifter: Identifiera målet, förflytta sig till målet och slå ut målet (medicinsk krigföring?). De bör dessutom kunna programmeras om för olika mål och angreppsmetoder.

Skippar du något av dessa steg så lär du inte tjäna något på att använda nanoteknologi längre utan bör använda kemiska läkemedel i stället.

/Henrik

Tippis

Warrior

<blockquote><hr>och svårigheten är inte att slå ut infektioner, utan att slå ut enbart infektionen och skona allt omkring...<hr></blockquote>Jo, men detta var tänkt som en första säkerhetsåtgärd - genom att se till att energin bara finns på ett ställe, minskar riskerna för skador på andra ställen. Sedan får man ju konstruera dem så de bara gör det de ska göra - i sjukdomsfallet, att de endast angriper och/eller lagar rätt saker. Styrmedlet är inte den enda styrkällan, utan mest en kofösarinhängnad...<blockquote><hr>DNA är både minne och processor<hr></blockquote>Ok, mina genetikkuskaper är inte på topp (jag är fysiker, inte medicinare), men vad, och hur, processerar DNAn?<blockquote><hr>... behöver du inte kommunicera på samma sätt som kroppen (och virus/bakterier) gör.<hr></blockquote>Förvisso, men virus/bakterier skulle fortfarande kunna fästa på, och interagera med, denna tillverkade DNA. Förhoppningsvis blockar väl kommunikationprotokoll inom nanomaskinen felaktig kod, men om den kan påverkas utifrån kan det bli fel, och varför låta det hända? Jag menar inte att DNA-strukturen inte är behändig, jag menar mer att det vore dumt att använda A, C, T och G-molekylerna.

Sedan kan man fråga sig om man behöver något så stort som en DNA-molekyl till processor/minne. Det behövs väl mest om man ska replikera de system som finns i cellerna? Varför inte bygga något mindre, som kanske inte behöver kunna replikera sig självt? Så länge vi talar om att bygga just maskiner, istället för exempelvis bakterier, är frågan om självreplikation är möjligt i det kemiska kaos kroppen är. Det går säkert, men jag skulle personligen föredra att maskinerna byggs under strängt kontrollerade förhållanden för att minimera felkällor och dylikt - vilket betyder utanför kroppen - och sedan injeceras. Skall man vara sniken, kan man ju fundera på om det tillverkande företaget vill att deras produkt ska kunna reproducera sig. Är det inte bättre för dem att patienten köper nya doser när så behövs? För att inte tala om piratkopior. Allt som behövs för att sätta upp en piratproduktion av självreplikerande nanomaskiner är ju ett blodprov från någon som redan har dem i sig.<blockquote><hr>Själva poängen med medicinsk nanoteknologi är ju (väl?) att de enskilda enheterna ska kunna utföra komplicerade uppgifter<hr></blockquote>Visst. Det var mest att en "robot" i mitt språk har mer beslutsfattande system än vad som skulle vara ekonomiskt rimligt att pula in i en nano-pryl. Jag menar här saker som enklare neuralnät, expertsystem och dylikt. Med detta menar jag inte att nanomaskinen inte ska kunna göra allt det du säger, men det kan den klara med ganska enkla (i förhållande till nanoneuronät, i alla fall) kemiska processer. Detta gör att maskinen inte kommer kunna ta beslut om hur den ska försvara sig eller undvika kroppens egna försvarssystem - den vet bara hur man hittar till och desarmerar exempelvis cancerangripna celler. Därför, menar jag, kommer det vara enklare att skicka in massor av nanomaskiner som klarar just detta, och de kommer åka på massor av stryk när immunförsvar och andra sorteringsmekanismer i kroppen stöter på dem.

(usch... det här blev rörigt...)

Rickard

Urverk speldesign

"...som skulle behöva bli ganska stor (fortfarande minre än en cell, men ändå stor), och som troligtvis skulle bli ganska dyr att bygga."
Varför skulle den bli så dyr? Matrialskostnader?

/[color:448800]Han</font color=448800> som bara skämtade och förväntar sig inget svar

Sabelkatten

Swordsman

Jo, men detta var tänkt som en första säkerhetsåtgärd - genom att se till att energin bara finns på ett ställe, minskar riskerna för skador på andra ställen. Sedan får man ju konstruera dem så de bara gör det de ska göra - i sjukdomsfallet, att de endast angriper och/eller lagar rätt saker. Styrmedlet är inte den enda styrkällan, utan mest en kofösarinhängnad...

Men det är tveksamt om du ens kan få den till det. Antingen är det ett ämne som binder sig till just de skadade cellerna eller bakterierna - och då har du redan ett målsökande ämne som lika gärna kan bära med sig något typ av läkemedel, eller så sprider du ämnet i hela kroppen och då har det ingen styrande effekt alls.

Ok, mina genetikkuskaper är inte på topp (jag är fysiker, inte medicinare), men vad, och hur, processerar DNAn?

DNA i cellerna "processar" genom att tillverka proteiner som styr andra funktioner. Precis hur DNA:t "vet" vad den ska tillverka får du fråga en biokemist om (och du kommer antagligen få en plågad blick tillbaka - det är typ KRÅNGLIGT!). Jag har bara läst artiklar om det (själv håller jag på med elektronik...) men hela styrsystemet som DNA:t utgör grunden i innehåller en massa andra kemiska ämnen - bara att tillverka ett enkelt protein är en reaktionskedja på 40-50 steg. I en DNA-dator så kan man som tur var skippa en hel del av det eftersom man inte vill att DNA:t ska kunna dela på sig.

Förvisso, men virus/bakterier skulle fortfarande kunna fästa på, och interagera med, denna tillverkade DNA. Förhoppningsvis blockar väl kommunikationprotokoll inom nanomaskinen felaktig kod, men om den kan påverkas utifrån kan det bli fel, och varför låta det hända? Jag menar inte att DNA-strukturen inte är behändig, jag menar mer att det vore dumt att använda A, C, T och G-molekylerna.

Det smidiga med det hela är att virus (bakterier angriper inte DNA) går på cellens ytterhölje. Om de inte kan komma igenom det - och jag hoppas att nanomaskinerna är såpass täta åtminstone - så kan de inte skada DNA-styrsystemet.

Sedan kan man fråga sig om man behöver något så stort som en DNA-molekyl till processor/minne. Det behövs väl mest om man ska replikera de system som finns i cellerna? Varför inte bygga något mindre, som kanske inte behöver kunna replikera sig självt?

Nja, du behöver inte nödvändigtvis använda precis samma molekyl som DNA, men den är ju bevisat välfungerande och att uppfinna något annat som blir bättre kommer nog att kosta för mycket för att vara ekonomiskt. Däremot så kan du ju skära ner på mängden DNA drastiskt gämfört med en levande varelse och dessutom skippa en hel del av de ämnen som normalt finns i en cell, just för att DNA:t inte behöver kunna så mycket.

Så länge vi talar om att bygga just maskiner, istället för exempelvis bakterier, är frågan om självreplikation är möjligt i det kemiska kaos kroppen är. Det går säkert, men jag skulle personligen föredra att maskinerna byggs under strängt kontrollerade förhållanden för att minimera felkällor och dylikt - vilket betyder utanför kroppen - och sedan injeceras. Skall man vara sniken, kan man ju fundera på om det tillverkande företaget vill att deras produkt ska kunna reproducera sig. Är det inte bättre för dem att patienten köper nya doser när så behövs? För att inte tala om piratkopior. Allt som behövs för att sätta upp en piratproduktion av självreplikerande nanomaskiner är ju ett blodprov från någon som redan har dem i sig.

Det är nog ingen risk att de nanomaskiner man stoppar i folk är självreproducerande. Det skulle kräva att man gjorde dem mycket mer avancerade än vad som skulle krävas annars. Jag tror de kommer tillverkas av speciella "nanofabriker" i lösningar av de ämnen de består av - inte direkt en process man trycker in i någons kropp i en handvändning...

Visst. Det var mest att en "robot" i mitt språk har mer beslutsfattande system än vad som skulle vara ekonomiskt rimligt att pula in i en nano-pryl. Jag menar här saker som enklare neuralnät, expertsystem och dylikt. Med detta menar jag inte att nanomaskinen inte ska kunna göra allt det du säger, men det kan den klara med ganska enkla (i förhållande till nanoneuronät, i alla fall) kemiska processer. Detta gör att maskinen inte kommer kunna ta beslut om hur den ska försvara sig eller undvika kroppens egna försvarssystem - den vet bara hur man hittar till och desarmerar exempelvis cancerangripna celler. Därför, menar jag, kommer det vara enklare att skicka in massor av nanomaskiner som klarar just detta, och de kommer åka på massor av stryk när immunförsvar och andra sorteringsmekanismer i kroppen stöter på dem.

Jo, och det var just det som jag menade gjorde dem lite meningslösa. Ett någorlunda väldesignad virus (vilket ligger betydligt närmare i tiden än nanomaskiner av den kalibern) kan göra samma sak, antagligen billigare dessutom. För att det ska vara någon mening med att använda nanomaskiner så måste de kunna något som virus inte kan (aktivt leta upp platsen de ska jobba på, t.ex.). Och det kräver IMHO betydligt mer avancerade system än vad du vill ha.

(usch... det här blev rörigt...)

Jag hoppas du fattar vad jag försöker säga - jag borde nog lägga mig nu...Zzz

/Henrik

Tippis

Warrior

<blockquote><hr>... och då har du redan ett målsökande ämne som lika gärna kan bära med sig något typ av läkemedel ...<hr></blockquote>Det har du ju rätt i. Fast det är klart. Jag undrar om inte det vore en ganska bra lösning ändå. Anta att man kör en binär lösning (inte 1-0-binär utan binär som i tvådelad) där en del är just låsningsmekanismen, som är gjord för att leta rätt på nervändar/cancerceller/allergener/välj själv, och en som innehåller den aktiva mekanismen beroende på vad som skall göras med nervänden/cancercellen/allergenen/välj-själven... Man får ett nanotekniskt plug-in system med generiska sökrutiner som kopplas till en specifik problemlösare. Hmmm...<blockquote><hr>DNA i cellerna "processar" genom ...<hr></blockquote>Ok, jag ska låna ett par hockeyskydd och fråga mina BMC-polare /images/icons/grin.gif... Dyker jag inte upp på forumet mer vet ni vad som hänt...<blockquote><hr>Om de inte kan komma igenom det [...] så kan de inte skada DNA-styrsystemet.<hr></blockquote>Men varför låta chansen finnas där? Höjlet kan ju vara skadat... Det var nog det jag ville ha fram hela tiden... tror jag... kanske... Varför låta det finnas en risk, när man kan komma undan genom att göra systemet inkompatibelt med kroppens egna?<blockquote><hr>För att det ska vara någon mening [...] kräver [det] IMHO betydligt mer avancerade system än vad du vill ha.<hr></blockquote>Aha.. Förstår. Vi håller helt enkelt aggressivt med varandra, och viker inte en tum /images/icons/grin.gif. Det var det jag också ville komma till. Nanomaskiner, som de beskrivs idag, ger inga större fördelar. För att kunna göra något skoj krävs just robotar, och det har jag sett många argumentera emot, just för att man inte vill ha något som är så självständigt som dräller runt i kroppen.<blockquote><hr>Jag hoppas du fattar vad jag försöker säga<hr></blockquote>Tror det. Ungefär samma sak som jag försöker säga, men från ett annat håll.

Tippis

Warrior

<blockquote><hr>Varför skulle den bli så dyr?<hr></blockquote>Förutom R&D-kostnader, är det trots allt inte så himla lätt att tvinga ihop påhittade molekyler - för att kemin ska fungera, krävs hårt kontrollerade miljöer, och sådana kostar alltid pengar. Alternativet jag har hört är att låta andra nanomaskiner bygga de nya, men då måste man ju bygga konstruktionsnanomaskinerna, och då kostar det pengar...

Vid närmare eftertanke kan nog materialkostander också spela in. Inte för att det krävs så värst mycket material, utan för att det måste vara så inihelvitte rent...<blockquote><hr>/Han som bara skämtade och förväntar sig inget svar<hr></blockquote>Oh yeah!? Käka svaret! Ta't bara! Mitt i lejban! /images/icons/grin.gif

Nej, skämt åsido, det brukar alltid bli bättre om jag får förklara mina kryptiska uttalanden.

Sabelkatten

Swordsman

Det har du ju rätt i. Fast det är klart. Jag undrar om inte det vore en ganska bra lösning ändå. Anta att man kör en binär lösning (inte 1-0-binär utan binär som i tvådelad) där en del är just låsningsmekanismen, som är gjord för att leta rätt på nervändar/cancerceller/allergener/välj själv, och en som innehåller den aktiva mekanismen beroende på vad som skall göras med nervänden/cancercellen/allergenen/välj-själven... Man får ett nanotekniskt plug-in system med generiska sökrutiner som kopplas till en specifik problemlösare. Hmmm...

Det låter bättre. Personligen tror jag inte det är särskilt meningsfullt att använda nanomaskiner för det, men det beror ju på hur utvecklingen går.

Jag har för mig jag läst om tvådelade läkemedel som skulle fungera på det sättet för inte så länge sen, så det är inte något som kräver högre teknologi än vi har idag.

Men varför låta chansen finnas där? Höjlet kan ju vara skadat... Det var nog det jag ville ha fram hela tiden... tror jag... kanske... Varför låta det finnas en risk, när man kan komma undan genom att göra systemet inkompatibelt med kroppens egna?

Jag tror det klarar sig iaf. Om en nanomaskin med ett DNA-baserad styrsystem skulle råka ut för ett virus så skulle det bli som att köra ett Wordmacro-virus på en linuxburk - inget skulle hända.

Fast nu när jag blivit lite piggare kom jag på att det skulle kunna ge problem av en annan anledning: bakterier kan absorbera genetiskt material utifrån - det skulle kunna skapa nya problematiska bakterier om en fick i sig lite nanomaskin-DNA.../images/icons/sick.gif

Aha.. Förstår. Vi håller helt enkelt aggressivt med varandra, och viker inte en tum . Det var det jag också ville komma till. Nanomaskiner, som de beskrivs idag, ger inga större fördelar. För att kunna göra något skoj krävs just robotar, och det har jag sett många argumentera emot, just för att man inte vill ha något som är så självständigt som dräller runt i kroppen.

OK! Då förstår jag lite bättre vart du vill komma. Jag tror dock inte det är någon risk att man får nanorobotar som går bärsärk i någons kropp även om de blir väldigt avancerade. "Väldigt avancerade" lär fortfarande bara betyda att de faktiskt kan utföra flera olika uppgifter, det lär behövas instruktioner utifrån för att de faktiskt ska göra något.

/Henrik

Tippis

Warrior

<blockquote><hr>... det är inte något som kräver högre teknologi än vi har idag.<hr></blockquote>Nej, det brukar vara så med nya fina framsteg... De gör samma saker, men på ett modernare sätt. Huruvida det är bättre är osäkert.

Den stora fördelen (och som jag ser det, den enda fördelen) jämfört med moderna biokemiska preparat, är ju just att man ska kunna få nanoeländet att känna igen vilka celler som behöver åtgärdas och skilja dem från sån't som inte behöver göras något åt. Detta skall, enligt de planer jag läst, inte längre ske genom kemiska låsningsmekanismer (molekyl A passar med molekyl B på elak partikel C), eftersom man då kommer komma tillbaka till de gamla problemen med exempelvis resisitenta bakterier eller att de reagerar på fel saker (mmm... tänk bara: nanoinducerade allergier... mumma). Istället skall de kunna göra större övergripande analyser - provborrningar var den liknelse jag såg - och se till så att det nanomaskinen angriper exakt det vi vill att den ska angripa, efter att först ha analyserat målet och utom allt tvivel bestämt att det faktiskt är ett mål. Det kräver betydligt bättre teknologi än vi har idag.

Jag antar att de nanoexperiment som körs idag, mest är en sandlåda. Man behöver leka med Duplo innan man ger sig på tekniklego. Problemet med det är bara att vårt paradigm inte innehåller riktigt allt vad nanotekniken kommer kunna göra ännu, just för att vi inte vet hur smått det kan blir, eller vilka processer man kan replikera på nanoskalan.<blockquote><hr>som att köra ett Wordmacro-virus på en linuxburk - inget skulle hända<hr></blockquote>Till största delen, ja. Men det finns en liten (väldigt liten) chans att en liten del av angriparen kan interagera med en liten del av vår dator, och kanske byta en bit här och där. Ungefär som om man i både linux och word, skickade ett maskinkodat kommando till HDn att byta bit 123878732 till 0... Ett litet fel, men det kan bli allvarligt. Å andra sidan kan det ju lika väl hända om den stackars nanomaskinen utsätts för strålning, och då spelar det nog mindre roll vad styrningen består av... Nanocancer... mmmumma.