En sak som slår mig med många narrativistiska/drama-spel är att fokuset på drama är så totalt. Eller är det bara jag som upplever det så? Dramat kappslas in via några tunna konfliktregler och några metavärden. Ibland kopplar man in det hårt i en specifik setting, ibland inte.
Men finns det några spel som fixar att fokusera bredare i stil med det sätt som klassiska tradspel försöker täcka alla eller åtminstone flera baser? Jag vet inte riktigt vad jag är ute efter. Det är nog helt enkelt ett spel som är både drama OCH någonting annat. Inte nödvändigtvis trad, utan snarare ett eller flera ytterligare fokus.
Burning wheel är en hel del åt det hållet, men det upplever jag som omständigt. Mouse guard har jag ännu inte orkat ta tag i (det är ett sådant där spel som jag inte bara vill "glida förbi" utan snarare förkovra mig ordentligt i) men det känns också lite rätt. Sedan antar jag att vi har 3:16 också?
Men förstår ni vad jag är ute efter? Ett spel som är dramakoncenterat men inte BARA drama? Finns det? Varför är det så långt mellan spel av den typen? Hur skulle ni vilja att ett sådant spel såg ut?
Men finns det några spel som fixar att fokusera bredare i stil med det sätt som klassiska tradspel försöker täcka alla eller åtminstone flera baser? Jag vet inte riktigt vad jag är ute efter. Det är nog helt enkelt ett spel som är både drama OCH någonting annat. Inte nödvändigtvis trad, utan snarare ett eller flera ytterligare fokus.
Burning wheel är en hel del åt det hållet, men det upplever jag som omständigt. Mouse guard har jag ännu inte orkat ta tag i (det är ett sådant där spel som jag inte bara vill "glida förbi" utan snarare förkovra mig ordentligt i) men det känns också lite rätt. Sedan antar jag att vi har 3:16 också?
Men förstår ni vad jag är ute efter? Ett spel som är dramakoncenterat men inte BARA drama? Finns det? Varför är det så långt mellan spel av den typen? Hur skulle ni vilja att ett sådant spel såg ut?