Nekromanti Narrativism/drama OCH...

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
En sak som slår mig med många narrativistiska/drama-spel är att fokuset på drama är så totalt. Eller är det bara jag som upplever det så? Dramat kappslas in via några tunna konfliktregler och några metavärden. Ibland kopplar man in det hårt i en specifik setting, ibland inte.

Men finns det några spel som fixar att fokusera bredare i stil med det sätt som klassiska tradspel försöker täcka alla eller åtminstone flera baser? Jag vet inte riktigt vad jag är ute efter. Det är nog helt enkelt ett spel som är både drama OCH någonting annat. Inte nödvändigtvis trad, utan snarare ett eller flera ytterligare fokus.

Burning wheel är en hel del åt det hållet, men det upplever jag som omständigt. Mouse guard har jag ännu inte orkat ta tag i (det är ett sådant där spel som jag inte bara vill "glida förbi" utan snarare förkovra mig ordentligt i) men det känns också lite rätt. Sedan antar jag att vi har 3:16 också?

Men förstår ni vad jag är ute efter? Ett spel som är dramakoncenterat men inte BARA drama? Finns det? Varför är det så långt mellan spel av den typen? Hur skulle ni vilja att ett sådant spel såg ut?
 

.:Warwolt:.

Veteran
Joined
7 Jul 2008
Messages
105
Location
Stochkolm, Haninge
Snarare någonting som har utrymme för drama och narrativt spel inom ramarna för vanligt rullad d20? Så att det blir det vanliga mysiga hugga-orcher-i-skogen fast, well, med lite mer drama?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,082
Location
Ereb Altor
Drama är ju det jag tycker är roligast att uppleva när jag spelar (men inte nödvändigtvis när jag är SL). I många fall handlar drama om en stance. Det är alltså det som jag som spelare fokuserar på och när SL och övrig spelgrupp gör samma sak så blir det intensivt. Det går att få till med alla system, men vissa passar bättre. Jag skulle säga att Solar System är det ultimata spelet som du frågar efter. Det är inget snack om att det fokuserar på drama, men det bryr sig väldigt mycket om en massa andra saker med.

Personligen gillar jag den typen av spel, för det passar vår spelgrupp. Just nu använder vi ett alternativt system till Mutant (Version Noll, sök på www.mutant.nu) och det är ungefär vad du efterfrågar. Jag tror att orsaken till att det inte finns så många spel av den typen är att det trots allt kräver en del insikt i vad drama är och hur man uppnår det i spel, samtidigt som man är intresserad av [annat]. Om man som jag gillar drama mest känns det helt enkelt roligare att göra spel som mitt Revolver, där drama är det viktigaste.

Men, när Revolver är klart ska jag skriva klart Revolver Reloaded (arbetsnamn) som är typ ett brett dramaspel i modern setting och Horisont som är ett brett äventyrsspel med dramainslag i en fantastisk setting.
 
Top