Jag vill diskutera en grej. Det handlar om att bryta bilden av att en rollpersons stats representerar rollpersonen själv. Det här är en väldigt narrativistisk sak, så om ovanstående får dig att resa nackhåren, så är det kanske inte för dig. Eventuellt blir det här till ett blogginlägg på Urverksbloggen, men jag är inte säker. Det kanske är för extremt. ![Laugh :gremlaugh: :gremlaugh:](/wrnu/smilies/gremlaugh.png)
Såhär, va. Spelar du narrativistiskt, så är inte rollpersonens stats värden på rollpersonen. Att rollpersonen har hög Styrka betyder inte att han är stark. Att rollpersonen har låg Styrka betyder inte att han är svag. Och, för att ta exemplet krank brukar dra upp (
) gällande flaggor, du kan ha en hemvändande soldat som är jätteduktig på att slåss, men som har ett jättelågt värde i Slåpåkäftski.
Så vad är statsen ett mått på? Jo, de representerar rollpersonens roll i berättelsen. Att en rollperson har ett lågt värde i Slåpåkäftski betyder att hon inte kan lösa sina problem med våld. Hon kanske är en prisbelönt fajter, men varje gång hon tar till nävarna så slutar det i trubbel. Det här är lättare att göra i spel med konfliktresolutionsmekanism än i spel med handlingsresolution, men med bra beskrivningar så kan det göras i bägge.
För grejen är detta: rollpersonens stats påverkar inte vem rollpersonen är, utan endast vad som händer när hon försöker göra något. Och det innebär att om du gör en rollperson som inte skall lösa sina problem med våld, så BÖR du inte sätta ett högt värde i stridsfärdigheterna, oavsett hur bra hon är på att slåss. För ett högt värde är en flagga till spelledaren.
Vad säger ni om det?
![Laugh :gremlaugh: :gremlaugh:](/wrnu/smilies/gremlaugh.png)
Såhär, va. Spelar du narrativistiskt, så är inte rollpersonens stats värden på rollpersonen. Att rollpersonen har hög Styrka betyder inte att han är stark. Att rollpersonen har låg Styrka betyder inte att han är svag. Och, för att ta exemplet krank brukar dra upp (
![Smile :gremsmile: :gremsmile:](/wrnu/smilies/gremsmile.png)
Så vad är statsen ett mått på? Jo, de representerar rollpersonens roll i berättelsen. Att en rollperson har ett lågt värde i Slåpåkäftski betyder att hon inte kan lösa sina problem med våld. Hon kanske är en prisbelönt fajter, men varje gång hon tar till nävarna så slutar det i trubbel. Det här är lättare att göra i spel med konfliktresolutionsmekanism än i spel med handlingsresolution, men med bra beskrivningar så kan det göras i bägge.
För grejen är detta: rollpersonens stats påverkar inte vem rollpersonen är, utan endast vad som händer när hon försöker göra något. Och det innebär att om du gör en rollperson som inte skall lösa sina problem med våld, så BÖR du inte sätta ett högt värde i stridsfärdigheterna, oavsett hur bra hon är på att slåss. För ett högt värde är en flagga till spelledaren.
Vad säger ni om det?