Baserat på resonemanden i
den här tråden där folk uttalade sig om att Saga inte skulle ha narrativa regler, för att det gick att bruka reglerna på andra sätt, så blev jag nyfiken på vilka spel som det inte fungerade med. Men då jag inte kan ett jotta om Saga, ville jag inte skräpa ned den tråden. Det verkade finnas folk som menade att det fanns regler som gjorde spelet garanterat narrativt, vilket jag tycker låter coolt, men inte ser hur de skulle se ut. Annars hamnar man i resonemangen att allt kan vara narrativt om så är skaparens mening, något folk inte verkade gå med på när det gällde Saga.
Så vad jag ville med tråden var att höra argument för hur spel bygger upp en bra narrativ struktur med regler, på ett sätt som inte går att göra utan regler eller ovanpå andra reger.
Att PTA inte funkar för dig och att det flyter bättre att spela friform...
Asch, jag ville bara peka på hur PTA också inte garanterade något, det funkade för mig, men det gjorde även Gargarismas Velor och mitt egna lätt friformiga bygge. T.o.m Soap RPG tyckte jag var kul och när jag köpte det var jag helt inne på att anamma filosofin ur det. Visst tar det ett tag att lära sig hitta flytet i nya spelformer, men det jag ifrågasatte var om det blev bättre...
Överhuvudtaget är jag mot när folk säger att något sätt att rollspela är bättre. Så Saga, PTA, friforms respektive narrativa flyt tycker jag är personligt, men lyssnar gärna på argument mot det
-Gunnar (tycker att alla ska få rollspela på det sätt som passar just dem bästa)