Jag skulle rekommendera att du skaffade
Drakar och Demoner: Gigant.. De böckerna är till för att utveckla hur samhället generellt kan vara uppstyrt i en fantasyvärld.. Det är i stort sett den gula (mindre) kampanjboken jag talar om.. Här kan du finna kort information om samhällsstyren, slumptabell för händelser under året (missväxt, epidemier) och en popularitetstabell (slashar du ett skrämmande monster får du plus, taxerar du för mycket får du minus) med mera.. Vad jag kommer ihåg så införs termen "talent" som är 1000 gm.. Observera att DoD2-3:s priser skiljer sig nämnvärt från DoD4-6.. Om man ska konvertera till 91:an eller Chronopia får man ta EDD:s (DoD2-3) priser och multiplicera dem med 5.. När jag jämförde priserna på vapnena har jag för mig vapnen snittade ett medel på 3,4 i kvot..
Gigants grundbok innehåller Fältslag, Örter & Droger, Borgar, Odöda, Klimat & Väder och Gigants (gula) kampanjbok Underjorden, Politik och Religion.. Jag skrev ner de kapitel som inte var spelsystemsspecifika..
I modulen Kandra så finns det lite priser på dagspenning för yrkesmän.. Det är mellan 40-50 km för allt mellan träsnidare till murare och taktäckare.. Kom ihåg att detta är EDD:s prissättning, så ta allt ×5 för att konvertera till andra versioner..
Jag rekommenderar att du kör på det enkla sättet och skaffar Gigant och sedan bygger på dess regler.. Å andra sidan så skulle jag gärna se regler baserade på rejäl efterforskning på området, typ läsa några böcker och sedan skriva regler utifrån dem.. Dock är det inte världens enklaste att hitta böcker om medeltida samhället som kan ge något utifrån ett rollspelsperspektiv.. Till varje bok du plöjer igenom kan du (i bästa fall) få 2-3 sidor text att använda..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som helst skulle se veckokostnader för äventyrande rollpersoner då han har tröttnat på att ständigt stryka några silvermynt för varje frukost och natts drickande