Nattdräpare är typ ninjor
Räkna inte med det. En liknelse med något rotat i centralasiatisk kultur vore lämpligare - de 'assassiner' som korsfararna stötte på och vars fäste i mindre asien mosades av Timur Lenk, till exempel.
Nattdräparna är företrädelsevis manliga zhaner, som nästan alla andra krigare i Mûhad, men en del frigivna slavar från närr och fjärran finns också i deras led. Rentav några alver, faktiskt.
När de inte är ute i fält eller på uppdrag förutsätts Nattdräpare träna hårt och mycket för att hålla sig i form, men annars för de ett ganska dekadent leverne. Deras herrar förser dem ofta med alla bekvämligheter de kan önska sig, inklusive hallucinatoriska droger som skänker njutbara drömmar och gör verkligheten till ett veritbalet paradis, just för att ge dem något att kämpa för och vilja tillbaka till. Och den strategin har under seklernas lopp fungerat mycket väl - få krigare i Mundana slåss med sådan frenesi och fanatism som de mûhadinska nattdräparna.
Något sådant hade jag tänkt mig iallafall. Är givetvis öppen för förslag från mina medforumiter.
- Ymir, som ombetts skriva "Västlanden"