Nekromanti Naturia :>

ComaJazz

Veteran
Jag och en kompis hittade på ett oerhört tufft spel när vi var små (ungefär då vi spelade ett friformsrollspel baserat på en blandning av DoD1&2, Drakborgen och HeroQuest). Vi kallade det för Naturia. Det gick till såhär att var minst två personer, hade varsin penna och ett stort, gemensamt vitt papper. Sedan ritade man dit varsin by som man döpte till något lämpligt. Dom skulle helst vara långt ifrån varandra så att man inte kände till varandras existens. Sedan fick man turas om och rita dit en grej var på kartan så att landet bredde ut sig och blev mer och mer detaljerat. Man utgick från sin by och "upptäckte" mer och mer land à la Civilization, ritade dit skogar, berg och vatten, och så fick man rita vägar och bygga nya små byar, litet i taget allt eftersom den egna kulturen utvecklades. Man fick bara bygga ut en liten mängd varje runda, så att det tog lång tid att bygga upp ett land. Man kunde också välja att rita om kustlinjer och skapa landhöjningar eller översvämningar, eller skogsbränder, att skogen bredde ut sig mer eller t ex att en vulkan fick ett utbrott. Naturia utspelade sig ofta under många hundra år och man hann bygga upp legender om länderna man ritade, ruinstäder kunde falla i glömska och återupptäckas, hjältar kunde utföra olika små uppdrag osv. Efter ett tag upptäckte man varandras bebyggelse, fick kommunicera, bygga handelsvägar och hjälpa varandra med olika saker. En lång stund senare hade man en stor karta full av legendariska platser, städer med olika påhittade namn och stormande hav med farliga vidunder utritade. Jag minns inte om vi nånsin använde någon karta till att spela rollspel i sedan, men egentligen är ju detta ett superbt sätt att bygga upp kontinenter och kulturer från scratch. Ett vanligt sätt att skapa länder/folkslag är att man konstruerar dom i sin färdigutvecklade form, men egentligen blir resultatet mer intressant om man brainstormar fram dom från begynnelsen och låter dom genomgå förändringar så som Tolkien lät tidens tand slipa alvernas språk till perfektion... Det kan vara en idé att testa något liknande detta nästa gång man skriver kampanjmaterial med någon, och borde fungera även med elpost-samarbete.

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag har planer på att starta ett rollspel över Internet. Projektnamnet är "projekt Kallia online" (för jag heter Kalle :gremgrin:) och tanken är att spelarna skulle gestalta olika länder och fraktioner inom länder (samtidigt som de naturligtvis skulle kunna ta rollen av enskilda personer) och att deras interaktion sedan skulle leda till att fantasivärlden utvecklades i olika riktningar.

DanielSchenström

Swashbuckler
Jag har ett liknade epostspel som jag skapade när jag skulle åka utomlands och ville spela nåt med spelgruppen via email. I kort går det ut på att spelarna väljer en startplats på världen (inte för nära) och sedan bestämmer lagar, skatteinkomst, hur pengar fördelas osv. De hade olika folkslag att välja på med olika för och nackdelar.

Det pågår sedan med utforskning, expansion, forskning och liknande i så många rundor man nu vill. Sedan efter x antal rundor så slutar dessa långa landsrundor och äventyrarfasen tar plats. Då styr man en äventyrargrupp i världen istället och undersöker upptäckta ruiner och spöar monster. Var 10:e runda så styr man landet och så fortsätter det. Givet kan man istället spela rollspel i den spelarutvecklade världen.

Det blev dock aldrig nåt av det. Reglerna var färdiga, länderna skapade, de första rundorna inlämnade men så fick jag inte dator med access för att sköta uträkningar och info smidigt.

Men jag gillar fortfarande idén.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Mycket fiffigt. Precis den typen av små påhittiga lekar brukade jag komma på när jag var liten. Man hade lättare att få inspiration på den tiden. Jag brukade rita tvådimensionella rollspel som var en typ av analoga plattformsspel. De spelen lät jag sedan min lillebror spela igenom med hjälp av en T6. Synd att man inte har kvar något av det man gjorde :gremfrown:

/Vulf

ComaJazz

Veteran
Fan vad koolt! Det gjorde jag med! :>
Klippte ut olika block och grejer och möblerade Super Mario-banor som man skulle ta sig fram genom. Och T6. Det får mig att tänka på vilka bra stridssystem vi gjorde till gamla DoD som gick visschlande snabbt. I princip gick det till såhär. När man anföll skulle man först säga antingen hög, låg eller mellan och sedan slå T6. Om man fick 5-6 så träffade man huvudet, om man nu hojtat 'Hög!' innan, annars missade man. Fick man 3-4 så träffade man överkroppen om man sagt 'Mellan!', och samma sak med benen (låg, 1-2). Istället för att man måste slå flera slag och kolla i tabeller varje SR. Hur systemet uppkom är dock ett mysterium. Fram till för några år sedan trodde jag att det var min kompis som lärt mig det, och att det fanns något liknande i gamla DoD. Men han påstod att det var jag som hittade på det. Vänta nu, fanns det inte ett litet soloäventyr i DoD1 eller 2? Som skulle beskriva ungefär hur ett rollspel kunde gå till, något med ett troll i en grotta? Har för mig att man slog T6 nån gång där för att kolla om man träffade... det kanske kommer därifrån.

Tomas HVM

Veteran
Det her syns jeg höres veldig interessant ut.

Skal nettopp starte en rollespill-kampanje der målet er å spille gjennom hele historien til en fantasy-verden, fra begynnelse til slutt (regner med å bruke 10 år på den).

Dette kan absolutt bli et nyttig å bruke i den kampanjen, siden det er meningen å spille noen strategi/intrige-sessions i verdensomspennende format innimellom.

Liker spesielt den åpne måten å gjöre det på. Har tro på slike prosjekter.

stormumriken

Veteran
Ingen dum idé alls faktiskt... genom detta får man ju inga problem med att få in de olika raserna/folkslagen i världsbilden... och man behöver aldrig "kill some darlings". :gremgrin:

Rising

Vila i frid
Häftigt. Jag brukade leka lite förut som så att jag tog ett papper och ritade en karta på det, men bara över själva landmassan, inte var olika länder/städer osv fanns. Sedan kopierade jag det i en massa kopior, och därefter började jag på första papperet och ritade ut olika länder, byar och liknande som fanns i tidens begynnelse. Därefter tog jag nästa papper och lade ovanpå det första, och gjorde vissa små förändringar, som alltså visade hur världen hade förändrats sedan sist. Varje nytt papper kunde sedan sägas vara världen typ 50 år senare, och på så vis var det enkelt att exempelvis låta riken som, likt romarriket, få blomstra en tid för att sedan falla ihop.

Man kan låta länder kriga och ömsom vinna landområden från varandra, och ömsom förlora, och man kan rasera gamla städer och sedan bygga nya på de gamla ruinerna, osv.

Genom att blanda det systemet med ditt systems känsla för expanderande, legender och detaljer så kanske man skulle kunna få något alldeles nytt?

Kul kul.

/Rising