Nekromanti Near Earth Realistic Epic Sci-Fi

Ydram

Warrior
Innan senaste forumkrashen så skrev jag ett inlägg om en rollspelsmiljö jag har filat lite på. Tänkte presentera den här, och se vad folk tycker. Min vision är en ganska Hard Sci-fi med en teknologisk nivå som personer idag kan relatera till, om än mer avancerad. Dessutom så saknar vi saker som överljusfart och artificiell gravitation som gör rymden lite mer främmande och större. Eftersom jag vill få till en känsla av "i rymden kan ingen höra dig skrika" men ändå så pass avancerad att spelgruppen ska kunna ha ett eget rymdskepp. Även om rymdturerna är långa, tyngdlösa och farliga, så finns de där. Dock inget man ger sig ut på lättvinnigt. Inspirationen är mycket i känsla från: Alien, Riddick-filmerna och Firefly/Serenity.

Men sedan tänkte jag att lite epik måste det ändå finnas. Så jag tittade runt en del och tog egentligen till vara på så många hypotetiska scenarion jag kunde hitta om vårt solsystem och tog inspiration från dessa. Men tanken med allt detta är att spelarna inte ska veta nått om detta, utan det är nått för "Game Masters Eyes Only". Men utan att snacka runt en massa mer...

Människan år 2250.
Vår egen jord har de senaste 200 åren farit ganska illa. Även om vi gjorde stora framsteg med fusionsteknologin runt 2050 så var det lite för sent för att hindra det värsta av globala uppvärmningen. I samband med att glaciärerna som kröp undan så försvann sötvattnet som stora delar av världen behövde, och tredje världskriget bröt ut. Inte på grund av ideologi eller ekonomi. Utan av överlevnad i en värld med begränsad mängd sötvatten. Indien och Kina gick ihop och invaderade stora delar av världen. Tog lång, lång tid innan det var stabilt igen. En senator med en privat armé lyckades göra en stadskupp i USA och skapade Första Nordamerikanska Imperiet, EU gick ihop mer. Privata profitörer gjorde stora summor pengar och passade på att köpa stora delar av mellerska Afrika.
Kolonierna som precis börjat dyka upp på mars fortsätter öka, efter Sötvattenskriget. Jorden och Mars börjar båda bygga Space Elevators. Och när de var klara så började mänskligenheten verkligen sprida sig i solsystemet.

Massiva rymdstationer, Stanford Toruses och liknande, började dyka upp kring Lagrangian punkterna. Mars får mer befolkning. Man passar på att börja kolonisera Venus också, men inte på ytan. Utan i stora svävande städer. Mänsklighetens städer som började dyka upp nere i haven och på månen i samband med Sötvattenskriget växer ytterligare. Vi skickar människor också att bygga utposter på Europa, Io och Titan. Fusionskraftverken kan drivas på deuterium, men de effektivaste drivs av Helium-3 som skördas på månen och i asteroidbälten.

Teknologi:
Året 2250 är det fortfarande ungefär samma som idag, inga jätte stora skillnader även om vi tagit steget upp i rymden. De stora skillnaderna är hur små datorerna blivit, hur utvecklad AI:n och robotarna blivit. Androider börjar bli vanliga, även om de är rejält utnumerade av klassiska robotar med begränsad AI. Tänk Wall-E och liknande. Datorerna är i princip osynliga och det blir vanligare och vanligare med cybernetiska operationer för att helt sudda ut gränsen mellan människa och maskin. Virtuell Verklighet är ganska utbredd, men det som är vanligast är Augumented Realitys där datorerna lägger ett filter över verkligheten istället för att ersätta den. Vapen och rustningar är ungefär densamma. Det är visserligen en massa Railguns, Gaussguns, Laser, Plasma och liknande. Men de grundläggande principerna är densamma. Vad som dock har förändrats är att det mycket vanligare med Exoskelett. Både bepansrade mini-mechas och bara de som bara förstärker ens naturliga egenskaper. Används mycket i rymden för praktiska ändamål.

Människorna är idag i princip odödliga, med genterapi, cybernetik, föryngringsteknologier och odlade organ. Men fullständig mind-upploading har inte fungerat än. Eller, den är i alla fall inte känd av allmänheten ;) De flesta människors om föds idag är inte riktiga människor, utan genmanipulerade från första början för att utöka deras förmågor och plocka bort nackdelar. Men de senaste 30 åren har det blivit mycket vanligare med radikalt genmodifierade människor, framförallt för att kunna överleva utan problem i rymden eller på kolonierna. Robotar och Androider är tillräckligt avancerade för att använda som rollpersoner, lika så en "riktig" AI. Ingen AI har dock möjligheten att uppnå Singularitet, utan är beroende av sina skal i olika hög grad. Men det är fullt möjligt att spela ett skepss AI och sedan projecera det till en Robotkropp.

Det hypotetiska och Episka, skulle några av mina spelare läsa här så sluta läs här så blir det mycket roligare för er:
Människan är inte den första intelligenta rasen i vårt solsystem. De första var dinosaurier, specifikt raptorsläktet. När asteroiden som utrotade dinosaurierna kom så flydde några till Mars, som då hade atmosfär. Några andra flydde till Nemesis, vår sols tvillingstjärna. En röd dvärg 1.5 ljusår från våran sol. Där började de terraforma två planeter. Men eftersom det skulle ta tid så lät de sina robotar sköta det medans de var i kryostasis. De som däremot landade på Mars kunde mer eller mindre på en gång börja bosätta sig där. Dock hamnade de i konflikt med sina robotar, efter att deras uppkoppling till dem gjorde att när de dog så fortsatte deras medvetande leva vidare som en AI. Eller rättare sagt en Oorganisk Intelligens, eftersom de en gång i tiden varit organiska. De Saurier som var på mars blev rädda för deras blivande Singularitet och startade ett krig mot dessa OI. Ett krig som de förlorade. Inte på grund av att OI utrotade dem, utan för att de alla strök med i deras försök att utrota dem. De som överlevde valde att bli OI för att undgå sitt folks uttrotning. Nu när Saurierna på mars var borta, och bara en ras av super-intelligenta robotar levde där, så uppstod en existensiell kris. De flesta av dem gick under jorden och kopplade upp sig nått som närmast kan likna The Matrix. Men inte alla, resterande valde att utöka sina robotkroppar ytterligare och ge sig ut i världsrymden. De var ju odödliga så de var inte beroende av FTL-drift. Andra stannade kvar i solsystemet och observerade vad som hände av ren nyfikenhet. En blandning mellan Reavers från Mass Effect och Lovecraft mytos.

Men 65 miljoner år händer mycket och på mars uppstod en till intelligent ras. Som direkt när de "vaknade" upptäckte att Mars var döende. De började förbereda sig för att dö ut, då en av dessa gamla robotar kom till dem och gav dem den teknologin som behövdes. Så i samband med att Olympus Mons fick sitt sista vulkanutbrott, för 3 miljoner år sedan, så lämnade de sin döende planet bakom sig, visserligen inte så många. Bara några 100.000. De flesta gick i kryostasis medans några av dem for till Jorden för att kuva de primitiva primaterna under sig. Lite genmanipulering, tid i kryo-stasis och vips så hade de skapat människan. Några av dessa Marsianer började få dessa människor att bygga civilisationer, men människan rebellerade och dräpte dem. Och resterna låg i sin gigantiska rymdstation i omloppsbana runt Mars och väntade på att bli väkta av de som var på jorden. De vaknade inte förens människan kom till mars och började gräva efter Helium-3 på Mars måne Phobos, då de upptäkte att det inte var en måne... De vaknade till liv, upptäckte att det inte gått som de hade planerat och drog ut och gömde sig Asteroidbältet. Människorna höll det hemligt, och sa att Phobos hade slitits sönder av Mars gravitation, men många visste om det och rös av tanken att de inte var ensamma.

Samtidigt så upptäcker sonder i Asteroidbältet att några av asteroiderna exploderar då de landar på dem, och innan de förstörs sänds bilder av nått som kommer ur dem. Människans första träff med de gamla robotarna. Medans terraformingen på mars har smält polerna och skapat hav och sjöar på mars igen, så börjar de upptäcka att det har funnits andra på mars. Ruiner från Marsianerna och spår av nått levande. Eller i alla fall nått som rör sig. Matrix-robotarna har vaknat och börjar undersöka vad det är som händer. Men de håller sig gömda.

Samtidigt, eller för 50.000 år sedan, så vaknade Saurierna runt Nemesis till liv igen. Dessa börjar bosätta sina två planeter och utveckla sina kulturer. En av robotarna från Mars kommer dig, och för att förhindra att samma öde ska ske för dem så övertalar den Saurierna att de ska låta den styra som en Teknokrati styrd av en super-intelligens. Vilket de går med på, och det fungerar bra. Den vill ju deras bästa. Så de närmaste 50.000 åren så utvecklas de tillsammans med AI:n och låter den styra allt och sköta utvecklingen. Vilket resulterar i att deras kultur utvecklas, och de får roligare leksaker. Men dessa teknologiska leksakerna vet de inte hur de fungerar, så de blir magi för dessa Saurier. De blir en ras av Högteknologiska Vildar, med en högt utvecklad krigar och jägar-kultur. Tänk er en blandning mellan Predators och Protoss. Dessa söker nu sig inåt i solsystemet igen för att hitta nya saker att jaga...

Vad man ska göra?
Det som är tänkt är att man ska få vara med om Astroarkeologi. Gräva ut ruiner på Mars. En annan gång vara med första gången då man träffar på en Alien. Eller bara klassisk Tekno-thriller och/eller Cyberpunk. Eller också leka med allt det Transhumanismen har att erbjuda, utan att ALLA möjligheter redan finns där och redan är utforskade (som jag upplever det är i de Transhumanistiska rollspelen jag tittat på).

http://en.wikipedia.org/wiki/Nemesis_(hypothetical_star)
http://en.wikipedia.org/wiki/L5_Society
http://en.wikipedia.org/wiki/Technological_singularity
http://en.wikipedia.org/wiki/Colonization_of_Venus
http://en.wikipedia.org/wiki/Colonization_of_Mars
http://en.wikipedia.org/wiki/Colonization_of_the_Moon
http://en.wikipedia.org/wiki/Space_habitat
Film: Trancendence, Riddick, Firefly, Serenity, Alien, I Robot, Wall-E, Moon, The Island
Spel: Battlefield 2142, Risk 2210, Call of Duty: Advanced Warfare,

Kärlekscraft

Swordsman
Ydram;n50790 said:
Innan senaste forumkrashen så skrev jag ett inlägg om en rollspelsmiljö jag har filat lite på. Tänkte presentera den här, och se vad folk tycker. Min vision är en ganska Hard Sci-fi med en teknologisk nivå som personer idag kan relatera till, om än mer avancerad. Dessutom så saknar vi saker som överljusfart och artificiell gravitation som gör rymden lite mer främmande och större. Eftersom jag vill få till en känsla av "i rymden kan ingen höra dig skrika" men ändå så pass avancerad att spelgruppen ska kunna ha ett eget rymdskepp. Även om rymdturerna är långa, tyngdlösa och farliga, så finns de där. Dock inget man ger sig ut på lättvinnigt. Inspirationen är mycket i känsla från: Alien, Riddick-filmerna och Firefly/Serenity.

Teknologi:
Året 2250 är det fortfarande ungefär samma som idag, inga jätte stora skillnader även om vi tagit steget upp i rymden. De stora skillnaderna är hur små datorerna blivit, hur utvecklad AI:n och robotarna blivit.

Människorna är idag i princip odödliga, med genterapi, cybernetik, föryngringsteknologier och odlade organ. Men fullständig mind-upploading har inte fungerat än. Eller, den är i alla fall inte känd av allmänheten ;) De flesta människors om föds idag är inte riktiga människor, utan genmanipulerade från första början för att utöka deras förmågor och plocka bort nackdelar. Men de senaste 30 åren har det blivit mycket vanligare med radikalt genmodifierade människor, framförallt för att kunna överleva utan problem i rymden eller på kolonierna. Robotar och Androider är tillräckligt avancerade för att använda som rollpersoner, lika så en "riktig" AI.
Hehehe. Lite motsägelsefullt att i början påstå att skillnaderna som presenteras mellan år 2014 och 2250 "inte är så stora". Speciellt transhumanismen och "mind uploading". :cool:

Ydram

Warrior
Det jag ville få fram med det är att teknologin finns, men den är inte känd av allmänheten. Försöker förhålla mig enligt det GURPS kallar Safetech, dvs att utvecklingen går i den takt att den hinner testas ordentligt och att den inte införs utan att den har haft ganska stora problem med legaliseringar innan. Framförallt eftersom år 2250 så finns det möjlighet att några få folk som är födda idag fortfarande lever, vilket lär skapa ett motstånd i form av Teknofobi och "det var bättre förr".

Det jag vill undvika är att göra den sortens teknologi mainstreem så att karaktärerna kan ladda upp sig hela tiden och ladda ner sig i nya kroppar och liknande. Visst, möjligheten finns men det är inte en reell chans att man får tillgång till det. För att fortfarande behålla mystiken kring den sortens ultra-tech och göra resten av spelupplevelsen så friktionsfri som möjligt. Tanken är att spelare inte ska behöva läsa 100-sidor info om hur det är att leva 2250 för att kunna tillgodogöra sig upplevelsen.
...pluss att jag slipper skriva de där 100 sidorna ;)

Kärlekscraft

Swordsman
Ydram;n50796 said:
Det jag ville få fram med det är att teknologin finns, men den är inte känd av allmänheten. Försöker förhålla mig enligt det GURPS kallar Safetech, dvs att utvecklingen går i den takt att den hinner testas ordentligt och att den inte införs utan att den har haft ganska stora problem med legaliseringar innan. Framförallt eftersom år 2250 så finns det möjlighet att några få folk som är födda idag fortfarande lever, vilket lär skapa ett motstånd i form av Teknofobi och "det var bättre förr".

Det jag vill undvika är att göra den sortens teknologi mainstreem så att karaktärerna kan ladda upp sig hela tiden och ladda ner sig i nya kroppar och liknande. Visst, möjligheten finns men det är inte en reell chans att man får tillgång till det. För att fortfarande behålla mystiken kring den sortens ultra-tech och göra resten av spelupplevelsen så friktionsfri som möjligt. Tanken är att spelare inte ska behöva läsa 100-sidor info om hur det är att leva 2250 för att kunna tillgodogöra sig upplevelsen.
...pluss att jag slipper skriva de där 100 sidorna ;)
Ska det vara att teknologin finns undangömd i några labb? Lite som onda megabolaget Weyland-Yutani i Alien-serien som har en hel del teknik, hemligheter och i vissa versioner: levande xenomorfer och deras ägg undanstoppade för klandestin forskning.

Ydram

Warrior
Precis, och Weyland själv är en AI med en armé av klon-androider :)

Ungefär den stämningen, konspirationer är trevliga

Kärlekscraft

Swordsman
Kärlekscraft;n50797 said:
Ska det vara att teknologin finns undangömd i några labb? Lite som onda megabolaget Weyland-Yutani i Alien-serien som har en hel del teknik, hemligheter och i vissa versioner: levande xenomorfer och deras ägg undanstoppade för klandestin forskning.
För övrigt finns där utmärkta exempel av kolonier på andra planeter, rymdstationer, rymdskepp och orbitala stationer. Speciellt bland serietidningarna och flera videospel(alien-serien alltså).

Kärlekscraft

Swordsman
Ydram;n50798 said:
Precis, och Weyland själv är en AI med en armé av klon-androider :)

Ungefär den stämningen, konspirationer är trevliga
I de olika versionerna dyker Weyland själv upp som flertalet identiska androider. Han kan således vara på flera platser samtidigt? Kanske är hans biologiska själv fortfarande kvar, eller så är han nu en AI...

God45

#PrayersForBahakan
Okej, det här kanske bara är jag men... Du kan inte kalla det Realistiskt och ha Space Elevators och ett Nordamerikansk imperium inom min livstid och kalla det realistiskt. På samma sätt har du ingen utveckling av sociala tekniker som matchar utvecklingen teknologi. Du kan inte ha "Det är mestadels som idag" samhällsmässigt när du har genetiska modifikationer, dator teknik och AI:er på nivån du beskriver och samtidigt kalla det realistiskt.

Allt det här är innan dinosaurierna! Du har rymddinosaurier! Varför kallar du det här realistiskt?! Ingen av dina idéer är dåliga så länge du kallar det här gonzo galen mjuk sci fi men det är inte vad du gör.

Hade vi spelat ett spel som du kallar "realistiskt" och "near future" och rymddinosaurierna hade dykt upp hade jag i bästa fall skrattat åt det.

Kärlekscraft

Swordsman
God45;n50805 said:
Okej, det här kanske bara är jag men... Du kan inte kalla det Realistiskt och ha Space Elevators och ett Nordamerikansk imperium inom min livstid och kalla det realistiskt. På samma sätt har du ingen utveckling av sociala tekniker som matchar utvecklingen teknologi. Du kan inte ha "Det är mestadels som idag" samhällsmässigt när du har genetiska modifikationer, dator teknik och AI:er på nivån du beskriver och samtidigt kalla det realistiskt.

Allt det här är innan dinosaurierna! Du har rymddinosaurier! Varför kallar du det här realistiskt?! Ingen av dina idéer är dåliga så länge du kallar det här gonzo galen mjuk sci fi men det är inte vad du gör.

Hade vi spelat ett spel som du kallar "realistiskt" och "near future" och rymddinosaurierna hade dykt upp hade jag i bästa fall skrattat åt det.
Precis vad jag skriver om ovan!!

Ydram

Warrior
Vad tycker du då jag bör kalla det? Jag saknar saker som psionics, the force, ljussablar som space opera kör med? Jag har inga upplyfta djur, inga medvetna rymdskepp(gör distinktion med AI och medveten här), inga stora banker med parahumans och smugglar spice. Som Transhuman Space, Eclipse Phase eller Mind jammer kör med.
Jag har inte heller FTL, artificiell gravitation (annat än centrifugalkraften), teleportering eller svärmar med självreplikerande nanobots. Som är super science. Så vad borde jag då kalla det för att göra den distinktionen?

Och ja, Marsianer, rymddinosaurier och superrobotar är inte så sannolikt. Men jag försöker hålla det plausibelt och inom ramarna för vad som är realistiskt givet de hoppen.

Sen tror jag också att det står Sci-fi i titeln nånstans ;)

Ydram

Warrior
Du har en poäng Krille. Alla under-genrer är mer för min egen del, för att hålla projektet på rätt kurs.

Men det här med intelligenta dinosaurier:
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Dinosaur_intelligence#Sapient_dinosaurs

Design mässigt tänker jag mig nått i den här stilen:
http://img.gawkerassets.com/post/8/2012/10/c_1.jpg
https://eversmarterworld.files.wordpress.com/2012/12/troodondinosauroidconvergentevolution.gif?w=610

Och hur de skulle bli presenterade för spelarna:
http://i.imgur.com/xsHmYoe.jpg blandat med...
http://i.imgur.com/Mkos1TJ.jpg <- fjädrar så klart!
Varför? http://xkcd.com/1104/

Krille

Super Moderator
För min del är det inget problem med dinosaurier i ditt spel, speciellt om du får in planeten Nemesis/Nibiru också. Det är ju såååå David Icke!

Men just på grund av David Icke (och Iron Sky 2: The Coming Race) så skulle jag vara försiktig med "realism-stämpeln". Det må vara hur tekniskt sett möjligt som helst, men idén har lite bagage, om man säger så.

Rhodryn

Hero
Intelligenta rymd dinosaurier... antingen riktigt jäkla skrämmande... eller kanske inte... dom kanske är vänliga! Beror ju helt på.

God45

#PrayersForBahakan
Ydram;n50820 said:
Vad tycker du då jag bör kalla det? Jag saknar saker som psionics, the force, ljussablar som space opera kör med? Jag har inga upplyfta djur, inga medvetna rymdskepp(gör distinktion med AI och medveten här), inga stora banker med parahumans och smugglar spice. Som Transhuman Space, Eclipse Phase eller Mind jammer kör med.
Jag har inte heller FTL, artificiell gravitation (annat än centrifugalkraften), teleportering eller svärmar med självreplikerande nanobots. Som är super science. Så vad borde jag då kalla det för att göra den distinktionen?

Och ja, Marsianer, rymddinosaurier och superrobotar är inte så sannolikt. Men jag försöker hålla det plausibelt och inom ramarna för vad som är realistiskt givet de hoppen.

Sen tror jag också att det står Sci-fi i titeln nånstans ;)
Jag hade också bara kallat det Sci-fi eller om du vill vara mer exakt Pulp sci-fi. Det är realistiskt och near future som sticker i ögonen på mig så tar du bort dem så är jag på. Jag har inget emot rymd dinosaurier så länge de inte ska vara "realistiska" bara :)

CapnZapp

Myrmidon
God45;n50805 said:
Varför kallar du det här realistiskt?! Ingen av dina idéer är dåliga så länge du kallar det här gonzo galen mjuk sci fi men det är inte vad du gör.
Jäpp, rubriken lockar till vad du beskriver i de allra första få meningarna... sedan tappar du snabbt mig

Ydram

Warrior
Rubriken verkar jag inte kunna ändra. Men vad tycker ni annars om man bortser från att jag kallar den realistisk?

Ydram

Warrior
Det utomjordiska livet

Tänkte skriva lite om hur människans erfarenheter med de andra varelserna i vårt solsystem, vad den offentliga historien är och vad en rollperson kan tänkas veta om dessa. För detta är min vision om hur dessa varelser kommer att presenteras till spelarna senare. Den officiella historien är att de har hittat liv i vårt solsystem. Men bara mikrobiologiskt sådan. Däremot så vet inte de som sitter på hemligheterna så mycket mer. De vet att människan inte är ensam, men inte hur många de är, vad de är eller vad de vill. Det är sedan tänkt att användas av spelledaren för att bygga äventyr i stil med Alien, Pandorum eller Pitch Black. Eller dyka ner i konspirationerna likt Assassin's Creed spelen eller söka efter sanningen likt The X-files.

The Phobos Catastrophy

Den officiella historien:
Insidentent år 2140 när Mars började bygga sin Space Elevator, som krossade Mars måne och fördröjde projektet flera år. När konstruktörerna till Mars Space Elevator, Bifrost, började bygga den så försökte de bärga Mars måne Phobos för att använda som ankare i omloppsbana så skedde det fruktansvärada. Phobos var mycket porösare än vad man först trott, och försöket att bogsera den till sin plats fick den att falla sönder. Vissa av resterna föll till Mars yta som ett meteoritregn, föga stoppad av den lilla atmosfär som Mars terraformning kunnat uppbåda. Som tur var så stannade större delen kvar i omloppsbana och bildade The Rings of Mars. Det tog mycket lång tid innan man hade reparerat skadorna på Mars yta och kunnat hämta en lämplig Asteroid från asteroidbältet.

Det de inte berättar:
Det var ingen olycka. När man började försöka flytta Phobos så hände något mycket oväntat. Aktiviteten fick något inne i månen att vakna till liv. Ur massorna kom en massiv farkost av okänt ursprung som genast flydde mot asteroidbältet. De få personer som bevittnade det berättar historier om hur den sakta, nästan förlöstes ur månen. Betraktade dem en kort stund, innan den sakta gled iväg och försvann i tomrummet.

Sanningen:
Vad som hände var att människan väkte de sista levande marsianerna till liv, i sin gigantiska mobila rymdstation. De martianer som hunnit vakna, upptäckte vad det var som hade stört dem och genast så flydde dem. För de hade inte beräknat att människan hade tagit sig så här långt, och deras tidigare erfarenheter med människan på jorden visste att de var farliga. Nu gömmer de sig i asteroidbältet och försöker bygga upp sitt folk igen genom att kidnappa människor från rymdskepp och rymdstationer.

The Europa Massacre

Forskare från jorden och mars hade etablerat forskningsstationer på Europa, Titan och Io för att kunna studera dessa månar, för eventuella framtida boenden. Men rymden är mörk och tom, för forskarna på Europa blev det för mycket. Någon av dessa blev galen av ensamheten där ute i mörkret och mördade samtliga på stationen. Det tog flera månader innan hjälp kom, och då fanns det inget kvar. Bara torkat blod och några enstaka benbitar. Men tecken på kannibalism, strid och tortyr. I framtiden planeras större samlingar människor, alternativt genetiskt modifierade människor som kan klara av ensamheten.

Det de inte berättar:
De sista sändningarna från forskningsbasen på Europa var inte att någon hade blivit galen. De hade nämligen hittat en stor metallisk sfär som hade anlänt till Europa efter att de hade bosatt sig där. Denna sfär började de undersöka, när plötsligt ur sfären klev ett par varelser ut. Dessa varelser gjorde inga försök att kommunicera utan började genast döda forskarna. Den sista sändningen, från den sista personen vid liv på Europa berättar om hur dessa varelser har fantastisk teknologi och verkar jaga människan för sitt nöjes skull. "De försöker dra ut det så länge de kan, annars hade jag inte varit vid liv så här länge." Var den sista sändningen innan något kom upp bakom honom och slet honom ur bild.

Sanningen:
Det är nämligen så att de varelser, som en gång i tiden levde på jorden för 65 miljoner år sedan, från Nemesis har börjat igen efter 50.000 år av återuppbyggnad sträcka sig ut i solsystemet igen. De märker att en ny dominant ras har uppstått och de längtar att få testa sin styrka mot dessa. Attacken mot Europa var en första undersökning om vad människan var för någon varelse. Något värdigt att jaga.

The Ruins of Mars

Redan den första tiden på mars då människan på allvar började försöka att terraforma mars, så märkte man att det fanns underliga stenformationer på mars yta. Dessa formationer fick smeknamnet The Ruins of Mars, tyvärr visade det sig vara naturliga formationer. Visserligen orsakade av bakterier som en gång levde på mars, så de första tecknet för liv på mars var funnet.

Det de inte berättar:
Det var mycket väl bakteriella formationer. Men inte bara. Mycket av dessa formationer var utsöndringar från bakterier, men konstruktionen som helhet var inte gjort av bakterier. Dessa hade rest på artificiell väg, och var mycket yngre än vad man först hade trott. Närmare bestämt bara 3 miljoner år gamla och detta gjorde människorna som fann detta, skräckslagna. I den tidiga människans utveckling hade det alltså redan funnits en intelligent varelse på vår grannplanet. Men det som skrämde dessa mest var att bakterierna som hade gjort avlagringarna var relativt nära släktingar med vissa bakterier på jorden. Det hade alltså skett någon form av in och utförsel av bakterier emellan för så tidigt som 3 miljoner år sedan.

Sanningen:
Det är helt sant det utforskarna hittade. Men inte ens dessa förstod hela sanningen. För de hade inte bara hittat rester från en civilisation, utan två. Under dessa ruiner fanns det ett valv, som de trodde tillhörde samma civilisation, som var förseglat med ett mycket kraftigt lås helt olikt någon mänsklig design. De har än idag inte hittat något sätt in i valvet. Där under ligger nämligen resterna av de robotar som de från Nemesis en gång blev utrotade av.

The Destruction of Probe 313

Under ett rutinuppdrag bland troja-asteroiderna kolliderade två asteroider. Resterna av dessa förstörde sonden 313, som var där för att undersöka förekomsten av Helium-3 bland asteroiderna.

Det de inte berättar:
Det sista de såg innan sonden slogs sönder, var inte två kolliderande asteroider. Utan nått som vaknade till liv från en. Ur resterna av asteroiden såg man hur flera hundra meter långa metalliska tentakler sträcka sig ur dess indre. Dessa tentakler sökte sig direkt till sonden och slet den i bitar. Fortsatta analyser av platsen har inte visat något mer. Finns bara resterna av sonden kvar och resterna av asteroiden. Men vad det än var så var det fruktansvärt stort.

Sanningen:
En av de massiva robotarna från de från Nemesis, vars bröder vilar i valvet på mars. Vaknade ur sin långa slummer. Den sover tio tusentals år åt gången, innan den vaknar och undersöker solsystemet efter något intressant. Oftast så lägger den sig för att sova igen men den här gången så upptäckte den både Marsianerna och Människan var ute i rymden. Genast begav den sig vidare för att undersöka detta mer. Marsianerna har den sett förr, men människan är något nytt att studera. Den har börjat sikta in sig på de rymdstationer som finns ute i rymden.

Som ni kan läsa så finns det, beroende på hur man räknar, 3 eller 4 olika sorters intelligenta varelser i vårt solsystemt utöver oss. Alla med egna teman och agendor. Marsianerna kommer vara starkt Bio-stuk på, med influenser från Super 8, Indipendenc Day, Decent: Freespace - Shivas och favoriten Alien. Medans robotarna på Mars kommer ha en stark influens från Necrons och Geth, medans den i asteroidbältet är starkt influerad av Reapers och robotarna från The Matrix för att få en Lovecraftianhorror stil på det hela. Medans de från Nemesis, som en gång i tiden var dinsaurer men nu är nått mycket mer, har mer att hämta från Predator, Protoss Dark Templars med en kollektiv intelligens ungefär som de som i filmen Trancendence. Så det finns många olika stilar att använda dessa aliens med. Ingen är ond, men de flesta har agendor som inte passar människorna och det gör dem till farliga fiender. Men ibland kan de även vara mäktiga bundsförvanter om någon vågar ta kontakt med dem.